• 1
  • 2
2014-01-11, 17:51
Medlem
Googlade p skoj lite om hur det frhller sig med vinstmarginalerna p Pizza vs annan mat. Hittade tyvrr inte s vrst mycket.

I min hjrna r pizza svindyr mat. Jag menar... vi har en degklump, lite schabbig hushllsost och skinka o lite krossade tomater med krydda. Arbetstgng: typ 1 minut, tid i ugnen: 5-6 minuter. Resultat fr en vesuvio: 130 spnn fr tv portioner. Ovanp det de ofta mage att ta bde 15 o 20 spnn fr en liten burklsk och en liten burk lbbig "bearnais" ss kostar numera 10.

Samtidigt kan man kka p te.x Jensen fr ungefr samma summa och f kycklingfil, ugnsstekta RIKTIGA grnsaker och rostad potatis med ss. Fr ca 65 spnn kan man ven f en lng rad andra matrtter p stan som alla mtte krva bde lngre arbetstid fr tillagningen svl som dyrare ingredienser. De har ocks verlag lagt ungefr 5 gnger s mycket pengar p inredningen jmfrt med den typiska pizzerian.

Vad r problemet hr? r det dyrare att driva en pizzeria n en hyfsad restaurang eller gr de pengar som grs i en landstckande kartell dr alla tar feta verpriser fr maten som ironiskt nog rent nringsmssigt dessutom r totalt frkastligt?

Ngon hr r skert expert p mnet Gr mig beredd p en "du vet inte vad du talar om, sluta klaga p de stackars pizzabagarna"
Citera
2014-01-11, 18:08
Medlem
Uran233s avatar
Man kan gissa att det r 60% beskyddarpengar, 20% ln, 10%lokal+el, 5% ost och 5% vriga ingredienser?
Citera
2014-01-11, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
Man kan gissa att det r 60% beskyddarpengar, 20% ln, 10%lokal+el, 5% ost och 5% vriga ingredienser?

Definiera beskyddarpengar? Mot hoten p ilskna kunder till spektaklet? :P

N men serist, skulle vara jkligt intressant att f lite inblick i detta fr med en lekmans gon ser det hr faktiskt jvligt rttet ut. Det finns ju inte heller ngon jkla konkurens trots alla dessa pizzerior. Det finns i princip lyxpizzerior o sen har vi alla andra dr det skiljer max ngon 5krona mellan stllena. Det stinker gammal ost om det (pun intended)
Citera
2014-01-11, 18:15
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerSoul

Vad r problemet hr?

r det ett problem? marknadsekonomi kallas det vl, man tar s mycket betalt man kan ta. Jag menar ta lsken som ex. du missar ju helt att stllen som Jensen tar ver 20 spnn fr 3 dl lsk, eller s ville du mest nedvrdera pizzerior med din trdstart.
Citera
2014-01-11, 18:55
Medlem
En Vesuzio brukar inte kosta 130 kr d det snarare brukar kosta runt 50-60 kr fr en sdan pizza, fr det andra brukar det rcka till en person. Knappast tv portioner eller tv personer. Nu har jag aldrig tit p Jensens, men det r ju mnga som klagar p att deras portioner r s pass sm att man inte blir mtt p det. Eftersom 65 kr fr mat p Jensens mste vara lunchpriser, s kan man ju ta samma lunchpriser p valfri pizzeria som brukar kosta 60-70 kr, och d ingr dricka.
Citera
2014-01-11, 19:13
Medlem
christerys avatar
Rvarorna r kanske inte s dyra i sig, men att ha alla ingredienser hemma fr 40 olika pizzor och dessutom personal fr kk, kassa, utkrning drar vl en del. Sen har dom nog otrevliga elrkningar antar jag. Samt sklart lokalhyra osv.

Ryktesvis gr dom ganska bra vinster, men rykten litar jag inte mycket p nr jag ser samma snubbar mndag-sndag frn 10-22 som ibland nr det r lugnt hinner ta en matrast med samma kk som tillreds i kket.

Lite kul att se "min" pizzeria som byter gare med ett par rs mellanrum, jag klurar lite p om det r nt uppstartsbidrag som utgr fr nsta "nya" gare som troligen r en slkting till frra.

Fr du slanta upp 130kr fr en vesuvio s r det nt fel, men fr 2 (65kr/st) kan det vl se mera rimligt ut som lunchpris inklusive dricka och sallad+kaffe p maten.
Citera
2014-01-11, 19:22
Medlem
morkfromorks avatar
Det cirkulerade en prislista fr donken hrom veckan, 9gag eller 4chan, minns ej, den ska ha bekrftats som kta dessutom, och den visade rvarukostnaderna, och det var inte mnga re en nugget eller bigmac kostade i inkp
Citera
2014-01-11, 19:30
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
lgg drtill att mnga pizzerior r "skattebefriade"
Citera
2014-01-11, 21:25
Medlem
Det r lite frbjudet att nedvrdera pizza som mat o n vrre pizzerior som restauranger, r det inte? Lite lustigt det dr!

Lsken kostar lika mycket p Jensen, det jag menade var att det kndes mer berttigat att min lsk i fint glas med is och sugrr kostar 20 spnn p jensen n det r att jag fr betala det samma fr en burk jag tar sjlv frn en colakyl bredvid kassan.

Problem var inte riktigt s jag presenterade det hela men javisst, om pizzerior gr betydligt mer pengar per portion n vriga restaurangvrlden s r det ett problem tycker jag fr det r inte rimligt helt enkelt. Det r ju inte att jmfra med att te.x Apple kanske har hgre vinster n Nokia.

Ngon nmnde ocks alla omkostnader en pizzeria har. Absolut, de har omkostnader som alla andra men nog mste de ha mindre sdana n vanliga restauranger. Ingen servitris kommer ut med maten, ingen musik med skrddarsydd spellista hrs i hgtalarna. Ingen omfattande salladsbuff str tillgnglig. Vad gller 40 sorters pizzor... de flesta ingredienser r inte frska och hller sig lnge ven ppnade.

Hehe lustigt med nystart bidragen dr ja! Man har ju ganska nra till tanken att det fifflas en del med bde det ena o det andra. Hur pass mycket sanning som finns i det lmnar jag osagt men nu handlade frgan frmst om huruvida pizzerior har verpriser jmte andra restauranger eller inte.

Vad gller donken tror jag skert de tjnar multum d detta ocks r en restaurangtyp som knns orimligt dyr. Det r helt enkelt inte rimligt att ett ml p Mcdonalds eller Pizzerian kostar precis lika mycket som det kostar att f riktigt tillagad mat p en hyfsad restaurang. Det knns ocks som att priserna hr har utvecklats uppt snabbare n vad det gjort fr vrig mat, men det kan jag inte ge ngra belgg fr.

Frtydligande: en vesuvio kostar 65 kr STYCK hr. Visst r det kalorimssigt nog att dela p en Pizza, men de flesta hller nog med om att det sllan r tillrckligt mttnadsmssigt. Portionerna r sm p Jensen men inte s sm att en halv pizza knns motsvarande mttnadsmssigt.
Citera
2014-01-11, 21:28
Medlem
Dongles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery

Lite kul att se "min" pizzeria som byter gare med ett par rs mellanrum, jag klurar lite p om det r nt uppstartsbidrag som utgr fr nsta "nya" gare som troligen r en slkting till frra.
Ngot t det hllet.
Pratade med en i branschen som berttade hur det brukar g till:
2-3 pers gr ihop och kper en pizzeria. En r gare p pappret och de andra p a-kassa/bidrag. Alla jobbar s klart och plockar ut ln p ett eller annat stt. Nr den p A-kassa blir utfrskrad blir han hux flux gare och brjar tjna ln vitt och arbeta in nya a-kassedagar. Utnyttjar systemet till max allts.
Han berttade ngot om socialbidrag ocks men vet inte riktigt hur det passar in i rotationen.
Kanske gare->a-kassa->soc->gare?
Citera
2014-01-12, 00:07
Medlem
Vad sger man... Welcome to Sweden. Varfr har vi inget skydd mot detta kan undras... Vore inte mer okej om 3 svenskar gjorde det kan tillggas.
Citera
2014-01-12, 00:47
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Det cirkulerade en prislista fr donken hrom veckan, 9gag eller 4chan, minns ej, den ska ha bekrftats som kta dessutom, och den visade rvarukostnaderna, och det var inte mnga re en nugget eller bigmac kostade i inkp
Krkade med en donkenekonom fr tiotalet r sedan, som jag mins det kostade strips och lsk 10re i inkp men sjlva buggarna gick de nstan back p (om man rknade in lokaler och personal), men d var varken jag eller uppgiftslmnaren opackade s uppgiften r anektdotisk.....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in