Citat:
Ursprungligen postat av
nei
hihi tack, söt du var med... fladdermus eller vad du är för sött djur?

tack för Chimerix informationen, ska googla på det nu..
Jag är en mmm... jag glömde bort.
Citat:
Ursprungligen postat av
nei
Vill bara tillägga att det är inte så big deal om man informerats om risken och vågat ta den ifall man älskar varandra...
däremot blir det en big deal om man som jag blir smittad av en idiot som ljög han var frisk/testad fast i många år vetat om att han har könsherpes! Då är det en jävligt BIG DEAL och han ska fan ha igen för sitt sjuka beteende att gå runt och smitta en snäll tjej som inte alls förtjänade det (mig).
Det finns inget i lagen som säger att man måste göra det. Han/hon har ingen skyldighet att berätta det för dig. Speciellt om det inte kommer leda till något i alla fall. Blir det seriöst kanske det är en bra ide och berätta det efter ett tag om man tycker om sin partner om man dittills kört med skydd vill säga. Är det tillfälliga kk-relationer så är det bara som herpes smittad sexa på oskyddat som inget hade hänt, så länge som den andra partnern inte upptäcker det. Det är alltså inte en kriminell handling om man inte berättar men vill man visa hänsyn ska man nog köra med kondom för att minska risken och även för andra könssjukdomar.
En kriminell handling är däremot om man ligger runt oskyddat och är smittad med HIV.
Herpes viruset ligger latent i nervtrådarna längs hela ryggmärgen upp till hjärnan. Efter det första utbrottet aktiveras kroppens antikroppar och trycker tillbaka herpesviruset till nerverna där det sedan går i dvala tills kroppens immunförsvar plötsligt rubbas (orsaker kan vara t.ex. stress, förkylning etc) och får herpesviruset att vakna till liv igen och åter ge utslag. Herpesviruset brukar oftast återvända till samma ställe där det gav utslag vid första utbrottet.