2014-03-18, 22:40
Bannlyst
Ja det är det. Speciellt om det är könsherpes.
Citera
2014-03-19, 00:43
Medlem
neis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Är det därför du håller dig för munnen ;-) Söt var du i vilket fall.

hihi tack, söt du var med... fladdermus eller vad du är för sött djur?
tack för Chimerix informationen, ska googla på det nu..
Citera
2014-03-19, 00:45
Medlem
neis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saraeriksson12345
deal

Vill bara tillägga att det är inte så big deal om man informerats om risken och vågat ta den ifall man älskar varandra...
däremot blir det en big deal om man som jag blir smittad av en idiot som ljög han var frisk/testad fast i många år vetat om att han har könsherpes! Då är det en jävligt BIG DEAL och han ska fan ha igen för sitt sjuka beteende att gå runt och smitta en snäll tjej som inte alls förtjänade det (mig).
Citera
2014-03-19, 02:38
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nei
hihi tack, söt du var med... fladdermus eller vad du är för sött djur?
tack för Chimerix informationen, ska googla på det nu..

Jag är en mmm... jag glömde bort.

Citat:
Ursprungligen postat av nei
Vill bara tillägga att det är inte så big deal om man informerats om risken och vågat ta den ifall man älskar varandra...
däremot blir det en big deal om man som jag blir smittad av en idiot som ljög han var frisk/testad fast i många år vetat om att han har könsherpes! Då är det en jävligt BIG DEAL och han ska fan ha igen för sitt sjuka beteende att gå runt och smitta en snäll tjej som inte alls förtjänade det (mig).

Det finns inget i lagen som säger att man måste göra det. Han/hon har ingen skyldighet att berätta det för dig. Speciellt om det inte kommer leda till något i alla fall. Blir det seriöst kanske det är en bra ide och berätta det efter ett tag om man tycker om sin partner om man dittills kört med skydd vill säga. Är det tillfälliga kk-relationer så är det bara som herpes smittad sexa på oskyddat som inget hade hänt, så länge som den andra partnern inte upptäcker det. Det är alltså inte en kriminell handling om man inte berättar men vill man visa hänsyn ska man nog köra med kondom för att minska risken och även för andra könssjukdomar.

En kriminell handling är däremot om man ligger runt oskyddat och är smittad med HIV.

Herpes viruset ligger latent i nervtrådarna längs hela ryggmärgen upp till hjärnan. Efter det första utbrottet aktiveras kroppens antikroppar och trycker tillbaka herpesviruset till nerverna där det sedan går i dvala tills kroppens immunförsvar plötsligt rubbas (orsaker kan vara t.ex. stress, förkylning etc) och får herpesviruset att vakna till liv igen och åter ge utslag. Herpesviruset brukar oftast återvända till samma ställe där det gav utslag vid första utbrottet.
Senast redigerad av Klappasäften 2014-03-19 kl. 02:48.
Citera
2014-03-19, 10:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slint
Men nån med klamydia skulle du gladeligen suga av, eller hur? Sen är risken rätt stor om du har ett aktivt sexliv att du nån gång ligger med någon som har herpes utan att du vet om det. Så ta din pryda lilla rumpa någon annanstans.

Har fast förhållande och skulle aldrig suga av någon för ett ons. Hade jag varit medveten om att personen haft någon könssjukdom hade jag inte sugit alls. Du är ganska vidrig, herpesgrabben.
Citera
2014-03-19, 12:16
Medlem
hippjokkts avatar
Jo det är det.
Och var noga med att inte utsätta dina medmänniskor för faran att bli smittade av det.
Menar inte att ditt liv är slut, menar att bara för att du har blivit utsatt för en idiot så har inte du rätten att vara det likaså.
Herpes är ingen lek, och på samma sätt som folk med hepatit och andra "permanenta" sjukdomar så får man inte dela vidare dessa då de påverkar en annan människa för resten av sitt liv.

Men om du lär dig hantera sjukdomen och kan vara ärlig mot din eventuella framtida partner så kommer även du ha ett härligt liv tillsammans med någon.
Citera
2014-03-20, 13:30
Medlem
breeze420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fucka
Folk skriver att det drabbar dom resten av livet osv osv... Klamydia är väl värre än herpes tillomed ?

Pratade med en läkare för 1 vecka sen sedan och han berättade att det inte var någon som helst fara med herpes. Inga komplikationer alls och han skrev ut recept till en patient som skulle ta 2 tabletter dagligen i 5 dagar sen skulle det ge sig. Och det verkade inte som att det skulle komma tillbaka eller så.

Vart har alla hört att skulle synas och vara en börda hela livet ?

Herpes är ett virus, som HIV/AIDS. Har du väl fått det kan du aldrig bli av med det, det är hela livet. Däremot får man bara blåsorna då och då, och då kan man ta läkemedel för att lindra eller få dem att försvinna, men de kommer tillbaka senare, och det kommer de fortsätta göra livet ut.

OnT:
Ja, herpes är verkligen en big deal..
Citera
2014-03-20, 15:36
Medlem
majkones avatar
Tycker till skillnad från de flesta andra inte att det är ett stort problem om du har herpes. Så länge du inte har utbrott så är det ju fine att knulla på som vanligt! Dock så skulle jag alltid skydda mig om jag inte har en fast partner som jag har berättat det för och sedan kommit överens med att det är okey att köra utan skydd.

Alltså ingen stor grej så länge du kör med öppna kort och inte har utbrott när du har sex, då är risken att smitta någon också väldigt liten.

simma lugnt!
Citera
2014-03-20, 15:48
Avslutad
Bara köra på!
Citera
2014-04-10, 09:06
Medlem
Tycker ni alla ska googla och faktiskt läsa vad herpes är, hur det fungerar osv. Har man gjort det förstår man att det är jävligt "kbry".. Typ alla har herpes och så länge man inte ligger runt när man har utslag är det inget att ens bry sig om.
Citera
2014-04-10, 16:42
Medlem
Herpes både ser äckligt ut och är äckligt. Är själv livrädd för att få det. Sedan att det är kroniskt gör ju inte saken bättre. Har man herpesblåsor skall man självfallet inte utsätta någon annan för detta. Att medvetet riskera att smitta någon med herpes är inte okej!
Citera
2014-04-10, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superflamingo
Alltså, nej. Herpes är ingen big deal. Det är inget mer än en hudåkomma som blommar upp lite då och då. Att vara rädd för herpes är lika irrationellt som att vara rädd för eksem.. Däremot så finns det ett enormt och irrationellt stigma runt herpes, eftersom vi kopplar ihop det med könssjukdomar som faktiskt är farliga. Herpes är inte farligt.

Det är så många som går runt med viruset asymptomatiskt, och då är de ju redan "skyddade" från smittan - man kan inte bli smittad igen om man redan har det. Samma gäller för alla som har munsår - de har också redan smittats och kan därför inte få viruset "där nere" också.
Rättelse: herpes smittar även ibland när det inte finns synliga utslag. Detta kallas för "asymptomatic viral shedding", och inträffar lite då och då men är svårt att ha koll på.

Om man nobbar någon som har herpes, så är chansen stor att nästa person man vill ligga med också bär på viruset. Skillnaden är att den som faktiskt vet att de har herpes är mer safe att ligga med - de vet hur de ska göra för att "skydda" sin partner från smitta. De som springer runt lyckligt ovetande har större chans att sprida smittan, eftersom de inte kan ta till eventuella åtgärder.

...varför man nu ska vara rädd för hudutslag..

Vad fint du försvarar din egen sjukdom. Du vet väl att man kan få svår meningit och dö av herpes?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in