Jag hade inte brytt mig så mycket om riktlinjer för hur långsamt du ska töja, 1 mm/månad är vad som är rekommenderat, men jag tycker du ska lyssna mer på din egen kropp än att bara vänta på att tiden ska gå.
När jag började töja så köpte jag en 4 mm töjstav i plast. Skitbilligt. Jag var dessutom i Prag då, så det gick att pruta oförskämt mycket. När jag väl kom hem med den där jävla staven så insåg jag dock att mina små fjutthål knappast skulle vilja ta emot den på en gång, så då stoppade jag istället in fler örhängen i hålet. Häng i så många örkrokar du kan, tills att det börjar spänna i örsnibben, då slutar du. Dra mycket i snibben, massera den och pilla runt, att massera i en varm dusch är också väldigt skönt.

Har du inte fem miljoner örhängen med krokar så kan du även stoppa in säkerhetsnålar, men var försiktig så du inte sticker dig! Ett sår i örat är inget du behöver när du håller på att töja...

Sen tycker jag du ska köpa en ca 5 mm tjock töjstav, där kan du köpa det billigaste plastskit du kan hitta, ärligt talat. När du bytt ut örhängena mot töjstaven så kan du ge dig på det andra örat, så slipper du köpa dubbelt av allt.
Efter att jag hade töjt upp till 5 mm och hålet inte spände längre så knallade jag iväg och köpte en 10 mm stav. Den var lite svårare, för vägen upp till de där 10 mm'na är ganska brant, så jag var tvungen att hålla i staven rätt mycket och peta till den hela tiden för att den inte skulle ramla ur. Men pga det så töjde jag också upp örat till 10 mm på en dag. Mitt mål var 12 mm, så när jag var uppe i 10 så köpte jag snygga töjhorn som jag ville använda även efter att jag var färdigtöjd, så töjde jag sista biten.
Att du har andra hål i öronen har ingen betydelse, det som betyder något är placeringen på det hål du ska töja och storleken på örsnibben. Sitter hålet i mitten av örsnibben, eller längre in, så är det bara att tuta och köra! Sitter det väldigt långt ner eller mot utsidan så hade jag gjort om hålet, och sagt till piercaren att du tänkte töja, så kan han sätta det på en bra plats. Och har du en väldigt liten örsnibb kan du givetvis inte töja alltför mycket, till skillnad från om du har en stor snibb, då du har mer att töja ut.
Ju fler hål i öronen, desto finare!
När du töjer så kommer du hitta på en massa saker på egen hand, det gjorde åtminstone jag. Jag hade tänkt vara seriös från början och göra allt så som det var rekommenderat, men det sket sig ju rätt fort när jag insåg att min töjstav var för stor, så sen hittade jag bara på och gjorde vad som kändes bra.
Känn efter hur ditt öra mår, gör det ont, så lugna dig lite. Men att det spänner i örat är ingen fara, så är det. Skulle snibben svullna upp, gå ner någon storlek (alternativt ta ur några örhängen), och när örat känns bra igen och inte längre spänner eller gör ont så kan du fortsätta töja, men ta det lite lugnare då.
Köper du töjstavar så får du med små gummiringar som passar till staven, och när jag töjde mitt andra öra, som tog längre tid än det första, så använde jag gummiringarna från den lilla staven till den stora staven, för att förhindra att den skulle glida ur.
En polare till mig fnös åt mina rekommendationer och köpte sig ett ordentligt startkit och fancy salvor att smörja in med, men hon tyckte det var smärtsamt att töja. Medan mitt sätt inte gör ont, utan bara spänner lite... just sayin'
På tal om salvor, det kan vara skönt att smörja in staven du ska trycka in, den glider lättare. Men passa dig för att trycka in den för långt, salvan gör det enkelt att vara för hårdhänt. Men ja, vill du använda något glid så använd ansiktscréme. Det funkar bäst, imo.
Lycka till med örona!