2014-01-11, 12:06
Medlem
Nilaams avatar
Alltså, jag känner mig så sjukt förvirrad när det gäller att hitta rätt töjningsmedel. Har haft hål i öronen sen jag började högstadiet (Är 26 nu) och känner att det är dags, jag vill äntligen göra det.. Men vart ska jag börja? Spiral eller expander? Jag funderar på att köpa ett kit som går från 0,9-10mm, alltså 4 olika storlekar men eftersom jag vill töja båda öronen så blir det rätt dyrt.

Har det någon betydelse att jag har totalt 5 hål i öronen? Har nästan aldrig örhängen i och dom växer inte igen, men blir det fult om jag töjer det nedersta och har två normala hål över det? Känner mig som en riktigt jävla rookie men alla är väl nybörjare i början
Citera
2014-01-11, 12:46
Medlem
rabiess avatar
Det bästa rådet jag kan ge dig, vilket du inte kommer att följa, vilket jag inte heller följde är:

GÖR DET LÅNGSAMT!

Jag har haft 20mm men tog ut tunnlarna oktober -12, ville försöka få nån snits på min stackars högra snibb (blowout på baksidan). Har kört med 6mm's plastringar sen dess och öronen har dragit ihop sig ordentligt (får i 9'or kanske) men blowouten finns kvar. Få se om jag töjer upp igen eller nöjer mig med sladdersnibbarna jag har.

Ang. smycken så skulle jag köpa billiga akrylsmycken på ebay. Såna ringar har jag nu och dom kostade inte många spänn ink. frakt. Har man lite fingerkänsla så undviker man det riktigt billigaste skiten och då får man det som säljs i svenska butiker, bara helvetes mycket billigare. (Man vill ju gärna undvika den giftigaste dyngan när man ska ha dom i öronen 24/7).
Citera
2014-01-11, 12:50
Medlem
Nilaams avatar
Haha, ja att göra det långsamt har jag förstått att man ska göra men jag blir så lätt ivrig! Ska försöka ta det lugnt i alla fall! Mina tatueringar brukar läka väldigt snabbt men ingenting annat, så det är väl bättre att ta det lugnt och försiktigt än att stressa fram det..
Citera
2014-01-11, 16:43
Medlem
Pikazhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilaam
Alltså, jag känner mig så sjukt förvirrad när det gäller att hitta rätt töjningsmedel. Har haft hål i öronen sen jag började högstadiet (Är 26 nu) och känner att det är dags, jag vill äntligen göra det.. Men vart ska jag börja? Spiral eller expander? Jag funderar på att köpa ett kit som går från 0,9-10mm, alltså 4 olika storlekar men eftersom jag vill töja båda öronen så blir det rätt dyrt.

Har det någon betydelse att jag har totalt 5 hål i öronen? Har nästan aldrig örhängen i och dom växer inte igen, men blir det fult om jag töjer det nedersta och har två normala hål över det? Känner mig som en riktigt jävla rookie men alla är väl nybörjare i början
Till att börja med töjningar är snyggt ^^
För att så gott som det går svara på dina frågeställningar, och lite allmän info (mycket finns redan i FAQn ( (FB) Piercing FAQ) om du läst/tänker läsa den med).

Vart du ska börja, jag antar att du har "vanliga" smycken i just nu, dom brukar ligga på 1.6mm men det fins risk för att du kan ha mindre (inte troligt). Att köpa ett kit som går 1-10mm, på 4 storlekar känns lite väl, det tog mig väldigt många fler.

Från början satte jag i en 1.6mm ring, väntade ~2 veckor sen i med en 2.0mm.
Åter igen ~2 veckor innan jag testade med 3mm spiral (akryl) men det tog stutt och gjorde ont så jag köpte en 2.4 ring emellan, hade den nån vecka sen i med spiralen.
Samma veva igen, vänta någon vecka innan jag satte i en ny spiral på 4mm, men under denna tid läste jag också på lite mer om töjning och det visar sig att det finns ordentliga skräck-exempel på folk som töjt med akryl (plast) så jag beställde hem 5 "tapers" i kirurgiskt stål från USA, kostade ~100kr, tog ett tag innan dom dumpa ner i brevlådan men så fort dom gjorde det använde jag dom istället, storlekar 4, 5, 6, 8 och 10mm. Satt med dom i ungefär 2-3 veckor mellan varje.
4-5 kändes inte så farligt.
5-6 kändes rätt ordentligt, och det steg som för mig var värst, det var ömt och gjorde ont efter, troligen det steg jag "stressade" mest med.
6-8 tog lite längre tid, 3 veckor och försökte varje dag, försiktigt sista veckan innan den gick i.
Gör det när/efter du har duschat och använd mycket "glid", ICAs olivolja funkade för mig

Precis som rabies redan nämnde, ta god tid på dig, tog mig ~3 månader att nå 8-10mm.
Använd inte spiraler då dom inte sitter helt still och det kan bli "snett".
Använd inte akryl (plast) då det är "giftigt" och kan ge hemska följder.

Det finns billiga alternativ till den där jävla akrylen om man bara letar, de jag använde var: http://www.bodyjewelleryshop.com/onl...teel-taper.cfm

Kommer inte på något nu direkt, kommer jag på nått fyller jag i men du borde läsa FAQn, det finna ett inlägg på första sidan en bit ner om just töjning av öron, läs det!

Annat än så, ha så kul
Citera
2014-01-11, 16:48
Medlem
Jag hade inte brytt mig så mycket om riktlinjer för hur långsamt du ska töja, 1 mm/månad är vad som är rekommenderat, men jag tycker du ska lyssna mer på din egen kropp än att bara vänta på att tiden ska gå.

När jag började töja så köpte jag en 4 mm töjstav i plast. Skitbilligt. Jag var dessutom i Prag då, så det gick att pruta oförskämt mycket. När jag väl kom hem med den där jävla staven så insåg jag dock att mina små fjutthål knappast skulle vilja ta emot den på en gång, så då stoppade jag istället in fler örhängen i hålet. Häng i så många örkrokar du kan, tills att det börjar spänna i örsnibben, då slutar du. Dra mycket i snibben, massera den och pilla runt, att massera i en varm dusch är också väldigt skönt. Har du inte fem miljoner örhängen med krokar så kan du även stoppa in säkerhetsnålar, men var försiktig så du inte sticker dig! Ett sår i örat är inget du behöver när du håller på att töja...
Sen tycker jag du ska köpa en ca 5 mm tjock töjstav, där kan du köpa det billigaste plastskit du kan hitta, ärligt talat. När du bytt ut örhängena mot töjstaven så kan du ge dig på det andra örat, så slipper du köpa dubbelt av allt.
Efter att jag hade töjt upp till 5 mm och hålet inte spände längre så knallade jag iväg och köpte en 10 mm stav. Den var lite svårare, för vägen upp till de där 10 mm'na är ganska brant, så jag var tvungen att hålla i staven rätt mycket och peta till den hela tiden för att den inte skulle ramla ur. Men pga det så töjde jag också upp örat till 10 mm på en dag. Mitt mål var 12 mm, så när jag var uppe i 10 så köpte jag snygga töjhorn som jag ville använda även efter att jag var färdigtöjd, så töjde jag sista biten.

Att du har andra hål i öronen har ingen betydelse, det som betyder något är placeringen på det hål du ska töja och storleken på örsnibben. Sitter hålet i mitten av örsnibben, eller längre in, så är det bara att tuta och köra! Sitter det väldigt långt ner eller mot utsidan så hade jag gjort om hålet, och sagt till piercaren att du tänkte töja, så kan han sätta det på en bra plats. Och har du en väldigt liten örsnibb kan du givetvis inte töja alltför mycket, till skillnad från om du har en stor snibb, då du har mer att töja ut.
Ju fler hål i öronen, desto finare!

När du töjer så kommer du hitta på en massa saker på egen hand, det gjorde åtminstone jag. Jag hade tänkt vara seriös från början och göra allt så som det var rekommenderat, men det sket sig ju rätt fort när jag insåg att min töjstav var för stor, så sen hittade jag bara på och gjorde vad som kändes bra.
Känn efter hur ditt öra mår, gör det ont, så lugna dig lite. Men att det spänner i örat är ingen fara, så är det. Skulle snibben svullna upp, gå ner någon storlek (alternativt ta ur några örhängen), och när örat känns bra igen och inte längre spänner eller gör ont så kan du fortsätta töja, men ta det lite lugnare då.
Köper du töjstavar så får du med små gummiringar som passar till staven, och när jag töjde mitt andra öra, som tog längre tid än det första, så använde jag gummiringarna från den lilla staven till den stora staven, för att förhindra att den skulle glida ur.

En polare till mig fnös åt mina rekommendationer och köpte sig ett ordentligt startkit och fancy salvor att smörja in med, men hon tyckte det var smärtsamt att töja. Medan mitt sätt inte gör ont, utan bara spänner lite... just sayin'
På tal om salvor, det kan vara skönt att smörja in staven du ska trycka in, den glider lättare. Men passa dig för att trycka in den för långt, salvan gör det enkelt att vara för hårdhänt. Men ja, vill du använda något glid så använd ansiktscréme. Det funkar bäst, imo.

Lycka till med örona!
Citera
2014-01-14, 00:58
Medlem
Om du vill ha fina örsnibbar ska du inte göra som dessa personer påstår. Om du vill ha fina örsnibbar ska du börja med ett 0.8mm smycke och en ledsticka/taper. Använd aldrig akryl. Såhär gör du. Massera örat med Jojobaolja eller Emuolja (i värsta fall extra virgin olivolja) i ca 5 minuter. Sedan tar du ledstickan/tapern och tar olja på den. Sedan sätter du in den i hålet i örsnibben. Sedan följer du tapern/ledstickan med ett smycke på 0.8mm. Sedan väntar du MINST 6 veckor. Sedan gör du samma sak fast med ett 1mm smycke och ledsticka, väntar minst 6 veckor och sedan gör samma sak med ett 1.2mm smycke och ledsticka. osv, osv. Det ska aldrig göra ont att töja. Om det gör ont när du försöker sätta i ledstickan så ta ur den, sätt i storleken du hade innan och vänta 2 veckor innan du försöker igen.

Storlekar:
0.8mm
1mm
1.2mm
1.6mm
2mm
2.4mm
3.2mm
4mm
5mm
6mm
7mm
8mm
9mm
10mm
OSV.

Hoppa aldrig över storlekar och använd aldrig tapers/ledstickor som smycken. Töj aldrig mer än 1mm i taget. Du har bara ett par örsnibbar och de ska du ha hela livet. Det är ingen tävling om vem som är snabbast eller vem som har störst. Ta den tid dina örsnibbar behöver innan du går till nästa storlek.
Citera
2014-01-14, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxaaN
Om du vill ha fina örsnibbar ska du inte göra som dessa personer påstår.

Bullshit. Inget fel på mina öron. Just sayin'. Man måste inte göra på något särskilt sätt alls, så länge man lyssnar på sin kropp så kan man töja i vilken takt man vill, det märks ju rätt tidigt när det börjar gå åt helvete.
Citera
2014-01-15, 20:50
Medlem
Om du inte vill spräcka/få blowouts/ojämn vävnad/catrövseffekt/infektion/nekros/mm så rekommenderar jag att du töjer högst en millimeter var 6:e vecka. Om du frågar en bra piercare kommer den att säga minst 6 veckor. Vissa säger till och med 3 månader mellan varje storlek. Det finns säkert vissa som kan töja snabbare, men varför inte vara på den säkra sidan om du ändå ska ha töjda örsnibbar resten av livet och vill att de ska se fina ut? Och tro mig, dåliga töjningsvanor visar sig inte alltid direkt.
Senast redigerad av MaxaaN 2014-01-15 kl. 20:54.
Citera
2014-01-16, 04:45
Medlem
Pikazhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxaaN
Om du vill ha fina örsnibbar ska du inte göra som dessa personer påstår. Om du vill ha fina örsnibbar ska du börja med ett 0.8mm smycke och en ledsticka/taper. Använd aldrig akryl. Såhär gör du. Massera örat med Jojobaolja eller Emuolja (i värsta fall extra virgin olivolja) i ca 5 minuter. Sedan tar du ledstickan/tapern och tar olja på den. Sedan sätter du in den i hålet i örsnibben. Sedan följer du tapern/ledstickan med ett smycke på 0.8mm. Sedan väntar du MINST 6 veckor. Sedan gör du samma sak fast med ett 1mm smycke och ledsticka, väntar minst 6 veckor och sedan gör samma sak med ett 1.2mm smycke och ledsticka. osv, osv. Det ska aldrig göra ont att töja. Om det gör ont när du försöker sätta i ledstickan så ta ur den, sätt i storleken du hade innan och vänta 2 veckor innan du försöker igen.

Storlekar:
0.8mm
1mm
1.2mm
1.6mm
2mm
2.4mm
3.2mm
4mm
5mm
6mm
7mm
8mm
9mm
10mm
OSV.

Hoppa aldrig över storlekar och använd aldrig tapers/ledstickor som smycken. Töj aldrig mer än 1mm i taget. Du har bara ett par örsnibbar och de ska du ha hela livet. Det är ingen tävling om vem som är snabbast eller vem som har störst. Ta den tid dina örsnibbar behöver innan du går till nästa storlek.

För det första, en "riktig" piercare kommer pierca med 1.6mm, så Nilaam lär inte behöva köpa smycken under det, och när det kommer till tiden emellan storlekarna, 6 veckor? Va? För mig gjorde det aldrig ont (utöver ett steg jag vet att jag stressade) och jag väntade bara 2-3 veckor mellan mina.
Och bara så vi få det sagt också, mitt öra ser hur bra ut som hellst, ingen blowout, inget fult eller skadat, det är hur fint och läkt som hellst på sina 8mm.

Man kan väl aldrig vara nog försiktig men du låter ju bara paranoid.
Om nu inte TS vill vara färdig med töjandet försen om 2 år ska 3 veckor till 1 månad mellan storlekarna (så länge det inte gör ont) räcka gott och väl.
Citera
2014-01-16, 16:06
Medlem
Nu finns mina tips här så man kan välja om man vill följa dem eller inte. Det är inte mina örsnibbar som blir förstörda iallafall.
Senast redigerad av MaxaaN 2014-01-16 kl. 16:56.
Citera
2014-01-18, 14:05
Medlem
Nilaams avatar
Det gör ont. Eller, inte ont heller, snarare ömmar. Tänker absolut inte stressa det här, och jag tog bara ett öra till att börja med. Det varar liiiitelite på nätterna men jag gör rent efter konstens alla regler. Har läst ganska många trådar om det här och jag blir mörkrädd av alla tips från människor som stresstöjer! Dock insåg jag att jag gått från 0,8mm till 2mm, så det är inte så konstigt att det känns. Så mina örsnibbar får bestämma i vilken takt jag ska ta det här i fortsättningen!
Citera
2014-03-11, 14:29
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilaam

Kan ju vara snyggt, särskilt om man är rimligt ung. Viktigt att tänka på att inte få broskskador på öronen, t.ex. via en infektion från något hål man gjort / låtit göra. Broskskador kan ge ett väldigt fult och svårreparerat öra. Så chansa inte! Låt ett proffs med rena verktyg göra jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in