• 1
  • 2
2014-01-11, 09:34
Medlem
Hejsan.

De laggar som fan när jag spelar Cs.
Eller laggar.. de fryser i några sekunder och när fryset släpper så är jag 5 sekunder tillbaka i tiden.

Pingen är bra, bredbandskollen visar bra värden.

Första tanken va att datorn kanske va varm men detta händer från första minuten jag spelar, innan datorn hunnit bli varm.

har installerat om spelet och mitt nästa steg är väl att formatera om datorn men vill inte göra de om de inte hjälper.
Citera
2014-01-11, 09:52
Medlem
Tror att det finns 2 möjligheter.

Nätverket laggar eller din dator laggar.
Osäker, men tro att många spel har en "FPS" counter, som kan visa vilken FPS du kör med.
Du kan nog sätta igång en sådan för att se om det är din klient som laggar eller om det är nätverket.
Titta på den medan du får en "frys"
Om den räknaren "fryser" ibland så är det nog något knas med din dator.
Grafikkortet kan kanske ha problem som inte syns i 2d läge, men som syns direkt du
går över i 3d läge ?
Testa något annat spel, so INTE kör nätverk fryser det också ?

Om den inte fryser så tror jag det är nätverket som krånglar.
Vet du hur ofta dessa "frys" kommer ?
Citera
2014-01-11, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sagonar
Tror att det finns 2 möjligheter.

Nätverket laggar eller din dator laggar.
Osäker, men tro att många spel har en "FPS" counter, som kan visa vilken FPS du kör med.
Du kan nog sätta igång en sådan för att se om det är din klient som laggar eller om det är nätverket.
Titta på den medan du får en "frys"
Om den räknaren "fryser" ibland så är det nog något knas med din dator.
Grafikkortet kan kanske ha problem som inte syns i 2d läge, men som syns direkt du
går över i 3d läge ?
Testa något annat spel, so INTE kör nätverk fryser det också ?

Om den inte fryser så tror jag det är nätverket som krånglar.
Vet du hur ofta dessa "frys" kommer ?

Har googlat en runda nu och kommit fram till att de KAN vara för jag inte hade senaste drivrutinen till grafikkortet installerat.
Håller på att installera de nu och ska försöka igen.
Fryslaggen kommer med ca 10-20 sekunders mellanrum.

Återkommer strax
Citera
2014-01-11, 10:32
Medlem
Installera om drivrutiner funkade inte.
Har inga offlinespel men ska se om jag kan hitta de där fps counter.
Citera
2014-01-11, 10:41
Medlem
Visa counter strike FPS counter genom att:
Plocka fram konsolen (Tryck tangenten ovanför TAB)
cl_showfps 1
(Skriv "cl_showfps 0" för att stänga av FPS counter)
EDIT: felstavning.
Senast redigerad av sagonar 2014-01-11 kl. 10:47.
Citera
2014-01-11, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottmos
De laggar som fan när jag spelar Cs.
Eller laggar.. de fryser i några sekunder och när fryset släpper så är jag 5 sekunder tillbaka i tiden.

Pingen är bra, bredbandskollen visar bra värden.

Det betyder nog ingenting eftersom du kan ha testat pingen och bredbandskollen under den period då nätverket fungerar. Det kan t.o.m. vara så att ping-testet i ett spel struntar i de paket som försvinner och bara rapporterar återkomsten för de som kommer fram.

En ping är bara ett mått på hur snabbt paketen färdas fram och tillbaka, inte hur många som kan pumpas. Du kan ha ett 56k modem och ändå få samma ping som en 100GB fiber.

Ride the big one!
Citera
2014-01-11, 10:50
Medlem
Citat:
Visa counter strike FPS counter genom att:
Plocka fram konsolen (Tryck tangenten ovanför TAB)
cl_showfps 1
(Skriv "cl_showfps 0" för att stänga av FPS counter)
EDIT: felstavning.

FPS ligger runt 100 hela tiden.
Kanske går upp lite till ca 120 när laggen börjar. Men de känns jävligt ostadigt.
Gjorde en print screen mitt i ett lagg och då stod den på 79. Fps:en går upp o ner så snabbt så man hinner liksom inte se vad de står.
Men däremot så fryser inte fps:en när de laggar.
Citera
2014-01-11, 12:22
Medlem
Det låter inte som om det är dator/grafikkoretet som krånglar.

Tyvärr vet jag inget bra sätt att testa nätverket på.
Kan kanske köra wireshark medan du spelar och sedan titta på loggen om du får annorlunda trafik när det laggar. Men tror det är rätt så komplicerat att göra.. och stor chans att du inte får ut något av det.

Men om du kör med trådlöst så vill jag rekommendera att köra med "tråd" istället
för att se om det funkar bättre då.
Och att stänga av alla bittorrent program et.c. kanske tom stänga av alla andra datorer.
Citera
2014-01-11, 13:19
Medlem
Citat:
Det låter inte som om det är dator/grafikkoretet som krånglar.

Tyvärr vet jag inget bra sätt att testa nätverket på.
Kan kanske köra wireshark medan du spelar och sedan titta på loggen om du får annorlunda trafik när det laggar. Men tror det är rätt så komplicerat att göra.. och stor chans att du inte får ut något av det.

Men om du kör med trådlöst så vill jag rekommendera att köra med "tråd" istället
för att se om det funkar bättre då.
Och att stänga av alla bittorrent program et.c. kanske tom stänga av alla andra datorer.

Jag har pratat med min internetleverantör och har fått en nytt modem som jag precis nu har kopplat in.
Ska testa spelet nu och se om de funkar.
Citera
2014-01-11, 13:25
Medlem
Jodå nu känns de mycket bättre. Något smålagg men de kan ju vara pga servern eller vad som helst.

Men jag undrar.. vad är bra fps? ska man ha hög eller låg fps? min ligger mellan 100-200. oftast runt 120
Citera
2014-01-11, 13:27
Medlem
Jag hade en dålig sladd mellan modemet och datorn som gjorde att internet gick ner var 10-15:e minut. Modemet "startade om" och det tog 1-2 minuter att komma igång igen. I vissa program märkte man det inte på den korta tiden, och i andra var det precis lagom för att koppla ner men sen verka helt normalt efter omstart av programmet/spelet...
Citera
2014-01-11, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottmos
Jodå nu känns de mycket bättre. Något smålagg men de kan ju vara pga servern eller vad som helst.

Men jag undrar.. vad är bra fps? ska man ha hög eller låg fps? min ligger mellan 100-200. oftast runt 120
Hög FPS är bra.
FPS=Frame Per Second Hur många bildrutor ditt grafikkort klarar av att räkna ut per sekund.

Ett par saker som kommer in med FPS.
Din skärm har en max FPS som vanligtvis är 60 med de flesta LCD skärmar.
Vissa kan ha upp till 120 Hz( dyrare, har ibland 3d glasögon )

Det är bra om din dator kan ha > 60 HZ(Om du nu har en skärm med max 60 Hz)
även när 15 personer rusar mot dig och du vänder dig om samtidigt..

Men det kan kanske vara lite overkill att ha mycket mera än 60 om man spelar roll spel// singel player.
Tror att i CS VILL man ha lite extra "kräm över" när mycket gubbar rör sig samtidigt
(Då sjunker FPS:en)

Kanske lite off-topic till posten nu ..

Men trevligt att få reda på hur du fick det att funka. Mycket roligare att vara inne o svara på lite saker när/om man får reda på hur det funkar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in