• 1
  • 2
2014-01-11, 01:04
Medlem
Hörde en sak av en vän.

Min lägenhet ska stambytas. Jag har alltid trott att detta inte påverkar min avgift enskilt, något min vän säger. Att stambyten innebär en höjd avgift förstår jag men jag har alltid trott att avgiften är lika oavsett stambytt eller inte sålänge andelen är densamma.

Min Vänge säger att när ett stambyte skett i en lägenhet så höjs avgiften enskilt för den lägenheten. Stämmer det?
Citera
2014-01-11, 01:08
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kladhest1337
Hörde en sak av en vän.

Min lägenhet ska stambytas. Jag har alltid trott att detta inte påverkar min avgift enskilt, något min vän säger. Att stambyten innebär en höjd avgift förstår jag men jag har alltid trott att avgiften är lika oavsett stambytt eller inte sålänge andelen är densamma.

Min Vänge säger att när ett stambyte skett i en lägenhet så höjs avgiften enskilt för den lägenheten. Stämmer det?
Det beror väl på hur föreningen väljer att finansiera det. Om det är med eget kapital så är det inte nödvändigt, lånar de upp det så är det givet att borättsinnehavarna delar på det. Även om de har egen finansiering så kan de givetvis besluta om höjd avgift för att ligga i balans. Stambyte är ingen enskild händelse för någon lägenhet utan görs för samtliga vid ingreppet.
Citera
2014-01-11, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Det beror väl på hur föreningen väljer att finansiera det. Om det är med eget kapital så är det inte nödvändigt, lånar de upp det så är det givet att borättsinnehavarna delar på det. Även om de har egen finansiering så kan de givetvis besluta om höjd avgift för att ligga i balans. Stambyte är ingen enskild händelse för någon lägenhet utan görs för samtliga vid ingreppet.
Stambyten har skett successivt i samband med renoveringar.

Det finns 2 lägenheter kvar att byta stammar på (min inkluderad) och 36 har redan gjort sina stambyten.

Jag kontakta min förening om att jag planerar att renovera innan jag flyttar in och vill göra ett stambyte i samma veva. Fick svaret "Er lgh inte är
stambytt. Föreningen kommer att byta huvudstammarna i lgh i samband med Er
renovering."

Kommer jag då få en enskild höjning av min avgift eller kommer alla ev höjningar pga stambytet delas med alla i föreningen?
Citera
2014-01-11, 02:19
Medlem
Jag tror att samtliga lägenheter får en förhöjd hyra som baseras på kvadratmeterpriset.

I huset som jag bor i ska det göras ett stambyte och renovering i sommar, hyran kommer öka med ca 70%
Citera
2014-01-11, 08:27
Medlem
kostymnisses avatar
Stammar byts för hela trappuppgången/huset så det höjs inte bara för dig, utan för alla. Det är väl på ett sätt logiskt att det höjs avgifter då, dels som sagts innan beroende på finansieringen men även att det blir mer attraktivt boende då det känns föga intressant att flytta till en lägenhet som skall byta stammar snart. Det är ju ett smärre helvete när det sker...
Citera
2014-01-11, 08:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Så är det att bo i bostadsrätt. Man bor till självkostnadspris och ett stambyte är självfallet inget som är gratis.
Citera
2014-01-11, 10:19
Medlem
Aquaracers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Så är det att bo i bostadsrätt. Man bor till självkostnadspris och ett stambyte är självfallet inget som är gratis.

Japp... och med dagens bostadsmarknad är all förnyelse pengar ner i fickan på den som äger rätten...
Citera
2014-01-11, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Citat:
Ursprungligen postat av Aquaracer
Japp... och med dagens bostadsmarknad är all förnyelse pengar ner i fickan på den som äger rätten...
Jag förstår att stambytet kostar men det jag undrar om höjningen enbart gäller fastigheten som stambyts eller om kostnaden går ut över hela föreningen.
Citera
2014-01-11, 18:08
Medlem
Trollishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kladhest1337
Jag förstår att stambytet kostar men det jag undrar om höjningen enbart gäller fastigheten som stambyts eller om kostnaden går ut över hela föreningen.

Kan du inte läsa?

När man gör ett stam byte så så byter man ut "stammarna" i alla lägenheterna.
Så alla får en eventuell höjning av avgiften. Har föreningen en bra ekonomi så kanske dom står för hela kalaset men det är inte troligt.

Hade du tänkt att dom ska hoppa över din lägenhet elr och att du ska slippa höjningen då?
Citera
2014-01-11, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollish
Kan du inte läsa?

När man gör ett stam byte så så byter man ut "stammarna" i alla lägenheterna.
Så alla får en eventuell höjning av avgiften. Har föreningen en bra ekonomi så kanske dom står för hela kalaset men det är inte troligt.

Hade du tänkt att dom ska hoppa över din lägenhet elr och att du ska slippa höjningen då?

Jag skrev just att så inte är fallet. Om du läser det jag skrivit så skulle du insett det

"Det finns 2 lägenheter kvar att byta stammar på (min inkluderad) och 36 har redan gjort sina stambyten."

Från 2012 årsredovisning:

http://oi41.tinypic.com/2dm6xip.jpg
http://oi39.tinypic.com/t7fxhv.jpg

Vad jag förstått är det inget ovanligt. Googlade "delvis stambytt" och verkar finnas en hel del av.

Föreningens ekonomi är i övrigt helt ok, förvisso lån på runt 15 milj men samtidigt sparande på 4 miljoner (tycker själv det är lite udda kombination) o 350 kvm som man hyr ut. Ligger i gränslandet Östermalm/Norrmalm.
Citera
2014-01-11, 20:49
Medlem
Det verkar märkligt att byta bit för bit av stammen. Då måste det ju finnas massor med skarvar?
Och ni måste ju leva med massor av störningar när "pusselbiten" byts?

Kan det inte vara så att de egentligen menar att stickledningarna ska bytas?

Rörkrökare to the rescue?
Citera
2014-01-11, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
Det verkar märkligt att byta bit för bit av stammen. Då måste det ju finnas massor med skarvar?
Och ni måste ju leva med massor av störningar när "pusselbiten" byts?

Kan det inte vara så att de egentligen menar att stickledningarna ska bytas?

Rörkrökare to the rescue?
Det var väldans vad folk har svårt att acceptera delvis stambyte.

Det finns, om du inte vill acceptera det så googla "partiellt stambyte". Om du fortfarande vill ifrågasätta det; strunta i att skriva i tråden om det då det är OT eller skapa en ny tråd om det där du kan diskutera om saker som inte finns eg finns.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in