2014-10-12, 11:23
Medlem
Någon med koll på Gnagets säsong? Min bild är att de brukar vara målsnåla och starka på hösten, generellt, men även med Alm.

I år gör de förhållandevis många mål, släpper in många och verkar avsluta svagare än tidigare. Är det en ny uttalad spelfilosofi som slår och/eller vågar de fortsätta på samma sätt 2015. Får vi se en återgång till gnetspelet?

I år verkar Göteborg spela som "normalgnaget". Massor av oavgjort, kryddad med småsegrar men utan titelchans. Lite Lagerbäcks (kryssa borta, vinna hemma).

Kan alla som vanligt skylla på Friends?
Citera
2014-10-12, 11:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Den här debatten är egentligen dötråkig men så här

Att komma tvåa i CL genererar ingen titel, ingen utmärkelse, ingen notis eller gravering någontans. Således är det egentligen helt tomt och innehållslöst att komma tvåa i CL. Däremot är det rimligen sportsligt bättre än att vinna UEFA-cupen. Men återigen, en UEFA-CUP vinst är en europeisk titel. Det är inte en finalplats i CL. Så är det med saken.

IFK Göteborg är mer framgångsrika än MFF i europaspelen med sina 2 guld. MFF kan komma tvåa i CL hur många gånger de, det är fortfarande sämre statistiskt än att vinna EL.

Fast en titel som inte ger dig någon form av status är för mig inte mycket att hänga sig i.

Som vinnare av UC eller dagens EL har du inget att brösta upp dig för. Samma sak som att vinna superettan. En UC/EL titel ger dig ingen möjlighet att kalla sig BÄST i Europa. Inte näst bäst heller, eller topp 4 för den delen.

Antingen är man med och slåss om att vara bäst i Sverige (AS) eller bäst i Europa (CL), allt annat i Sverige eller i Europa är bara tröstpriser.

Jag kan utan att trolla med titlar säga att MFF en gåmg var näst bäst i Europa, något en ifkare aldrig kan eller bäst för den delen.
Citera
2014-10-12, 11:38
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HataFeminister
Vinna division 5 är isåfall statistiskt bättre än att komma tvåa i allsvenskan (inhemskt spel).

Sanningen är att det handlar om att komma så "högt" upp som möjligt där VM är högst internationellt och CL klubbmässigt. Vinna EL är att vinna förlorarnas cup, ingen vill göra det, man blir tvungen till det straffet för att man var dålig i sin liga. Visar bara på förlorarmentaliteten hos göteborgarna och det säger jag som gnagare.

Ingen vill göra det?
Nej, MFF hade säkerligen tyckt det sög att vinna EL, roligare o spela CL o åka ut.

Jag tror samtliga förutom de 8-12 lagen som satsar på att vinna CL år efter år faktiskt gillar att vinna EL. Framförallt gillar nog lag från mindre ligor att vinna EL. Eller tror du inte det?
Citera
2014-10-12, 12:34
Avslutad
Citat:
Ingen vill göra det?
Nej, MFF hade säkerligen tyckt det sög att vinna EL, roligare o spela CL o åka ut.

Jag tror samtliga förutom de 8-12 lagen som satsar på att vinna CL år efter år faktiskt gillar att vinna EL. Framförallt gillar nog lag från mindre ligor att vinna EL. Eller tror du inte det?

Fast nu får du fan jämföra hur långt man kommer i båda.

MFF var i FINAL, de var inte bara deltagare.

Vad är bäst?
- kvala in i EL eller kvala in i CL?
- gå vidare i EL eller gå vidare i CL?
- komma till final i EL eller komma i final i CL?

99'9% väljer nog framgångarna i CL.

Ni kom till finalen i det sämre allternativet, vi kom i final i det bättre allternativet.

Sen vann ni och vi förlorade. Men faktum kvarstår, de som är i Final i EL skulle gärna önska att de var i final i CL, men aldrig tvärtom.

Därför är en CL finalplats alltid en större prestation än att vinna en EL final.

Även om ni fick en titel som tröst.
Citera
2014-10-12, 12:49
Medlem
Casabas avatar
Nu är det inte min mening att späda på diskussionen ytterligare med någon vinkling, och det är väl OT, men en lite intressant punkt som jag hittade när jag läste om vår och IFK:s final(er) var att medan Europacupen/CL avgjordes i enkelmöte på neutral arena (i detta fallet Olympiastadion i München) så avgjordes UEFA-cupfinalerna/EL i dubbelmöte på hemma och bortaplan. EL började med neutralt enkelmöte i finalen först 97/98.
Senast redigerad av Casaba 2014-10-12 kl. 12:51.
Citera
2014-10-12, 13:56
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ingen vill göra det?

Glöm inte att MFF spelade interkontinentalcupen mot Olimpia, Paraguay visserligen förlust 1-2 (b) och 0-1 (h). Nottingham lämnade återbud troligen p.g.a att deras liga pågick när matcherna spelades.
Vill man överdriva och flyga till solen, vilket vi inte gör i Skåne, så skulle man kunna säga att MFF var det näst bästa (tredje bästa) klubblaget i världen.

IFK Göteborgs första seger var stor att slå Hamburg var inte vardagsmat men Dundee är väl inte så mycket att yvas över.
Citera
2014-10-12, 18:24
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmiNio
Fast en titel som inte ger dig någon form av status är för mig inte mycket att hänga sig i.

Som vinnare av UC eller dagens EL har du inget att brösta upp dig för. Samma sak som att vinna superettan. En UC/EL titel ger dig ingen möjlighet att kalla sig BÄST i Europa. Inte näst bäst heller, eller topp 4 för den delen.

Antingen är man med och slåss om att vara bäst i Sverige (AS) eller bäst i Europa (CL), allt annat i Sverige eller i Europa är bara tröstpriser.

Jag kan utan att trolla med titlar säga att MFF en gåmg var näst bäst i Europa, något en ifkare aldrig kan eller bäst för den delen.

Bäst i Europa? Det finns lag som kommer trea/fyra i sina inhemska ligor som spelar i CL. Förr var det bara ligavinnarna som var med i CL, nu kan fler lag vinna.

Och igen då, en förlust är en förlust. En vinst är en vinst.
Citera
2014-10-12, 19:33
Medlem
Ernst.Hugos avatar
Citat:
Ingen vill göra det?

http://football-italia.net/33555/de-laurentiis-abolish-europa-league

Nä, det tror jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av vf
Bäst i Europa? Det finns lag som kommer trea/fyra i sina inhemska ligor som spelar i CL. Förr var det bara ligavinnarna som var med i CL, nu kan fler lag vinna.

Och igen då, en förlust är en förlust. En vinst är en vinst.

Nuförtiden ja, men vi pratar väl kring åren detta var aktuellt?

Malmö må ha färre titlar än IFK, men har alltid varit bättre.
Citera
2014-10-12, 19:46
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernst.Hugo
http://football-italia.net/33555/de-laurentiis-abolish-europa-league

Nä, det tror jag inte.

Nuförtiden ja, men vi pratar väl kring åren detta var aktuellt?

Malmö må ha färre titlar än IFK, men har alltid varit bättre.

De Laurentiis är en pajas. han har ju även velat stänga Serie A, så hans åsikt är inte mycket värd gällande någon diskussion förutom Hollywood och film.
Citera
2014-10-12, 20:39
Medlem
traskes avatar
Om det ändå hålls på med trötta jämförelser så undrar jag hur Blåvitts kvartsfinalplats i CL 1994 skall värderas? Detta gjordes alltså i en modernare tid där storklubbarna ryckt ifrån övriga klubbar ytterligare jämfört med hur det såg ut på 70-talet.
Citera
2014-10-12, 20:51
Medlem
trattfans avatar
IFK Göteborg är största klubben i Svensk historia.
Malmö FF är största klubben i Sverige de senaste åren och kommer säkerligen fortsätta vara det.

Fortsätter MFF med sin rush så kan de nog snart titulera sig som största klubben i Sveriges historia!

/Facit
/thread
Citera
2014-10-12, 21:12
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
IFK Göteborg är största klubben i Svensk historia.
Malmö FF är största klubben i Sverige de senaste åren och kommer säkerligen fortsätta vara det.

Fortsätter MFF med sin rush så kan de nog snart titulera sig som största klubben i Sveriges historia!

/Facit
/thread
Maratontabellen är väl en bra måttstock på vem som är bäst?
IFK: 2 UEFA-Cup segrar.

MFF: 2:a plats i EuropaCupen, 2:a plats i ContinentalCupen.

Förresten har inte MFF fler cupsegrar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in