Hur långt är ett koppel?
Som jag ser det så finns det ett problem med frågor av den typ som TS ställer då den är "för generaliserande"...
Det går inte att dra alla hundar eller raser över en kam och svara att "så här fungerar hundar" när det kommer till si eller så. Inom vissa raser är standarden att de inte bryr sig nämnvärt om de är ensamma hela dagarna, trots det kan det finnas individer inom rasen som inte klarar av det alls, precis som motsatsen; raser där den generella regeln är att de "kräver" konstant umgänge men att vissa individer inte bryr sig nämnvärt.
Att jordbruksverkets har valt att inte särskilja raser/typer och dessas olika förutsättningar och eller krav utan istället klumpat ihop allt under gruppen "hundar" tyder enligt mig på att de egentligen inte har lagt ner det engagemang de borde gjort innan de drog upp sitt regelverk (Vissa hundar passar knappt in i deras värld.) som trots allt fungerar lite lätt som riktlinje för de flesta när det kommer till sånt här.
Jag anser dock att det är bra att det finns rekommendationer för hur folk bör sköta sina djur (Det är långt ifrån alla som klarar av att själva räkna ut hur man tar hand om en hund, katt, hamster eller vilket annat djur som helst.) så känns vissa saker jordbruksverket kommer med inte helt genomtänkta eller individanpassade utan snarare som ett hastverk; antagligen därför som ordet "bör" återkommer väldigt ofta i deras texter.
De enda faktiska regler de har för hur länge hundar
får lämnas ensamma gäller bara hundar under fyra månader, för övriga handlar det bara om att de behöver rastas regelbundet; inte om hur länge de faktiskt får/kan lämnas ensamma.
Under fyra månader:
Citat:
10 § Hundvalpar under 4 månader får endast lämnas helt ensamma kortare stunder.
För övriga hundar heter det:
Citat:
12 § Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till rastgård, ska rastas utomhus regelbundet med hänsyn till hundens ålder och hälsotillstånd
Hundar som permanent hålls i rastgård ska dagligen rastas på annan plats.
Allmänna råd 2 kap. 12 §
Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare.
Källa:
Att de för övrigt på sin hemsida uppmanar folk att inte vara ifrån sina hundar längre än sex timmar är inte samma sak som en regel/ett krav/en lag men de flesta verkar tolka det så.
Följande står att läsa på jordbruksverkets hemsida:
Citat:
Hundar är flockdjur. De mår inte bra om de är ensamma utan behöver träffa både människor och andra djur. Det är särskilt viktigt att de får träffa människor flera timmar om dagen och att de aktiveras. Det är inte bra för hunden att vara ensam under en hel dag och inte bli rastad eller på annat sätt aktiverad förrän fram mot kvällen.
Källa:
Jo men tjena, gå fram och säg det till en arbetande herdehund...
Min hund är alldeles för ung för att jag skulle lämna henne ensam några längre stunder (Åtta månader och mitt inne i värsta "spökåldern".) och målet är att hon inte ska behöva vara ensam särskilt mycket (Det är mest när jag går och handlar som jag lämnar henne ensam.); helst inte alls. Men jag har "tur" som har grannar som kan hjälpa till om det behövs (Jag brukar passa deras hundar en del, så vi turas om.) och annars ställer min ena syster gladeligen upp.
Men nog finns det hundar som varken tar skada av eller bryr sig om ifall de är ensamma hemma hela dagarna.