2005-07-25, 02:47
Medlem
Svitjods avatar
ja ursäkta min möjligtvis dumma fråga men när en berättelse är episk, hur är den då.vad betyder episk?
Citera
2005-07-25, 02:49
Medlem
TuXIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svitjod
ja ursäkta min möjligtvis dumma fråga men när en berättelse är episk, hur är den då.vad betyder episk?
Svenskt uppslagsord
episk episkt episka adj.
berättande

Engelsk översättning
epic

Berättande berättelse.. kan du inte berätta mer om berättelsen som är berättande? Kan ju vara kul utifall jag vill berätta den för någon annan som gillar berättande berättelser....

Citera
2005-07-25, 02:51
Medlem
Makehastes avatar
Episk brukar i folkmun betyda storslagen.
Citera
2005-07-25, 12:01
Medlem
Onds avatar
En episk berättelse är ofta en som hyllar hjältedåd. T.ex. Eddan, sagan om ringen eller star wars-filmerna.
Citera
2005-07-25, 12:16
Medlem
god mats avatar
Det används (användes först?) om diktverk som är berättande, men har fått nån glidning mot storstilad eller maffig , och används också när en berättelse spänner över många verk, som nämnda Star Wars.

Vad jag inte riktigt begriper är hur epic används om rocklåtar. Men ofta brukar det vara längre låtar som innehåller flera lite olika partier.
Citera
2005-07-25, 15:21
Medlem
Onds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av god mat
Vad jag inte riktigt begriper är hur epic används om rocklåtar. Men ofta brukar det vara längre låtar som innehåller flera lite olika partier.

Vilka låtar tänker du på? t.ex. Summonings musik är väldigt episk, dels på grund av textinnehåll, men även på grund av känslan i musiken (tror jag?). Tror att det kanske där betydelsen om storslaget kommer in... någon som har nån idé? hehe
Citera
2010-08-06, 19:55
Medlem
Egon3s avatar
I dag utbrister en medlem i metal-bandet Mindghost från Alingsås:
Vår musik ska vara som en episk knytnäve, den ska ge energi, hopp och en känsla av samhörighet
Den rimliga tolkningen kan väl här vara att det svenska ordet vidgats till att innefatta engelska "epic" = (3) "heroic; majestic; impressively great". Episk på svenska har betytt enbart berättande, but shit happens och det kan vara dumt att streta emot.

Så, låt gå för det: episk = (2) mäktig, hejdundrande, överdådig.

I musiksammanhang kunde anknytning till akustiken ha passat.
Vår musik ska vara som en hejdundrande knytnäve ...
Följande etymologiska fundering visade sig vara ett blindspår. Ordet »episk« är i grunden grekiska liksom ordet »epok«. Man kan tänka sig att en episk insats är epokgörande, men de grekiska rötterna tycks där gå olika vägar. Vi har dels épos 'ord; berättelse' – dels epoche 'vilopunkt'.
Senast redigerad av Egon3 2010-08-06 kl. 19:58.
Citera
2010-08-06, 21:06
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
I dag utbrister en medlem i metal-bandet Mindghost från Alingsås:
Vår musik ska vara som en episk knytnäve, den ska ge energi, hopp och en känsla av samhörighet
Den rimliga tolkningen kan väl här vara att det svenska ordet vidgats till att innefatta engelska "epic" = (3) "heroic; majestic; impressively great". Episk på svenska har betytt enbart berättande, but shit happens och det kan vara dumt att streta emot.

Så, låt gå för det: episk = (2) mäktig, hejdundrande, överdådig.

I musiksammanhang kunde anknytning till akustiken ha passat.
Vår musik ska vara som en hejdundrande knytnäve ...
Följande etymologiska fundering visade sig vara ett blindspår. Ordet »episk« är i grunden grekiska liksom ordet »epok«. Man kan tänka sig att en episk insats är epokgörande, men de grekiska rötterna tycks där gå olika vägar. Vi har dels épos 'ord; berättelse' – dels epoche 'vilopunkt'.

Ett episkt lyft av tråden med fem års betänketid.
Citera
2010-08-07, 12:49
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3

Ja, med tanke på att rötterna i de två orden är ep- respektive -okh-.
Citera
2017-05-20, 13:42
Medlem
conradcoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svitjod

Gå upp på Södermalm och snacka med det hippa latte folket. Vart annat ord man hör är episk och typ.. Fråga dem.
Citera
2017-05-20, 13:52
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conradcox
Gå upp på Södermalm och snacka med det hippa latte folket. Vart annat ord man hör är episk och typ.. Fråga dem.

Fast å andra sidan har de ingen aning om något som verkligen är episkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in