~~ Här är en guide till er som vill och har passionen att vara en produktiv medmänniska i ett samhälle där cannabis är accepterat, ett samhälle där DU har chans att få vara en människa och inte ett bytesdjur ~~
Kom dock ihåg att även här finns lagar och regler som underlättar och förlänger din vistelse i Amsterdam, om du inte följer viktiga råd så kanske tv-soffan hos mamma & pappa passar bättre än att vara en jobbig belastning här för lokalbefolkningen och turister och andra som söker lyckan i Amsterdam.
Amsterdam är en turiststad med otroligt få bostäder mot efterfrågan. Därför kan inte ALLA lyckas att få ett nytt liv här.
Bakgrund:
Jag är då en svensk som lämnade sverige för amsterdam, nederländerna. Jag började som vandrahemsbarn med en liten budget och utan kontakter. Arbetslös var jag också.
Idag bor jag som sagt med 2 lovely brudar
& 2 kattungar i en lägenhet i Amsterdam. Jag har 2 jobb på G och är utbildad och har erfarenhet inom Hotel & Turism.Historia:
Varför jag ville flytta var pga ett kall inom mig, vet ej hur, men jag fick en jävligt stark vision om ett liv i Amsterdam.
Jag bestämde mig för att jag ska förbereda allt i 1 månad innan jag sticker. Dvs jag packa, forska om landet, snygga till och uppdatera mitt CV, kollade jobb, letade bostad och sade hejdå till familj och vänner.
Jag hade en budget på ungefär 12.000SEK när jag kom till Amsterdam och massa kläder.
Tack vare att jag förberedde mig redan i Sverige fick jag kontakt med ett jobb i Amsterdam någon dag efter att jag anlände.
Jag är en av tre personer från ett gäng på upp till 20 personer från hela världen som ville börja om sina liv här i Amsterdam som faktiskt inte kommer åka hem. Av alla som lämnat oss, så är Svensken, Rumänen och Italienskan the last persons standing here in Amsterdam.
Min rumänska vän studerar här, så han kanske inte ingår i gruppen som ville börja om sitt liv här.
Vi alla ska försöka återförenas innan 2015 igen.
Förberedelser
Är det något som är viktigt så är det att planera i förväg så de underlättar för dig då du stöter på motstånd och svårigheter, för det kommer du. Stölder, skimning av bankkort, falska varor förekommer ofta här.
Mental förberedelse
Därför är de viktigt att du verkligen vill detta, gå in för det helhjärtat så kommer du lyckas här. Om du mer på flum vill bo här så kommer du åka hem rätt snart.
Va därför fast besluten att du vill detta.
[Viktigt!]
Varför vissa fick åka hem och andra inte handlade mycket om viljan. De fanns vänner i gänget som inte gick in för detta helhjärtat, dom fick också lämna landet snabbast. Dom sköt fram allt tills "imorgon" och tog inte jobbchanser när de fanns.
"Starkast överlever"
Förberedelser i Sverige
Ok så du ska till Amsterdam, sitt därför inte och tagga sönder som en kåt salamander! Det är här du bygger en GRUND i ditt kommande liv.
Det du förbereder i Sverige, kommer också hjälpa dig i Amsterdam.
[Viktigt!]
Förberedelserna jag gjorde hemma i Sverige innan jag åkte till Amsterdam var
1. CV + personligt brev - För att kunna bo någonstans utan hos mamma & pappa så behöver du ett jobb. Uppdatera ditt CV, kolla så allt stämmer, översätt de till engelska. Samma med personligt brev, uppdatera de, översätt de. Ring skolor och tidigare arbeten och be om intyg och papper i engelsk text.
2. Jobb - För att bli en äkta knarkare så behöver du pengar till ditt knark, som du får genom ett jobb. Sök därför redan hemifrån efter jobb i Amsterdam inom dina yrkeskategorier. Jag skickade runt 50 CV:n via e-mail, varav några få verkade intresserade, en jobbade jag hos.
3. Boende - Du måste ju bo någonstans, gör därför en plan vart du skall bo, hur länge osv. Varför detta kan vara bra att planera är pga att hostels har oftast 1 månads policy här, dvs att en gäst får stanna max 1 månad innan han/hon blir tvungen att flytta. Får du jobb inom ett hostel kan detta förlängas några veckor/någon månad.
Va dock medveten om att hostels oftast INTE ger någon lön, en säng och någon måltid mat är de enda du kan tvingas få som tack för ditt dagliga arbete.
4. Packlista - Du gör helt enkelt en lista på vad du packar ner för att se vad som är stulet.
Tips & Trix:
CV + personligt brev - Skriv ut massa X, ta inte för givet att papper, skrivare, internet och dator finns där du kommer bo. Det finns ställen här i Amsterdam där du kan kopiera papper osv men lättare att ha allt förberett.
Jobb - Va inte rädd att spamma arbetsgivare, du vill väl lyckas? Då kanske de får kosta 6 timmar framför datorn om dagen att söka jobb och anpassa ditt CV efter de jobb du söker. Du kommer aldrig ha samma möjlighet på plats som hemma i ditt rum.
I Amsterdam!
Nu är du i Amsterdam! Har du planerat väl och har allt förberett så ta ledigt de första dargarna och njut och rökat. Kan ju också säga att du behöver några dagar på dig att vänja dig, att röka och sedan söka jobb är ingen bra idé för du kommer göra bort dig.
Nåväl, det är väl här alla har sina stora frågetecken, vad gör man nu?
[Viktigt!]
1. Sofi number - "Oh, with this it opens EVERY door into the netherland community, so keep it close!"
Sofi number är alltså deras skattenummer(?). Har du ett så betalar du iallafall skatt på din lön men du får samtidigt alla rättigheter till att stanna här, få pension mm.
Hur går de till att skaffa ett sofi-number?
För att få ett krävs de att du är EU medborgare och har ett giltigt pass och en adress i hemlandet.
Du åker först till en byggnad utanför amsterdam med tåg (Återkommer med adress och byggnad och hela köret.)
Du går in och säger till vakterna om dom frågar vad ditt ärende är, "I'm here for the sofi-number"
Dom kommer peka åt vänster.
Du går och frågar "I would like to have a sofi number appointment.". Du kommer antingen få ett nummer eller prata i telefon.
PERSONEN I LUREN kommer fråga efter namn, vart du kommer ifrån och lite sådant, tills ni bestämmer ett möte i samma byggnad. Dom kommer också säga vad som behövs från dig när du kommer till mötet, vilket kommer vara ditt pass och kanske något annat. Personen kommer också fråga vilket tillstånd du söker och det är alltid 3:månaders.
Dagen då ni möts så kommer hon/han ge dig ett papper som du måste fylla i, sen får du ett papper med ditt sofi-number och massa övrig text på holländska.
Snabb genomgång:
Du besöker skattekontoret eller något liknande.
Du kommer få prata med en person som kommer kalla dig till ett möte
Du går på mötet, fyller i de som ska och du är klar
Main Quest:
Ett sofi-number tyckte jag va enkelt att fixa, men, det finns en sak som försvårar de hela för ALLA. Detta är ett globalt problem för oss utan kontakter och boende de första stadiet: Holländsk adress
För att skatteverket ska kunna registrera dig som arbetande och som skattebetalare etc, så behöver du en adress som INTE är belägen i Sverige. Det är här många faller tillbaka på, vart hittar/får man en holländsk adress?
- Det finns en DEL hotels som kan erbjuda "registration", men mycket få och tror de handlar om hur dom gillar din personlighet.
För övrigt så är det nästan omöjligt att få, eftersom de krävs att du har en bostad/rum. Inte ens jag som hyr ett rum och bor här får vara registrerad på denna adress, du måste alltid kolla och få ett godkännande av hyresvärlden.
Något som är vanligt men egentligen inte är OK är att man registrerar sig på de hostel man bor på utan lov. Jag gjorde de... Och är de...
De positiva är att du kan ändra din registration via internet snabbt och enkelt.
Sjukförsäkring:
Har inte detta ännu, ingen som frågat efter det, så gissar att detta inte är obligatoriskt fast många säger de.
Boende:
Det är alltid bra att vara medlem eller hålla sig uppdaterad på hemsidor där rum och lägenheter hyrs ut. Eftersom efterfrågan är så stor så är detta något som bör göras dagligen. Att bo på ett hostel längre än 2 månader är oftast inget man klarar av mentalt.
Do and don't:
Som tidigare nämnt så är jag en av 3 som fortfarande är kvar här. Av de flesta fall av den enkla anledningen, cannabis gör folk oproduktiva.
Såhär ser en arbetslös dag ut för mig:
Vakna
Kolla e-mail om jobb
Söka jobb
Göra mig iordning och fräsh
Ta en bong på mitt favvo coffeeshop
Söka jobb i stan
Gå tillbaka och ta en bong
Söka jobb i stan
Såhär såg en dag ut för vissa polare:
Vakna
Gå till vårat coffeeshop
Ta ut pengar
Äta på burger King
Röka tills dom stänger
Med andra ord, jag lade ner timmar på att leta jobb, dom några få minuter.
Who's left here ha?
Hur skaffar man kontakter?
Jag och min rumänska polare prata om detta och vi kom överens om detta, för att skapa kontakter i Amsterdam behövs en coffeeshop.
- Han gick runt i massa coffeeshops innan han träffa oss.
* Jag hängde och hänger på en enda coffeeshop i stan.
- Han fick aldrig någon bra kontakt med varken personalen eller personerna som besökte stället, därför hade han mycket svårt att skaffa kontakter, få vänner och få kompiserbjudanden.
* Jag lärde känna andra stammisar och personalen på ett mer personligt plan. De dröjde inte länge innan personalen hjälpte mig att leta efter ett rum/lägenhet, och nu bor jag ihop med 1 av dem.
Vilken ordning? Snabb
CV - I Sverige
Personligt brev - I Sverige
Söka jobb - I Sverige & Amsterdam
Söka bostad - I Sverige och Amsterdam
Sofi-number - Amsterdam
Bankkonto - Amsterdam
Sjukförsäkrning(?) - Amsterdam
Nu orkar jag inte skriva mer, frågor?
Senast redigerad av LightItAnnie 2014-01-10 kl. 17:41. Anledning: förbättrat rubriken
Senast redigerad av LightItAnnie 2014-01-10 kl. 17:41. Anledning: förbättrat rubriken