• 1
  • 2
2014-01-11, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nippot
Kan någon här förklara bromsandet följt av acceleration , bromsande igen.. acceleration.

Kan bero på en mängd olika anledningar men är det under rusning så är det mest troligen på grund av tågkänning, det vill säga att man kommit för nära framförvarande tåg och ATC/ATP bromsar per automatik. Tågkänning kan självklart även uppkomma på andra tider på dygnet om det blir förseningar eller om TLC lägger ut arbetslok i fel lucka.

Finns även ett stort antal andra anledningar men tågkänning är det mest vanliga anledningen till att det ibland går ryckigt.
Citera
2014-01-11, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rooter
Spotta ut snusen nu.
Är det pundare på Storstockholms Lokaltrafik som har skrivit på ett skitkontrakt som vanligt?

Snarare så är det så att SL skrivit ett utmärkt kontrakt då det är MTR som står för el-kostnaden.
Citera
2014-01-11, 11:10
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nippot
Kan någon här förklara bromsandet följt av acceleration , bromsande igen.. acceleration.

Det finns flera faktorer och vissa har föregående talare förklarat rätt bra. Acceleration följt av inbromsning sker bla för att tåget ska stanna på varje station och att det är ofta näraliggande stationer i Stockholms t-bana. Sedan beror det på vilket tåg du åker med. I de gamla tågen känner du av dessa inbromsningar mycket mer av naturliga orsaker dvs att dessa är gamla och rätt utslitna. Det blir en rekyl när tåget stannar dvs en framåtskjutning som resulterar i bakåtskjutning. Samma fysiologiska princip som när du avfyrar en pistol.

Men visst kan förarna spela roll. Minns när jag var på väg till en födelsedagsfest till en mycket god vän i Skarpnäck år 2011. Hade tagit med mig en del öl och sprit till festen varpå tunnelbanechauffören kör som en idiot och trots att jag håller i mig så blir inbromsningen så kraftig att jag flyger bakåt och slår i skallen så man får en jävla bula och 2 burkar gick sönder. Detta var med ett nytt tåg och allt men jag vill bara belysa att även om nästan allt här är automatstyrt så beror detta mycket på förarens kompetens och såklart även ledningscentralen som ibland ger instruktioner osv som visar sig i vissa fall vara fel.
Citera
2014-01-13, 21:06
Medlem
Tlagnojs avatar
http://www.kth.se/aktuellt/nyheter/v...-illa-1.332172

http://www.infra.kth.se/tol/koll/rapport_korstil.pdf

Pumpkörning verkar vissa tunnelbaneförare älska att göra och ska jag vara ärlig tror jag nog att dom tror att det är komfortabelt. Dom fattar inte att det är förändring av acceleration/retardation (jerk) som skapar okomfort och pumpkörning är ett utmärkt sätt att skapa det med.
Citera
2014-03-08, 21:51
Medlem
Rooters avatar
Idag en lördag så höll jag att stå på näsan i en nästintill tom tunnelbanevagn.
Gles trafik men en ryckig framfart så att man tror dom plockat en parkinsonpatient ur något fas 3 projekt från arbetsförmedlingen att köra tåget.
Det kostar inte miljoner och åter miljoner att få tunnebanehelvetet att gå i tid och mjukt.
Vi har redan betalat närmare en miljard till Siemens för ett det nya signalsystemet och något krav på att det skall fungera måste väl ändå finnas i kontraktet?
Siemens betalade väl böter på X summma samtidigt som man sköt till pengar motsvarande 10 gånger böterna
Är det inte någon här som sitter på lite smaskig information om detta?
Citera
2014-03-09, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rooter
Idag en lördag så höll jag att stå på näsan i en nästintill tom tunnelbanevagn.
Gles trafik men en ryckig framfart så att man tror dom plockat en parkinsonpatient ur något fas 3 projekt från arbetsförmedlingen att köra tåget.
Det kostar inte miljoner och åter miljoner att få tunnebanehelvetet att gå i tid och mjukt.
Vi har redan betalat närmare en miljard till Siemens för ett det nya signalsystemet och något krav på att det skall fungera måste väl ändå finnas i kontraktet?
Siemens betalade väl böter på X summma samtidigt som man sköt till pengar motsvarande 10 gånger böterna
Är det inte någon här som sitter på lite smaskig information om detta?

OM Siemens systemet som finns på grön? Inte speciellt mycket annat än att det ibland krånglar och kan gå ner totalt vilket händer då och då.

Angående körningen så vilken bana, sträcka, väder ute samt tid?
Vad gäller bana så kan det påverka då det är olika signalsystem på banorna vilket beter sig på olika sätt och är föraren inlånad från annan bana så kan det bli lite mer ojämnt då han inte är lika van och vet var ATC/ATP begränsar farten.
Sträcka då det finns specifika problem sträckor där inte ens den mest erfarna och bästa föraren kan köra mjukt om systemet inte vill vara med (t.ex. strömbron på röd bana).
Väder kan också påverka en hel del då man utan förvarning ibland kan tvingas att bromsa betydligt hårdare än vad man borde då det utan förvarning kan vara halt på vissa sträckor (framförallt vid broar där vädret kan spela ett spratt).
Tid då även det kan påverka, och att trafiken är gles säger inte att det inte kan bli tågkänning då det är arbetslok och tågtransporter ute som kan strula till det.

Men jag kan erkänna att det finns vissa förare som är less på jobbet och struntar i att stanna mjukt men jag skulle vilja påstå att det är ett fåtal av alla förare.
Citera
2014-05-13, 23:12
Medlem
boxyourselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
OM Siemens systemet som finns på grön? Inte speciellt mycket annat än att det ibland krånglar och kan gå ner totalt vilket händer då och då.

Angående körningen så vilken bana, sträcka, väder ute samt tid?
Vad gäller bana så kan det påverka då det är olika signalsystem på banorna vilket beter sig på olika sätt och är föraren inlånad från annan bana så kan det bli lite mer ojämnt då han inte är lika van och vet var ATC/ATP begränsar farten.
Sträcka då det finns specifika problem sträckor där inte ens den mest erfarna och bästa föraren kan köra mjukt om systemet inte vill vara med (t.ex. strömbron på röd bana).
Väder kan också påverka en hel del då man utan förvarning ibland kan tvingas att bromsa betydligt hårdare än vad man borde då det utan förvarning kan vara halt på vissa sträckor (framförallt vid broar där vädret kan spela ett spratt).
Tid då även det kan påverka, och att trafiken är gles säger inte att det inte kan bli tågkänning då det är arbetslok och tågtransporter ute som kan strula till det.

Men jag kan erkänna att det finns vissa förare som är less på jobbet och struntar i att stanna mjukt men jag skulle vilja påstå att det är ett fåtal av alla förare.

För att inte tala om signaler som har hängt sig!

Hur mjuk körningen är beror inte alltför sällan på tåget också. Vissa är betydligt mer körvänliga än andra!

8 av 10 gånger gör föraren sitt bästa för att köra mjukt och behagligt, vi har dock en hel del att anpassa oss till i en väldigt otacksam miljö så döm oss inte för hårt och påtala gärna när ni tycker att resan har varit bekväm, det blir vi väldigt glada (och chockade) över!
Citera
2023-04-23, 14:11
Medlem
adddicts avatar
Blev tvungen att bumpa denna tråd.
2023 nu och inte ett skit verkar ha åtgärdats. Andra gången denna månad jag ser en äldre vurpa i tåget för att det körs så in i helvete ryckigt.
Citera
2023-04-23, 16:51
Moderator
Neksnors avatar
Ny rubrik: Varför bromsar och accelererar tunnelbanor hela tiden?
Tidigare rubrik: Varför kör tunnelbanan så idiotiskt!?

/Mod
Citera
2023-04-24, 16:20
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boxyourself
För att inte tala om signaler som har hängt sig!

Hur mjuk körningen är beror inte alltför sällan på tåget också. Vissa är betydligt mer körvänliga än andra!

8 av 10 gånger gör föraren sitt bästa för att köra mjukt och behagligt, vi har dock en hel del att anpassa oss till i en väldigt otacksam miljö så döm oss inte för hårt och påtala gärna när ni tycker att resan har varit bekväm, det blir vi väldigt glada (och chockade) över!

9 av 10 gånger gör föraren INTE vad den kan för att köra mjukt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in