Citat:
Ursprungligen postat av
Rooter
Idag en lördag så höll jag att stå på näsan i en nästintill tom tunnelbanevagn.
Gles trafik men en ryckig framfart så att man tror dom plockat en parkinsonpatient ur något fas 3 projekt från arbetsförmedlingen att köra tåget.
Det kostar inte miljoner och åter miljoner att få tunnebanehelvetet att gå i tid och mjukt.
Vi har redan betalat närmare en miljard till Siemens för ett det nya signalsystemet och något krav på att det skall fungera måste väl ändå finnas i kontraktet?
Siemens betalade väl böter på X summma samtidigt som man sköt till pengar motsvarande 10 gånger böterna
Är det inte någon här som sitter på lite smaskig information om detta?
OM Siemens systemet som finns på grön? Inte speciellt mycket annat än att det ibland krånglar och kan gå ner totalt vilket händer då och då.
Angående körningen så vilken bana, sträcka, väder ute samt tid?
Vad gäller bana så kan det påverka då det är olika signalsystem på banorna vilket beter sig på olika sätt och är föraren inlånad från annan bana så kan det bli lite mer ojämnt då han inte är lika van och vet var ATC/ATP begränsar farten.
Sträcka då det finns specifika problem sträckor där inte ens den mest erfarna och bästa föraren kan köra mjukt om systemet inte vill vara med (t.ex. strömbron på röd bana).
Väder kan också påverka en hel del då man utan förvarning ibland kan tvingas att bromsa betydligt hårdare än vad man borde då det utan förvarning kan vara halt på vissa sträckor (framförallt vid broar där vädret kan spela ett spratt).
Tid då även det kan påverka, och att trafiken är gles säger inte att det inte kan bli tågkänning då det är arbetslok och tågtransporter ute som kan strula till det.
Men jag kan erkänna att det finns vissa förare som är less på jobbet och struntar i att stanna mjukt men jag skulle vilja påstå att det är ett fåtal av alla förare.