• 1
  • 2
2014-01-10, 17:03
Medlem
Kan någon här förklara bromsandet följt av acceleration , bromsande igen.. acceleration.
Citera
2014-01-10, 17:04
Medlem
Kanske det svänger? Brukar va en bra ide att bromsa in lite då.
Citera
2014-01-10, 17:18
Medlem
TinyPoliss avatar
Inget nytt under solen.
Inbromsningarna sker automatiskt när tåget ligger för nära framförvarande tåg.
Accellerationen sker när autobromsen släpper.
Citera
2014-01-10, 17:22
Medlem
Bongomans avatar
Man håller på att skapa bättre system som räknar hastigheterna själv, som förarlösa system, men det är dyrt och tar tid att bygga om. Om man bygger en ny linje skulle denna få detta systemet.
Citera
2014-01-10, 17:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Man håller på att skapa bättre system som räknar hastigheterna själv, som förarlösa system, men det är dyrt och tar tid att bygga om. Om man bygger en ny linje skulle denna få detta systemet.

Gröna har redan detta system men driftströmmen skenar iväg så enormt så SL väljer att inte använda det pga elkostnaden.

Edit: Innan ni begär källor och sådant. Jag har inte det, jag bara vet, men låter gärna de som jobbar inom tunnelbanan, verkar finnas en del här, komma in och bekräfta detta.
Senast redigerad av Attributt 2014-01-10 kl. 17:27.
Citera
2014-01-10, 17:41
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attributt
Gröna har redan detta system men driftströmmen skenar iväg så enormt så SL väljer att inte använda det pga elkostnaden.

Edit: Innan ni begär källor och sådant. Jag har inte det, jag bara vet, men låter gärna de som jobbar inom tunnelbanan, verkar finnas en del här, komma in och bekräfta detta.
Du bara vet? Du skulle inte kunna utveckla liiiite mer specifikt vad det är i systemet som orsakar att driftströmmen skenar, som ptja, att det inte är klart?
Citera
2014-01-10, 17:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Du bara vet? Du skulle inte kunna utveckla liiiite mer specifikt vad det är i systemet som orsakar att driftströmmen skenar, som ptja, att det inte är klart?

Det är klart och har använts under en tid. Blev dock för dyrt så de slutade använda det.
Citera
2014-01-10, 18:05
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Det är klart och har använts under en tid. Blev dock för dyrt så de slutade använda det.
Om det medför skenande kostnader vid användning av systemet (över de beräknade) skulle jag inte kalla det färdigt. Att systemet har byggts in i gröna linjen men inte är färdigt att implementera idag innebär just det, att det inte är färdigt.
Senast redigerad av Denom 2014-01-10 kl. 18:17.
Citera
2014-01-10, 18:05
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nippot
Kan någon här förklara bromsandet följt av acceleration , bromsande igen.. acceleration.

Skit bakom ratten/spakarna, precis som när du åker buss eller taxi i Sthlm numera.
Citera
2014-01-10, 18:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om det skenande kostnader vid användning av systemet (över de beräknade) skulle jag inte kalla det färdigt. Att systemet har byggts in i gröna linjen men inte är färdigt att implementera idag innebär just det, att det inte är färdigt.

Då är det ju bara att höja anslagen till elkostnaderna så är det plötsligt färdigt och bara att gasa på.

Hårklyverier

Systemet finns, går att använda, har används, används inte längre.

End
Citera
2014-01-10, 21:10
Medlem
Rooters avatar
Citat:

Spotta ut snusen nu.
Är det pundare på Storstockholms Lokaltrafik som har skrivit på ett skitkontrakt som vanligt?
Kontraktet för signalsystemet var hela vägen till sista fakuran ren humor för Siemens.
Hur mycket blir denna elkostnad utslaget på de 700000 resorna dagligen.
Gissar utan att veta ett skit...skall vi slå till med överdrivna 30 ynka öre/dag per passagerare??
Det är 210.000:- och är ingen skitsumma ens för SL i deras pengahets.
Det borde rendera en höjning av SL kortet med minst en hundralapp om man frågar SL som inte kan räkna.

Hur fan skall man kunna få Stockholmarna att åka kollektivt när vagnarna är fulla redan vid tredje stationen och ett månadskort kostar 800:-?
Så länge taxi räknas som kollektivtrafik för våra politiker så sker ingen ändring.
Citera
2014-01-11, 02:54
Medlem
Citat:

Jäpp, grön har ATO som fungerar hyfsat bra vid torra spår, dock är det ATO förbjud av kostnadsskäl som beror på just ökad kostnad för el.

Skärmdump från tubnet gällande elkostnad.
ATO
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in