Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2019-01-23, 15:57
  #61
Medlem
Jag störs inte av att de säljer direkt efter jul.
Citera
2019-01-23, 16:02
  #62
Medlem
Jag tycker inte det spelar så stor roll, man kan väl äta smelor året om ifall man känner för det.
Citera
2019-02-22, 21:36
  #63
Medlem
JustZlatans avatar
Tänkte baka semlor. Hur gör man?
Citera
2019-02-23, 23:01
  #64
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Tänkte baka semlor. Hur gör man?
Bokstavligen det första som kommer upp när du googlar semla.
Citera
2019-03-06, 06:44
  #65
Medlem
Bunnys avatar
Så...hur upplever du att årets intag av semlor hittills har varit? Vilka olika varianter har du ätit, och vilken har varit bäst respektive sämst? Har årets semlor varit bättre eller sämre än förra årets? Har du testat någon variant av semla, eller en semla från något specifikt bageri/konditori, som varit ett riktigt bottennapp, eller någon som varit en oväntad höjdare? Har du fått några "aha-upplevelser", något du blivit överraskad av?
Citera
2020-01-20, 20:25
  #66
Medlem
gato12s avatar
Någon som varit tidigt ute?

Funderat flera gånger på sistone att jag borde införskaffa men inte blivit av än
Citera
2020-01-22, 14:41
  #67
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Någon som varit tidigt ute?

Funderat flera gånger på sistone att jag borde införskaffa men inte blivit av än
Tyvärr en Stockholmsfundering - men ändå...
Vid den här tiden på året, inför den nya säsongen, saknar jag innerligt Semmelmannen!
Hans professionella recensioner gjorde att man alltid kunde välja rätt. Själv ska jag nog ändå ta en sväng till Stinas på Frejgatan som alltid låg i topp, men jag undrar vad Semmelmannen skulle säga om de nya ägarna som kallar Stinas för Delish Bakehouse.
Citera
2022-01-10, 17:43
  #68
Medlem
Aakerbocks avatar
Äntligen är semmelsäsongen här!
Har redan hunnit med två stycken i år (2022). Kan starkt rekommendera Bageri Bullen på Ankdammsgatan i Solna. 38 kr för en jättegod semla. Visserligen har semlan runt lock, jag föredrar trekantigt, men man kan ej få allt......
Citera
2022-02-09, 20:09
  #69
Medlem
Någon som provat baka semlor på mandelmjöl? Tänkte testa med det och kokossocker i.
Citera
2022-08-02, 23:30
  #70
Medlem
De borde såklart säljas året om. Eller allra helst fram till april/maj.
Citera
2022-08-23, 21:22
  #71
Medlem
Semlor är det perfekta bakverket och kan ätas vid vilken tidpunkt under året som helst.
Citera
2022-10-22, 16:43
  #72
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stearinkalle
De borde såklart säljas året om. Eller allra helst fram till april/maj.

Nej, det är en skam och tragedi att vissa trots allt säljer semlor året runt.

Citat:
Ursprungligen postat av cortezthekiller
Semlor är det perfekta bakverket och kan ätas vid vilken tidpunkt under året som helst.

Nej, det är att pissa på vårat kulturarv.
Lite som dela ut julklappar varje vecka eller fira midsommar varje fredag.

Var sak har sin tid och det är just på grund av det som det blir något speciellt och unikt att se fram emot.

Visst är semlor ett perfekt bakverk, men det innebär inte att det är perfekt varje dag.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback