Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-01-10, 12:27
  #1
Medlem
keller68s avatar
Ser till min förvåning att vissa butiker eller bagare har börja att sälja semlor.
Tycker nästan att det har gått för långt när vissa raderar ut traditionerna.
Julen och nyåret har ju knappt hunnit avslutats. Tycker att våra seder och bruk. Traditioner suddas ut mer och mer. Snart har vi inget att se fram emot nästan för att vi börjar bli mätta på vissa saker innan de ens hinner börja. Har jag fel i denna tanke eller håller ni med mej lite i detta ?
Citera
2014-01-10, 12:34
  #2
Medlem
Luriosans avatar
Jag håller med dig. Såg nån jävel på instagram den fjärde januari som postade en bild på en semla och skrev "årets första". Vafan?! Klart man får käka semlor året runt om man vill det, men tycket att detta gör så att fettisdagen tappar en del av sin charm. Eller inte för min del, jag håller mig till fettisdagen enbart
Citera
2014-01-10, 12:39
  #3
Medlem
Shintas avatar
Hah, jag får hjärnblödning varje gång jag ser en saffranssemla i november. Här hemma har jag lyckats förbjuda dem innan februari i alla fall, nån ordning får det väl vara...
Citera
2014-01-10, 13:18
  #4
Medlem
tardudenipruttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keller68
Ser till min förvåning att vissa butiker eller bagare har börja att sälja semlor.
Tycker nästan att det har gått för långt när vissa raderar ut traditionerna.
Julen och nyåret har ju knappt hunnit avslutats. Tycker att våra seder och bruk. Traditioner suddas ut mer och mer. Snart har vi inget att se fram emot nästan för att vi börjar bli mätta på vissa saker innan de ens hinner börja. Har jag fel i denna tanke eller håller ni med mej lite i detta ?

Dom borde sälja semlor året om för semlor är sjukt jävla goda, finns inget bättre när man e hög och trycker i sig 5st semlor mmmmm
Citera
2014-01-10, 13:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keller68
Ser till min förvåning att vissa butiker eller bagare har börja att sälja semlor.
Tycker nästan att det har gått för långt när vissa raderar ut traditionerna.
Julen och nyåret har ju knappt hunnit avslutats. Tycker att våra seder och bruk. Traditioner suddas ut mer och mer. Snart har vi inget att se fram emot nästan för att vi börjar bli mätta på vissa saker innan de ens hinner börja. Har jag fel i denna tanke eller håller ni med mej lite i detta ?

Vad är det som hindrar dig från att utöva dina traditioner som du vill?
Jag förutsätter att du fastar i 40 dagar mellan fettisdag och påsk, detta var nämligen anledningen att man äter fet mat på fettisdagen. För att orka fasta sen. Men det visste du så klart ju. Frågan är om du tycker att det är fel av restauranger och livsmedelsbutiker att servera/sälja samma mängd mat under fastan också? De urholkar ju fastans tradition de jävlarna.
Citera
2014-01-10, 15:16
  #6
Medlem
CrownImperials avatar
Jag såg saffranssemlor på ett bageri i när jag kom hem innan jul. Tror det var innan Lucia till och med och det är lite väl tidigt. Men att semlorna kommer tidigt är inte direkt någon nyhet. Jag äter inte tårta med har ätit semeltårta på min födelsedag så länge jag kan minnas och jag fyller år i början av januari.
Citera
2014-01-10, 15:54
  #7
Medlem
Marquesos avatar
Åh, blev sugen på semlor nu. Men tänker då inte äta någon innan februari. Brukar konstigt nog bara bli ett par för mig per år. Tycker att det är otroligt gott, och jag tröttnar inte direkt på dem. Men glömmer bara bort att köpa.

Godast är att göra själv för övrigt.
Citera
2014-01-13, 01:40
  #8
Medlem
Just nu säljer min lokala ICA-butik semlor för 35kr/2 semlor, vilket är 5-15 kronor mer än vad det kostar under högsäsongen.

Jag tycker att detta är positivt, den som verkligen vill ha sin semla ska kunna köpa den, men man ska inte känna sig tvingade att köpa dem (än) pga dess låga priser Överlag: MER SEMLOR ÅT FOLKET!
Citera
2014-01-13, 08:09
  #9
Medlem
Fickludds avatar
Fettisdagen är sen i år: fjärde mars, så det gäller att hålla sig.

Dagen infaller 47 dagar före påsk och är därmed rörlig vilket ger att den som tidigast infaller 3 februari och som senast 9 mars.
Citera
2014-01-13, 13:55
  #10
Medlem
ArneIIIs avatar
Semlorna i januari ja. Den ultimata prövningen för ditt nyårslöfte...
Citera
2014-01-15, 14:19
  #11
Medlem
cmc.88s avatar
ååh va gott med semlor, när är semeldagen nu igen =)?? helt vanilj semlor MUMS
Citera
2015-01-20, 11:38
  #12
Medlem
Ratis avatar
Ett konditori i Stockholm har lanserat semmelwrapen. Låter väldigt intressant!

http://viralt.aftonbladet.se/nu-ar-d...-semmelwrapen/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback