Som diskussionsunderlag kan tilläggas att det finns en sådan påfart från Inre ringvägen ut på E22:an i Malmö (
http://www.hitta.se/karta?ref=start#from=1&pageCount=20&level=1&sm=6&c enter=6169153:1327002&type=map&zl=14&bounds=615318 4:1302720,6182688:1343680&rlm=1&viewtype=streetvie w&heading=38.64407990979443). Länken leder till hitta.se. Tyvärr kan ni inte följa påfarten i gatubildsläge där, men om ni går till samma plats i Google Maps kan ni följa påfarten och upptäcka att 110-skylten kommer först en bit efter det att påfarten tagit slut.
Observera att på Google Maps sitter en 90-skylt även på motorvägen innan påfarten. Denna skylt finns
inte längre kvar och satt tillfälligt uppe till följd av vägarbete.
Det har kommit en del svar som är ganska lika, och jag väljer därför att besvara samtliga i samma inlägg utan att citera. Jag är medveten om att trafikanterna på motorvägen skall hjälpa till att skapa en lucka och det brukar de oftast göra. Kommer man ut på motorvägen med lägre fart än övriga bilister (vilket är fallet om man kör lagligt på den ovan beskrivna påfarten) föranleder detta ofta att bilisterna på motorvägen lägger sig i vänsterfilen och inleder omkörning.
Det heter att man inte får öka farten då man blir omkörd. Följer man strikt detta påbud kan man tvingas köra i en fart av 90 km/h en längre sträcka på grund av att det hela tiden kommer bilister som kör om en och hindrar en från att öka farten.
I mitt tycke är det inte rimligt att strikt tillämpa detta på motorvägar, där omkörningar är väldigt säkra. Naturligtvis kan det uppstå problem vid avfarter, och i sådana lägen bör man inte accelerera vid omkörning. Emellertid hittar jag ingenting i trafikreglerna som säger att det skulle vara tillåtet att accelerera vid omkörning på motorväg.