2014-01-10, 00:38
Medlem
Vissa motorvägar med maximal tillåten fart 110 km/h har påfarter där den maximala tillåtna farten är lägre, säg 90 km/h. Kör man lagligt innebär det att man troligtvis kör ut på motorvägen med lägre fart än övriga trafikanter, vilket (oftast) resulterar i omkörning.

I regel skall som bekant inte öka farten vid omkörning. Tillämpas sagda regel strikt i ovannämnda fall, kan det hända att man får köra en längre sträcka i en fart av maximalt 90 km/h i väntan på att ett större antal bilar skall köra om en.

I mitt tycke är detta inte rimligt eftersom körfälten på motorvägar alltid är avskilda och att det därmed inte är så farligt om omkörningssträckan påverkas.

Vad anser ni i denna fråga och hur tror ni att företrädarna för lagens långa arm skulle resonera?
Citera
2014-01-10, 00:45
Medlem
Mayahexs avatar
Tja, förstår inte riktigt problemet... i slutet av påfartsträckan ökar man väl farten till 110 och du blinkar väl att du vill in på motorvägen så de andra ser din avsikt? man anpassar ju farten så man har en lucka att köra in på motorvägen och andra trafikanter har också möjlighet att lämna plats inkommande trafik.
Citera
2014-01-10, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahex
Tja, förstår inte riktigt problemet... i slutet av påfartsträckan ökar man väl farten till 110 och du blinkar väl att du vill in på motorvägen så de andra ser din avsikt? man anpassar ju farten så man har en lucka att köra in på motorvägen och andra trafikanter har också möjlighet att lämna plats inkommande trafik.
Skylten som anger att fartgränsen är 110 km/h sitter längs med motorvägen efter påfarten (i alla fall enligt min erfarenhet), vilket innebär att man inte lagligen kan hålla en fart av 110 km/h då man kör på motorvägen. Naturligtvis blinkar jag och hittar en lucka i trafiken, men det innebär ju inte att omkörningssituationen jag beskrev inte kan uppkomma.

För att förtydliga är alltså frågan om det är okej att på motorvägen accelerera samtidigt som man blir omkörd om man precis lämnat påfarten och inte hunnit nå fartgränsen.
Citera
2014-01-10, 02:00
Medlem
Mayahexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrargyrum
Skylten som anger att fartgränsen är 110 km/h sitter längs med motorvägen efter påfarten (i alla fall enligt min erfarenhet), vilket innebär att man inte lagligen kan hålla en fart av 110 km/h då man kör på motorvägen. Naturligtvis blinkar jag och hittar en lucka i trafiken, men det innebär ju inte att omkörningssituationen jag beskrev inte kan uppkomma.

För att förtydliga är alltså frågan om det är okej att på motorvägen accelerera samtidigt som man blir omkörd om man precis lämnat påfarten och inte hunnit nå fartgränsen.

Ja det är helt ok att göra så att man accelererar i det läget, annars finns ju risken att du blir ett hinder för ev. trafik bakom dig som kommer ikapp.
Citera
2014-01-10, 07:18
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Vissa motorvägar med maximal tillåten fart 110 km/h har påfarter där den maximala tillåtna farten är lägre, säg 90 km/h. Kör man lagligt innebär det att man troligtvis kör ut på motorvägen med lägre fart än övriga trafikanter, vilket (oftast) resulterar i omkörning.

I regel skall som bekant inte öka farten vid omkörning. Tillämpas sagda regel strikt i ovannämnda fall, kan det hända att man får köra en längre sträcka i en fart av maximalt 90 km/h i väntan på att ett större antal bilar skall köra om en.

I mitt tycke är detta inte rimligt eftersom körfälten på motorvägar alltid är avskilda och att det därmed inte är så farligt om omkörningssträckan påverkas.

Vad anser ni i denna fråga och hur tror ni att företrädarna för lagens långa arm skulle resonera?

Gud vilka bekymmer bara kör och anpassa farten så du kan glida ut i en lucka på motorvägen sen vilken hastighet du har spelar ju ingen roll . I bland måste man tänja på reglerna och köra så det flyter än attsitta och stirra på hastighetsmätaren
Citera
2014-01-10, 07:55
Moderator
Rassas avatar
Hmm, den varianten har jag nog aldrig sett, att påfartssträckan skulle ha en annan skyltning än motorvägen? I början av påfarten står skyltat den hastighet som gäller för motorvägen, tex. 110 km/h. Det är den enda skyltning jag har sett i alla fall.
Citera
2014-01-10, 08:12
Medlem
När man närmar sig en påfart så vet man ju att 90% av bilisterna som kommer in därifrån inte kommer lyckas merga in i korrekt hastighet, så man byter fil innan man passerar den.
Citera
2014-01-10, 08:56
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Det existerar ingen väjningsplikt vid infart på motorväg och därför förväntas trafikanterna att lösa "problemet" med att fordon som initialt har lite lägre hastighet försöker ta sig in på motorvägen.

Att öka hastigheten på motorvägen så att du i högerfilen får högre hastighet än den bil i vänsterfilen, som dessutom lämnade plats för dig, är självklart inte tillåtet. Det räknas som omkörning i högerfil vilket på motorväg är förbjudet.

Är det tät trafik på motorvägen och flera bilar i rad går ut i vänsterfilen och lämnar plats åt "nya" bilar i högerfilen så får man avvakta läget och lyfta ut sin bil i vänsterfilen när det passar.
Citera
2014-01-10, 13:50
Medlem
provocative77s avatar
Vart finns den påfarten där det är 90 när själva motorvägen har 110?
Men som flera redan påpekat så är ju inte skylten problemet utan man får anpassa sin hastighet så man kommer ut.
Likaså måste de på motorvägen anpassa så den som ska ut, kommer ut.
Just detta har aldrig jag upplevt som ett problem. Även om man kommer jämsides brukar de på motorvägen lägga sig i vänsterfil om det går.
Citera
2014-01-10, 14:05
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Hmm, den varianten har jag nog aldrig sett, att påfartssträckan skulle ha en annan skyltning än motorvägen? I början av påfarten står skyltat den hastighet som gäller för motorvägen, tex. 110 km/h. Det är den enda skyltning jag har sett i alla fall.

De enda fallen jag har sett det, är när man har väjnings- eller stopplikt när man ska upp på motorvägvägen ifrån påfarten.
Senast redigerad av miikos 2014-01-10 kl. 14:08.
Citera
2014-01-10, 14:12
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Vart finns den påfarten där det är 90 när själva motorvägen har 110?
Men som flera redan påpekat så är ju inte skylten problemet utan man får anpassa sin hastighet så man kommer ut.
Likaså måste de på motorvägen anpassa så den som ska ut, kommer ut.
Just detta har aldrig jag upplevt som ett problem. Även om man kommer jämsides brukar de på motorvägen lägga sig i vänsterfil om det går.

Nej, jag kan inte heller påminna mig ha sett den typen av påfart. Nej, jag har inte heller upplevt det som ett problem.
Citera
2014-01-10, 15:06
Medlem
Som diskussionsunderlag kan tilläggas att det finns en sådan påfart från Inre ringvägen ut på E22:an i Malmö (http://www.hitta.se/karta?ref=start#from=1&pageCount=20&level=1&sm=6&c enter=6169153:1327002&type=map&zl=14&bounds=615318 4:1302720,6182688:1343680&rlm=1&viewtype=streetvie w&heading=38.64407990979443). Länken leder till hitta.se. Tyvärr kan ni inte följa påfarten i gatubildsläge där, men om ni går till samma plats i Google Maps kan ni följa påfarten och upptäcka att 110-skylten kommer först en bit efter det att påfarten tagit slut. Observera att på Google Maps sitter en 90-skylt även på motorvägen innan påfarten. Denna skylt finns inte längre kvar och satt tillfälligt uppe till följd av vägarbete.

Det har kommit en del svar som är ganska lika, och jag väljer därför att besvara samtliga i samma inlägg utan att citera. Jag är medveten om att trafikanterna på motorvägen skall hjälpa till att skapa en lucka och det brukar de oftast göra. Kommer man ut på motorvägen med lägre fart än övriga bilister (vilket är fallet om man kör lagligt på den ovan beskrivna påfarten) föranleder detta ofta att bilisterna på motorvägen lägger sig i vänsterfilen och inleder omkörning.

Det heter att man inte får öka farten då man blir omkörd. Följer man strikt detta påbud kan man tvingas köra i en fart av 90 km/h en längre sträcka på grund av att det hela tiden kommer bilister som kör om en och hindrar en från att öka farten.

I mitt tycke är det inte rimligt att strikt tillämpa detta på motorvägar, där omkörningar är väldigt säkra. Naturligtvis kan det uppstå problem vid avfarter, och i sådana lägen bör man inte accelerera vid omkörning. Emellertid hittar jag ingenting i trafikreglerna som säger att det skulle vara tillåtet att accelerera vid omkörning på motorväg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in