Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-09, 23:48
  #1
Medlem
Jag har drabbats av ljudproblem med min dator. När jag startar någon film i Windows media player så blir ljudet i filmen helt konstigt. All musik och så spelas helt normalt, men allt prat låter helt konstigt. Det låter istället som sura viskningar! Får sitta med högsta volym på högtalarna med örat tryckt mot högtalarna för att höra något av pratet i filmen, medan musiken spelas högt! Vad är problemet? Vad ska jag göra åt detta? Någon som vet vad som kan vara fel?

Samma problem uppkommer även i andra program som real player o liknande! Men på internet funkar allt som vanligt! Jag har provat dra ut sladdarna och stänga av högtalarna men ingenting funkar!

Jag var inne i kontrollpanelen för någon dag sedan på grund av andra datorproblem och kan ha gjort något fel där. Vet någon vad som kan bara fel och vad man ska göra åt det?
Citera
2014-01-10, 06:39
  #2
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Högerklicka på ikonen längst ner till höger som ser ut som en högtalare.
Välj "Öppna volymkontrollen"
Kontrollera om någon av volymkontrollerna står i min-läge.
(Ungefär ett dussin dragreglage. för balans och volym från olika ljudkällor)

Gå också in i menyn "Alternativ" och se om det finns grejer att justera där.
Tex att visa fler volymkontroller.

- - -
Och så får du kolla volymkontroller i själva programmet som spelar upp dina filmer.
Eller som sista desperat åtgärd tanka hem att annat program för att spela film.


Jag själv har aldrig använt Windows mediaplayer för att se på film eftersom det inte som grundinställning efter nyinstallation klarat av att spela upp ljudet. Och det följde med ett gratis program till min hembyggda dator med själva MOBO-kortet för att visa film. Varför leta efter felet hos MS när det är enklare att bara dumpa deras skit-program och prova någonting annat som funkar.
Dessutom helt utan automatisk virusinstallation och snokfunktion som de flesta MS-program verkar ha inbyggt som default. Säkrare dator.

Många tankar hem VLC för att se på film.
Är det ett bevis på att MS mediaplayer suger så det knakar ?
Citera
2014-01-18, 15:41
  #3
Moderator
Ruskigbusss avatar
Hemelektronik, ljud och bild --> Programvara - Windows
/Moderator
Citera
2014-01-18, 19:06
  #4
Medlem
landsers avatar
Kolla så du inte har ställt in så att du har flerkanalsljud.
Ställ in så att du har stereoljud/2 kanaler.

Detta görs i ljudkortets kontrollpanel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback