Tjena!
Som rubriken lyder vill jag veta huruvida det går eller inte att köra 1 år utomlands och tillgodoräkna sig det. Här i Uppsala verkar det näst intill Mission Impossible såsom "alla" beskriver det. Men det finns undantag med de jag talat med, men då måste man tydligen kompromissa i sitt val av land. Ex. kan man nog stryka bort staterna och köra på Kina istället (som en masterstudent sa till mig, verkar det gå "20 kineser på en svensk") så Kina är alltid öppet för fler studenter där möjligheterna att tillgodoräkna sig året, mer sannolika.
Någon här som läser på UU och som har erfarenhet/känner någon med erfarenhet med ovanstående fall och som faktiskt LYCKATS? Tänkte typ länder som USA, England (I know, rätt svårt men ändå) etc.
En liten sidofråga: någon som har åkt på utbytesresa i 4: an, 5: an och som kan berätta hur uttagning ser ut? hörde skräckhistorier om USA i synnerhet, där det ex. förra året var ca 200 (!) sökande, varav 2 kom in. Måste man spika 5: or i samtliga ämnen under sina år fram till kandidaten, eller tror ni "det går bra" med ex. snitt i 3 och 4: or, men samtidigt lägga engagemang vid sidan om plugget och vara aktiv i diverse "klubbar", lära ut vid sidan om, aktiv med relevanta sysslor etc. ?
Och JA, haft ett par möten med olika ansvariga syon och de alla gett mer eller mindre diffusa svar, därav det här inlägget
Uppskattar som sagt om någon med erfarenhet kan svara!
/Shawn