2014-01-09, 21:23
Medlem
Jag började blöda näsblod för ca 5 veckor sedan, då blödde jag kanske 2-3 dagar per vecka. Men denna vecka har varit värre då jag blödde näsblod 3 dagar i rad, alltså mån-ons. På onsdagen blödde jag näsblod på morgonen. Vill tillägga att jag även spydde för ca 3 veckor sen, efter en kväll med lite bira, då märkte jag att det fanns ganska många ''blodklumpar'' i spyan. Har även haft mörka blodklumpar i avföringen och nu dem senaste dagarna även lite ljust.

Självklart ringde jag vårdguiden och frågade vad som sker i onsdags, hon svarade mig att jag inte behövde oroa mig då jag har svalt näsblod vilket har resulterat i blod i spyan och blod i avföringen. Även fast det skedde med några dagars mellanrum. Men hon sa att det skulle vara bra med ett besök på vårdcentralen.

På onsdag kväll (igår) märkte jag att jag fick ''slem'' i halsen, vilket var färskt blod egentligen. Det var inte rester från morgonens näsblödning utan det var/är färskt blod som fylls på i halsen efter att jag har harklat upp blodet som finns. Och så har jag ont i högra sidan av halsen, ganska långt upp.

Så jag besökte vårdcentralen imorse vid 9 tiden, min husläkare var bortrest så jag fick en annan läkare som kollade halsen och näsan, vilket hon gjorde på ca 20 sekunder vilket jag tyckte var lite suspekt då hon ens inte hittade rätt näsborre som jag har blött ifrån. ''Det är normalt att man spottar blod i samband med näsblod'' Jag sa till henne att jag har ont i halsen. Då gav hon mig svaret att jag har en ''bakre näsblödning'' vilket gör att blodet åker ner i svalget istället för ut genom näsan. Hon kollade mitt blodvärde vilket var ok. Sedan skickade hon hem mig och sa att det går över av sig själv, och att det omöjligt kan vara ett sår i halsen.

Men nu sitter jag här och fortsätter harkla upp FÄRSKT blod, vilket har skett i ett DYGN nu utan minsta avbrott!! Kan man verkligen ha en konstant ''bakre näsblödning'' som varar i ett dygn, och antagligen varar längre?! Sitter här och undrar vad detta elände är då jag inte litade på läkarens 20 sekunders undersökning. Jag har funderingar på att åka in till akuten för det kan väl fan inte vara normalt att harkla färskt blod under en sån lång tid, eller är det, det?! Eller ska jag vänta till imorgon och se om det gått över?

Sry för en lång text, möjliga stavfel och grammatikfel.....
Citera
2014-01-09, 21:36
Medlem
Ingen vänlig själ som kan svara på ifall en bakre näsblödning kan få en att harkla färskt blod i ett dygn, konstant????
Citera
2014-01-09, 21:37
Medlem
Eh... bakre näsblödning är allvarligt. Uppsöka en ÖNH-läkare och be honom/henne inte göra en 20-sekunders undersökning.
Citera
2014-01-09, 23:15
Medlem
Varför inte bara ringa sjukvårdsupplysningen där du faktiskt får prata med en utbildad person istället för personer på flashback om vad de tror det kan vara efter 5 min googlande?
Citera
2014-01-09, 23:30
Moderator
Tinuviels avatar
Så du har harklat färskt blod i ett dygn? Visst kan det vara en bakre näsblödning, men i det här läget är frågan VAR blodet kommer ifrån av mindre intresse. Det faktum att du fortsätter harkla blod gör att du behöver bli undersökt av en läkare igen inte vänta på svar här. Vi vet inte, vi kan bara gissa alltmedan du fortsätter spotta blod.
Citera
2014-01-09, 23:42
Medlem
Drick iskallt vatten o håll även kvar vattnet i munnen en stund. Ta även nässpray som drar ihop slemhinnorna. Detta kan hjälpa till att stoppa näsblödningen.
Citera
2014-01-09, 23:47
Medlem
Tack för svaren. Jo absolut har jag tänkt mig att uppsöka en läkare igen imorgon, ifall det fortsätter som det var. Men måste säga att efter jag skrev inlägget har det börja lugna ner sig. Kommer mindre blod. Flashback har magiska krafter Får hoppas på det bästa fram tills imorn, så jag slipper sitta på akuten ett flertalet timmar...
Citera
2014-01-09, 23:54
Moderator
Tinuviels avatar
Vad bra. Om det är så att det upphör helt är det inte helt nödvändigt att uppsöka läkare i morgon. Om det är något som återkommer gång på gång kan det vara bättre att i lugn och ro boka en tid på vårdcentral för att be om att bli remitterad vidare till en öron-näsa-hals läkare som bättre vet vad de ska titta efter. Detta är om du har täta och återkommande besvär. Annars är det givetvis befogat att söka akut/vårdcentral om det blöder. Lycka till
Citera
2014-01-10, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Vad bra. Om det är så att det upphör helt är det inte helt nödvändigt att uppsöka läkare i morgon. Om det är något som återkommer gång på gång kan det vara bättre att i lugn och ro boka en tid på vårdcentral för att be om att bli remitterad vidare till en öron-näsa-hals läkare som bättre vet vad de ska titta efter. Detta är om du har täta och återkommande besvär. Annars är det givetvis befogat att söka akut/vårdcentral om det blöder. Lycka till
Tack för svaret! Glädjer mig att det finns människor som du.
Citera
2014-01-10, 22:58
Medlem
Bara för att ge en liten update ifall någon läser tråden. Jag fortsatte harkla upp blod från halsen under dagen, så jag uppsökte en ÖNH läkare. Han gjorde en lite mer avancerad undersökning och sa att det kommer från bakre delen av näsan. Han påpekade att i 99% av fallen där man får upp blod från svalget/halsen handlar det om en blödning från näsan.

Han skrev ut en tub Terracortril salva som jag ska smörja i näsan, morgon/kväll i tio dagar, sedan komma på återbesök. Allt verkade hellugnt, och jag märkte av att det fanns många som kom in med näsblödningar och liknande problem. Trodde nästan att det bara var jag som inte är anpassad till Sveriges klimat
Citera
2014-01-10, 23:03
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linjesjuttonn
Bara för att ge en liten update ifall någon läser tråden.

Tack för uppdateringen. Fint att det löste sig TS
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in