2014-01-09, 12:50
Medlem
vasaduellers avatar
Jag befinner mig i en situation där jag måste byta bostad för att få mer utrymme. Min fästmö vill att vi skall flytta in till centrala Malmö, medan jag själv helst skulle vilja köpa en gård på skånska landsbygden. Men eftersom hon skulle lida mer av att bo ute på landet, än jag skulle lida av att bo i centrala Malmö, så överväger jag att gå henne till mötes.

Jag har dock insett att en specifik faktor kan komma att ha större påverkan på oss, än vi tidigare har insett. Vi räknas båda som höginkomsttagare, så kommunalskattesatsen ger en relativt stor påverkan på vår ekonomi. För närvarande så är skillnaden i skattesats inte astronomisk (vi är för närvarande skrivna i kommuner med Skånes lägsta skatter)...

... MEN...

... jag har blivit allt mer medveten om Malmö stads extremt bräckliga ekonomi. Det pumpas in enorma mängder pengar från Norrland (via Stockholm) till Malmös budget. Det tycks även ske en exponentiell ökning av antalet kommunala beslut, som sannolikt kommer att få katastrofala ekonomiska konsekvenser. Jag tror att risken är stor, för att man kommer att börja strypa pengadonationerna till Malmö, vid nästa ekonomiska bakslag.

Det förefaller troligt att Malmö kommer att gå en allvarlig och långtgående budgetkris till mötes, inom några få år. Kanske inte i nivå med Detroit, men tillräckligt för att man skall tvingas chockhöja den redan relativt höga kommunalskatten.

Vilket skulle vara mycket negativt för oss. Vi har inte slitit hårt hela livet bara för att få ge bort ännu mer pengar till finansiera politiskt vanstyre.

Vad tror ni om Malmös utveckling? Överdriver jag problemet? Eller är det månde ännu värre? Hur skulle ni gjort i min sits?
Citera
2014-01-09, 13:50
Medlem
det är möjligt att du har rätt i din analys, men om det ska påverka ditt val av bostadsort har ju pengarna du slitit hårt för att spara ihop inte gett dig mer frihet, utan tvärtom.
Citera
2014-01-09, 14:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Jag skulle kanske köpa en bostad i någon av kranskommunerna istället. Kolla in Lomma exempelvis som räknas som en av Sveriges bästa kommuner att bo i. Inte långt ifrån Malmö, men ändå inte i Malmö.

I övrigt köper ni knappast på någon topp. Lomma är relativt sett mycket billigt.
Citera
2014-01-09, 15:08
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COTW
det är möjligt att du har rätt i din analys, men om det ska påverka ditt val av bostadsort har ju pengarna du slitit hårt för att spara ihop inte gett dig mer frihet, utan tvärtom.

En bra poäng, men min analys är att det är våra politiker (via vilseledda röstande människor) som gör mig ofri, inte mitt slit.
Citera
2014-01-09, 15:16
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Det förefaller troligt att Malmö kommer att gå en allvarlig och långtgående budgetkris till mötes, inom några få år. Kanske inte i nivå med Detroit, men tillräckligt för att man skall tvingas chockhöja den redan relativt höga kommunalskatten.
Utan "Robin Hood-skatten", den kommunala skatteutjämningen, så hade Malmö redan varit i konkurs precis som Detroit.
Citera
2014-01-09, 15:26
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag skulle kanske köpa en bostad i någon av kranskommunerna istället. Kolla in Lomma exempelvis som räknas som en av Sveriges bästa kommuner att bo i. Inte långt ifrån Malmö, men ändå inte i Malmö.

I övrigt köper ni knappast på någon topp. Lomma är relativt sett mycket billigt.

Tack för ett mycket bra förslag. Men.. Lomma är en av de skånska kommuner som har relativt sett lägst kommunalskatt (Se TS.)

Min fästmös anledning till att vilja flytta till centrala Malmö är att få tillgång till en aning stadspuls. Vilket saknas inom Lomma kommun.

Min anledning till att vilja flytta ut på landet, är att jag vill få tillgång till stor boyta, mark och skog, samt sjö/havstomt. Vilket jag omöjligt kan ha råd med i populära, tätbebyggda områden.

Jag vet inte om Lomma erbjuder det bästa, eller det sämsta, av dessa båda alternativ. Men nu går jag ifrån mitt eget ämne, som endast fokuserade på ekonomiska aspekter av en flytt till Malmö.
Citera
2014-01-09, 15:27
Medlem
Fris avatar
Tänk på att lågskattekommunerna kommer att tvingas betala för Malmös kris. Jag tror inte att det är "politiskt möjligt" att låta skillnaderna i kommunskattesatser öka nämvärt. Kommunerna är inte längre självbestämmande, staten dikterar centralt vilka av dem som ska ha vilka pengar. Det förekommer ingen form av maktdelning i Sverige, Riksdagen är totalitär.
Citera
2014-01-09, 15:31
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Tänk på att lågskattekommunerna kommer att tvingas betala för Malmös kris. Jag tror inte att det är "politiskt möjligt" att låta skillnaderna i kommunskattesatser öka nämvärt. Kommunerna är inte längre självbestämmande, staten dikterar centralt vilka av dem som ska ha vilka pengar. Det förekommer ingen form av maktdelning i Sverige, Riksdagen är totalitär.

Tänkvärt. Hur man än vänder sig så får man alltså en komocka i ansiktet

Då vore det kanske trots allt bäst att bosätta sig i Malmö. Jag kan ju sälja bibiloteksböcker på blocket för att kompensera för mellanskillnaden i kommunalskatt
Citera
2014-01-09, 17:47
Medlem
Fris avatar
Staten tar från de som har nåt av värde att ta. Det är ju statens enda möjlighet att ackumulera sina 1 800 000 000 000 kr per år i bortbetalningar av andras pengar (400 000 kr/år och anställd svensk, 200 000 000 kr varje timme dygnet runt året om). De fattiga struntar staten i, för de är ju inte värda att plundra. De får svälta och utsättas för kriminalitet helt på egen hand utan något statligt "beskydd". För dem har staten ingenting till övers för. Det är de som med sitt eget arbete skapar välstånd för sina medmänniskor i samhället som staten överfaller med våld och plundrar bort.
Citera
2014-01-09, 22:31
Medlem
Ja det är idiotiskt att köpa bostad i Malmö, men inte pga skatten. Vi har ett utjämning esteten som gör att rika kommuner får betala till fattiga kommuner såsom Malmö. Nej idiotin ligger ju i att eftersom välbeställt folk överger stan för krans kommunerna eller andra stora städer så kommer bostadspriserna sjunka. Kvar kommer ju bara finnas folk som inte har råd att flytta därifrån. Varför då? Jo pga Malmö satsar särskilt på att få ditt vissa grupper mer än andra och det är studenter i o m satsningen på högskolan. Flykting mottagandet är också högre än i övriga landet. Ingen av dessa grupper har särskilt bra med pengar att trissa budgivningar på bostäder med. Vidare har den höga kriminaliteten eller i vart fall ryktet om den gjort att de dom har jobb flyttar ut. Redan förett antal år sen började man se den effekten. Oattraktiva områden brukar man generellt avråda folk att köpa bostad i. Har nedåtspiralen en gång börjat är det svårt att få stopp på den.
Och sen det där med city pulsen. Får jag fråga om din sambo nånsin har bott i centrala Malmö? Det är liksom inte som att bo i centrala gbg eller sthlm direkt. Det finns ingen puls efter kl åtta på kvällen. Mitt tips är väl i så fall att köpa i centrala Köpenhamn om ni vill ha city puls. Där har pris fallet redan varit på bostäder sa där tar ni nog ingen ekonomisk risk att köpa bostad. Hur det är med skatten där kan jag tyvärr inte svara på.
Citera
2014-01-10, 13:14
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Ja det är idiotiskt att köpa bostad i Malmö, men inte pga skatten. Vi har ett utjämning esteten som gör att rika kommuner får betala till fattiga kommuner såsom Malmö. Nej idiotin ligger ju i att eftersom välbeställt folk överger stan för krans kommunerna eller andra stora städer så kommer bostadspriserna sjunka. Kvar kommer ju bara finnas folk som inte har råd att flytta därifrån. Varför då? Jo pga Malmö satsar särskilt på att få ditt vissa grupper mer än andra och det är studenter i o m satsningen på högskolan. Flykting mottagandet är också högre än i övriga landet. Ingen av dessa grupper har särskilt bra med pengar att trissa budgivningar på bostäder med. Vidare har den höga kriminaliteten eller i vart fall ryktet om den gjort att de dom har jobb flyttar ut. Redan förett antal år sen började man se den effekten. Oattraktiva områden brukar man generellt avråda folk att köpa bostad i. Har nedåtspiralen en gång börjat är det svårt att få stopp på den.
Och sen det där med city pulsen. Får jag fråga om din sambo nånsin har bott i centrala Malmö? Det är liksom inte som att bo i centrala gbg eller sthlm direkt. Det finns ingen puls efter kl åtta på kvällen. Mitt tips är väl i så fall att köpa i centrala Köpenhamn om ni vill ha city puls. Där har pris fallet redan varit på bostäder sa där tar ni nog ingen ekonomisk risk att köpa bostad. Hur det är med skatten där kan jag tyvärr inte svara på.

Jo, dessa faktorer har jag också övervägt. Min enda tanke i fråga om detta, är att priserna redan har gått ned i praktiken, på grund av detta. Men det sägs ju att man skall "investera när blodet flyter på gatorna". Med det menar jag att eftersom den allmänna bilden av Malmö just nu är så katastrofalt dålig, så är det sannolikt att eventuell större förändring i framtiden, kommer att utgöra en förbättring. Från botten finns bara en väg, nämligen uppåt. Men det är kanske en alltför chansartad och långsiktig förhoppning.

I fråga om stadspuls, så har du såklart helt rätt. Men jag har för mig att det är riktigt oförmånliga skatteregler, om man bor i Danmark med arbetar i Sverige. Jag skall försöka uppdatera mig om detta. Om någon vet på rak arm, så får ni gärna kommentera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in