2014-02-18, 14:06
Medlem
Jag hoppar in här och frågar om lite råd jag med! Min egna tråd ville inte startas nämligen!

Vi vill åka 1½-2 veckor mellan den 18aug-19sep till Tokyo, vi kan bo både i och utanför Tokyo som i tex Kyoto. Men jag hittar inga superbra flyg egentligen. Runt 5,5k/var, går det komma billigare undan? Helst vill ju ju inte behöva spendera en natt i Dubai :)
Så tips på flyg varifrån i Sverige som helst tas gärna emot.

Gärna lite tips på hyfsade boenden också som inte är allt för dyra då vi troligtvis inte kommer befinna oss på hotellet så mycket ändå! :D
Citera
2014-02-18, 18:14
Medlem
Paijters avatar
WiFi plockar man på caféer eller från ett boningshus. Känns dock som Japan har lagar mot öppna nätverk eftersom det är så få privatpersoner som har öppet jämfört med svenskar.
Citera
2014-02-19, 07:41
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
WiFi plockar man på caféer eller från ett boningshus. Känns dock som Japan har lagar mot öppna nätverk eftersom det är så få privatpersoner som har öppet jämfört med svenskar.
Får nog bli på hotellen då, om man inte hittar nån nödlösning. Såg att comfort hotellen fanns i japan också
Citera
2014-02-19, 13:35
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter

Jag skulle snarare tro att det beror på service-industrin i Japan. När man köper t ex en router eller ett modem så är det vanliga att en person från affären kommer hem till en och installerar allt åt en och då är det klart att de lägger till lösenord. Dessa tjänster kostar i princip ingenting extra i Japan och är ofta gratis lite beroende på vilken typ av kund man är osv.

Ett annat problem är att det from ganska nyligen är bestämt i lag att uteffekten från radio-/mikrosändare måste vara väldigt låg, vilket gör att det tom i ett vanligt tvåvåningshus kan bli problem att få anslutning överallt från en enda trådlös enhet. Anledningen till den nya hårda begränsningen är alla otakus som kör runt med radiostyrda kameror och filmar under folks kjolar...
Citera
2014-02-20, 20:45
Medlem
SAS har ju varit riktigt prisvärt länge nu, 5300 t o r.
Citera
2014-02-20, 21:15
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sensei1

Inte bara SAS, utan de flesta flygbolag har den senaste tiden blivit väldigt billiga för resor Europa-Östasien.
Citera
2014-02-21, 05:33
Medlem
Citat:

Kollat både igår och idag och hittar inte billigare än ca 7200 med SAS, oavsett datum. Vart hittar du t o r för det priset?
Citera
2014-02-21, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midro

Kollat både igår och idag och hittar inte billigare än ca 7200 med SAS, oavsett datum. Vart hittar du t o r för det priset?

Tusan, då har de höjt nyligen.. kollade nu också och du har rätt. För bara 2-3 veckor sedan låg priset på 5300-5400.
Citera
2014-02-21, 20:30
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Tusan, då har de höjt nyligen.. kollade nu också och du har rätt. För bara 2-3 veckor sedan låg priset på 5300-5400.

Alla flygbolag var billiga för några veckor sedan för resor mellan Japan och övriga världen. Troligtvis för att det är lågsäsong då. Nu när vi är i februari är det främst många studenter som har ledigt, eller åtminstone tenta-p med lite schemalagt, som reser runt. När vi kommer in i Mars blir det en peak då många japaner, speciellt skolelever och studenter, har ledigt. Nästa peak kommer i maj då det är golden week.
Citera
2014-03-05, 13:54
Medlem
MrBraxs avatar
Ungefär en månad kvar då! Första hotellet bokat och såna där universal-tåg/bussbiljetter fixade!
Nåt udda man borde börja tänka på?
Citera
2014-03-05, 15:45
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBrax
Ungefär en månad kvar då! Första hotellet bokat och såna där universal-tåg/bussbiljetter fixade!
Nåt udda man borde börja tänka på?

Se inte så turistig ut, med en skräpig T-shirt/linne, fula shorts som inte når ned till knäna, långa strumpor och en stor fet ryggsäck, så kommer folk nog inte att försöka undvika dig lika mycket... (detta är en av mina hypoteser till varför vissa utlänningar anser sig bli så utpekade i Japan, men jag har själv aldrig gått klädd annat än propert så jag vet inte)
Citera
2014-03-10, 02:54
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Se inte så turistig ut, med en skräpig T-shirt/linne, fula shorts som inte når ned till knäna, långa strumpor och en stor fet ryggsäck, så kommer folk nog inte att försöka undvika dig lika mycket... (detta är en av mina hypoteser till varför vissa utlänningar anser sig bli så utpekade i Japan, men jag har själv aldrig gått klädd annat än propert så jag vet inte)
Jo det är sant, man vill ju kunna smälta in lite.

En idé farsan har som jag tycker är rätt fåfängd, är att istället för att tvätta (under)kläder så ska vi köpa nya vid behov och sen bara kasta - lite väl bortkastat va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in