Citat:
Ganska enkelt, läs överklagan.
1. Tidpunkten: Det finns bevis som talar lika mycket FÖR att MJ levde, flera SMS, bankomatuttag och ett vittne som binder ihop detta i tid. Utgångspunkten för att det kan varit FS som skickat är fel, utgångspunkten för åtalet och undersökningen borde vara om det kan varit MJ som skickade dessa.
2. Gärningen: Det finns inget som talar för att detta inte kan vara en olycka/självmord. Vi har ETT skott genom huvudet, som är avfyrat i sovrummet. Det finns inga spår om andra våldsamheter.
Det är allt. Vi vet inget om uppsåtet.
3. Emballaget/paketet, det är inte fastställ när eller hur det kommit dit.
etc.
Det är inte så att det saknas bevisning för att hitta alternativa hypoteser.
Redan vid 1. Tidpunkten faller hela åtalet som jag ser det. Och det finns i utredningen, det är logiskt att MJ gör alla dessa saker, är bevisbart, kontrollerbart och sår rimligt tvivel, bygger inte på känslor eller spekulationer. Det är där mitt under näsan på HD att avgöra.
Man varken kan eller får ställa scenarion mot varandra i en domstol - så glöm det - även om jag förstår att det spekuleras friskt i att FS kan var skyldig på Flashback.
1. Tidpunkten: Det finns bevis som talar lika mycket FÖR att MJ levde, flera SMS, bankomatuttag och ett vittne som binder ihop detta i tid. Utgångspunkten för att det kan varit FS som skickat är fel, utgångspunkten för åtalet och undersökningen borde vara om det kan varit MJ som skickade dessa.
2. Gärningen: Det finns inget som talar för att detta inte kan vara en olycka/självmord. Vi har ETT skott genom huvudet, som är avfyrat i sovrummet. Det finns inga spår om andra våldsamheter.
Det är allt. Vi vet inget om uppsåtet.
3. Emballaget/paketet, det är inte fastställ när eller hur det kommit dit.
etc.
Det är inte så att det saknas bevisning för att hitta alternativa hypoteser.
Redan vid 1. Tidpunkten faller hela åtalet som jag ser det. Och det finns i utredningen, det är logiskt att MJ gör alla dessa saker, är bevisbart, kontrollerbart och sår rimligt tvivel, bygger inte på känslor eller spekulationer. Det är där mitt under näsan på HD att avgöra.
Man varken kan eller får ställa scenarion mot varandra i en domstol - så glöm det - även om jag förstår att det spekuleras friskt i att FS kan var skyldig på Flashback.
Men det ställt bortom rimligt tvivel att ingen annan än FS har haft tid att städa och dona efter mordet på det sättet som det är gjort. Lägg dessutom till det osannolika i att en alt. GM skulle skicka ett SMS till FS på morgonen från Marinas telefon. Lägg till FS osannolika historia om en natt vid gravstenen och cyklandes hit och dit tillsammans med sovtider och det typiska att han glömde just det aktuella SMSet. Att dom haft ett högljutt bråk i anslutning till hennes försvinnande mm. mm. mm. gör att du inte behöver ligga sömnlös av oro att en oskyldig man sitter inlåst för mordet på Marina.
"Det har inte framkommit något genom den rättspsykiatriska utredningen som ger vid handen att [KJ] saknat förmåga att inse konsekvenserna av sitt handlande". Däremot är brister i utredningen en av orsakerna till brottsrubriceringen (!), vilket också borde ha tagits hänsyn till i domen vi diskuterar i den här tråden.