2014-01-08, 22:35
Medlem
Ska servera nu till helgen, och ville prova nåt lite bättre än en färdig sås i pulverform.

Efter en stund kom jag på följande recept:

Jag smälter ner lite smör och blandar med mjöl i en kastrull (tänkte att det ska göra såsen tjockare)

Ha i creme fraiche

Blanda med dill, salt, peppar och lite citron. Kanske lite socker

är det ett bra recept till fisk? Dill och citron brukar väl vara ganska standard? Ska jag ha citronen på fisken i stället för i själva såsen?

Nåt jag har glömt eller funkar detta?
Citera
2014-01-08, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiskPaket
Ska servera nu till helgen, och ville prova nåt lite bättre än en färdig sås i pulverform.

Efter en stund kom jag på följande recept:

Jag smälter ner lite smör och blandar med mjöl i en kastrull (tänkte att det ska göra såsen tjockare)

Ha i creme fraiche

Blanda med dill, salt, peppar och lite citron. Kanske lite socker

är det ett bra recept till fisk? Dill och citron brukar väl vara ganska standard? Ska jag ha citronen på fisken i stället för i själva såsen?

Nåt jag har glömt eller funkar detta?

Din sås låter god men jag skulle satsa på en kall sås då jag tycker det är godare till lax.
T ex bara creme fraiche och rom + lite dill. Simple stuff
Citera
2014-01-08, 22:45
Medlem
sgeddingagglis avatar
Tycker det låter helt okej. Jag skulle nog ha citronen i såsen. Gardera med att garnera med nån citronskiva ifall nån vill bättra på ytterligare med lite direkt på. Men lite senap i såsen också kanske? Kanske kan funka med att smaka sig fram med lite i taget.
Citera
2014-01-08, 22:46
Medlem
Vad ska du ha för tillbehör till laxen?
Det är viktigt för att kunna hjälpa till.

hollandaisesås passar bra till lax men jag ser helst den utan ris.
hollandaisesås går bra ihop med potatis

Din egna lilla sås där, verkar ganska bra, skippa det smälta smöret och rör bara ihop råvarorna, lite chillfrukt i såsen kan också vara gott.

strunta att ha med salt i såsen eftersom laxen också ska saltas.
cremé fraiche ska vara uppfriskande och bryta av och ge kontrast mellan fisken och potatisen/riset.

Jag gillar haricoverts till lax, tycker inte att en vanlig grönsallad passar.
haricoverten kan vara på burk eller färsk. (tänk på att värma den precis innan servering i en kastrull då den kallnar snabbt)

Lycka till
Citera
2014-01-08, 22:53
Medlem
optimusprimes avatar
Sandefjordssmör: lika delar smör creme fraiche och grädde.
Koka upp och krydda med citroncest citronsaft salt&vitpeppar och smöret ifrån fiskstekningen.
Citera
2014-01-08, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirUncleCharlie

Din egna lilla sås där, verkar ganska bra, skippa det smälta smöret och rör bara ihop råvarorna, lite chillfrukt i såsen kan också vara gott.

cremé fraiche ska vara uppfriskande och bryta av och ge kontrast mellan fisken och potatisen/riset.

haricoverten kan vara på burk eller färsk. (tänk på att värma den precis innan servering i en kastrull då den kallnar snabbt)

Lycka till

Roligaste idag, tack för underhållningen!
Citera
2014-01-08, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirUncleCharlie

Lycka till

Tack för tipset

Kommer servera laxen med ris. Funderade på ärtor som tillbehör, men haricoverts låter faktiskt bättre.

Kan testa chilifrukt i såsen. Ska det helst va av den starkare varianten eller nån mildare chilifrukt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in