• 1
  • 2
2014-01-08, 20:20
Medlem
Core.s avatar
Hej!

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...romMobile=true

Jag är plåtslagare sedan ganska många år, och tycker att frågan är intressant. Hur kommer det då sig att bristen på plåtslagare fortsätter, trots arbetslösheten som råder?

Det finns många faktorer som spelar in, här är hur jag ser på det.

- Bilden som målas upp av yrket. Något som många associerar yrket med är garnering, takavattning och annat montörsarbete. I själva verket står det för kanske 10% av det man gör. Själva hantverket, det kommer på något vis i skuggan, även fast det är anledningen till att man blir plåtslagare! Gamla fina tak där var bit måttas och tillverkas för hand.

- Yrket "kräver sin man" i många avseenden, bl.a. höga höjder, att klara alla väder, dåliga arbetsställningar osv. Är nog avskräckande för många kan jag tänka mig.

- Ett generationsyrke. Jag och många av mina branschkollegor kommer ifrån familjer med plåtslagare i, inte sällan fäder:-)

- "Hur det varit", den gamla synen att plåtslagaren är en alkis och ensamvarg. (Några av dessa lever kvar, men är utdöende)

- Alla vill bli snickare. Haha, så var det för ~åtta år sedan när jag gick i skolan iallafall. Det var murare eller snickare som gällde. Inne på något vis, men jag kan inte fatta varför, då majoriteten är just montörer i princip, inte hantverkare. (Vill inte svartmåla snickare här, bara min yrkesstolthet som lyser igenom)

- Företagarna. Svårt att bli insläppt om man inte är självgående. Det tar väldigt många år innan man kan allt! Många tar bara emot duktiga erfarna plåtslagare, vilket i sig sätter bromsar i hjulet.

Varför vill man då bli plåtslagare?

Den enorma friheten, man har sin bil och sin kollega, hämtar sin arbetsorder och så styr man i princip allt själv, utan någon chef eller verkare inblandad. Otroligt skönt! Man stannar till i city en solig dag på en glass, man sköter sina ärenden på raster. Man styr verkstadsarbete till regniga dagar.

Att få vara ute, värdesätter jag högt. Relativt hög lön för att inte vara högskoleutbildad, plockar ut 22.000 - 25.000 på vanliga 07-16 veckor. Du kan tjäna 40-50k om du drar till Norge ex.
Det är kul att kunna något ingen annan kan, vilket inte en snickare kan säga;-)

Pga bristen så blir man som duktig plåtslagare aldrig arbetslös.

Innan man utbildar sig kan man ha i åtanke att det krävs lite huvud för att bli plåtis. Väldigt många som börjar, slutar efter något år för att det är mer krävande och avancerat än man tänkt sig( väldigt många kufar och puckon i denna kategori kan jag nämna)

I dagsläget kan jag inte tänka mig ett annat jobb.:-)

Skulle du som arbetslös kunna välja den här vägen? Om inte ,varför? Några andra dom har teorier om varför inte arbetskraften finns, fast så många går hemma?
Nu gör jag ju lite reklam för branschen, så jag svarar på frågor om yrket om det dyker upp.

Mvh Core.
Senast redigerad av Core. 2014-01-08 kl. 20:23.
Citera
2014-01-08, 20:27
Medlem
teflonpannan69s avatar
Denna situation beror givetvis på att marknadskrafterna inte får styra fullt ut

EDIT: Förtydligande
Senast redigerad av teflonpannan69 2014-01-08 kl. 20:29.
Citera
2014-01-08, 20:55
Medlem
lassestefanzs avatar
Underbar läsning! Jag är en sådan vilsen människa som innerst inne förträngt att jag är en kroppsarbetare i hela 7 år. Lurat mig själv genom akademiska studier men nu fan sa jag STOPP! Tråkigt nog har jag "bara" en oerhört stark vilja att göra allt för att bli hantverkare/montör/kroppsarbete. Ingen gymnasieutbildning åt hållet jag vill! Men med vilja och stark övertygelse bör det finnas något företag som nappar

Vad tror du om chanserna att bli plåtslagare bara genom att visa ett jävlar anamma inför arbetsgivaren?
Några andra tips på yrken i denna "genre" som möjligheter finns?

// En människa som önskar att han valde en praktisk inrikting på gymnasiet
Citera
2014-01-08, 21:02
Medlem
Gjorde en sökning på plåtslagare på platsbanken. 30 träffar. Är det verkligen en "extrem brist" då?
Citera
2014-01-08, 21:04
Medlem
KeyboardCats avatar
Tror ett av problemen är att det finns så få plåtslagarutbildningar på gymnasienivå, utbildningen är väldigt dyr då den kräver en hel del maskiner och material.
Sen är det ju som du säger,det är inget för dumskallar,tror man måste vara innerligt intresserad för att kunna bli en duktig plåtslagare.
Citera
2014-01-08, 21:06
Medlem
KeyboardCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsad
Gjorde en sökning på plåtslagare på platsbanken. 30 träffar. Är det verkligen en "extrem brist" då?

Har du ett yrkesbevis och ett antal år i yrket så behöver du i princip bara knacka på valfri dörr till plåtföretagen i tex sthlm så har du jobb innan du har hunnit jojka.
Citera
2014-01-08, 21:45
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lassestefanz
Underbar läsning! Jag är en sådan vilsen människa som innerst inne förträngt att jag är en kroppsarbetare i hela 7 år. Lurat mig själv genom akademiska studier men nu fan sa jag STOPP! Tråkigt nog har jag "bara" en oerhört stark vilja att göra allt för att bli hantverkare/montör/kroppsarbete. Ingen gymnasieutbildning åt hållet jag vill! Men med vilja och stark övertygelse bör det finnas något företag som nappar

Vad tror du om chanserna att bli plåtslagare bara genom att visa ett jävlar anamma inför arbetsgivaren?
Några andra tips på yrken i denna "genre" som möjligheter finns?

// En människa som önskar att han valde en praktisk inrikting på gymnasiet
Haha ja dessa förträngningar! Slutade ett par år för kontorsjobb och studier. Visade sig vara ett dumt beslut, då jag trivs bra mycket bättre ute i vinden! Ja, det svåra i vår bransch är att få en fot in. Men det är drivet och viljan som styr! Är man driven och innovativ blir man garanterat kvar! Så drivet är vad du ska trycka på:-)

Citat:

För det första är det lågsäsong för nyanställningar, men mest av allt är det för att det inte är så vi söker jobb! Har nog aldrig hört talas om en plåtis som fått jobb genom en platsannons, blir jag arbetslös så ringer jag några företag så har jag jobb. Detta vet så klart arbetsgivarna, att det finns inte många duktiga plåtslagare som sitter arbetslösa vid datorn.
Sen så är det ju som alla andra branscher, ibland är det mindre tryck några månader, men överskådligt råder stor brist.

Citat:
Ursprungligen postat av KeyboardCat
Tror ett av problemen är att det finns så få plåtslagarutbildningar på gymnasienivå, utbildningen är väldigt dyr då den kräver en hel del maskiner och material.
Sen är det ju som du säger,det är inget för dumskallar,tror man måste vara innerligt intresserad för att kunna bli en duktig plåtslagare.

Absolut en orsak! Vi fick inte ens testa plåt på rundgången första året i bygg, då var ju jag den ända spm hade en hum om yrket iom min far. Så skolorna är ännu en orsak, absolut
. Och som du säger, har man väl börjat gäller det att ha ett intresse för att utvecklas, det är mycket att sätta sig in i, det lär nästan bli något av en hobby.
Citera
2014-01-08, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Hej!

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...romMobile=true

Jag är plåtslagare sedan ganska många år, och tycker att frågan är intressant. Hur kommer det då sig att bristen på plåtslagare fortsätter, trots arbetslösheten som råder?

Det finns många faktorer som spelar in, här är hur jag ser på det.

- Bilden som målas upp av yrket. Något som många associerar yrket med är garnering, takavattning och annat montörsarbete. I själva verket står det för kanske 10% av det man gör. Själva hantverket, det kommer på något vis i skuggan, även fast det är anledningen till att man blir plåtslagare! Gamla fina tak där var bit måttas och tillverkas för hand.

- Yrket "kräver sin man" i många avseenden, bl.a. höga höjder, att klara alla väder, dåliga arbetsställningar osv. Är nog avskräckande för många kan jag tänka mig.

- Ett generationsyrke. Jag och många av mina branschkollegor kommer ifrån familjer med plåtslagare i, inte sällan fäder:-)

- "Hur det varit", den gamla synen att plåtslagaren är en alkis och ensamvarg. (Några av dessa lever kvar, men är utdöende)

- Alla vill bli snickare. Haha, så var det för ~åtta år sedan när jag gick i skolan iallafall. Det var murare eller snickare som gällde. Inne på något vis, men jag kan inte fatta varför, då majoriteten är just montörer i princip, inte hantverkare. (Vill inte svartmåla snickare här, bara min yrkesstolthet som lyser igenom)

- Företagarna. Svårt att bli insläppt om man inte är självgående. Det tar väldigt många år innan man kan allt! Många tar bara emot duktiga erfarna plåtslagare, vilket i sig sätter bromsar i hjulet.

Varför vill man då bli plåtslagare?

Den enorma friheten, man har sin bil och sin kollega, hämtar sin arbetsorder och så styr man i princip allt själv, utan någon chef eller verkare inblandad. Otroligt skönt! Man stannar till i city en solig dag på en glass, man sköter sina ärenden på raster. Man styr verkstadsarbete till regniga dagar.

Att få vara ute, värdesätter jag högt. Relativt hög lön för att inte vara högskoleutbildad, plockar ut 22.000 - 25.000 på vanliga 07-16 veckor. Du kan tjäna 40-50k om du drar till Norge ex.
Det är kul att kunna något ingen annan kan, vilket inte en snickare kan säga;-)

Pga bristen så blir man som duktig plåtslagare aldrig arbetslös.

Innan man utbildar sig kan man ha i åtanke att det krävs lite huvud för att bli plåtis. Väldigt många som börjar, slutar efter något år för att det är mer krävande och avancerat än man tänkt sig( väldigt många kufar och puckon i denna kategori kan jag nämna)

I dagsläget kan jag inte tänka mig ett annat jobb.:-)

Skulle du som arbetslös kunna välja den här vägen? Om inte ,varför? Några andra dom har teorier om varför inte arbetskraften finns, fast så många går hemma?
Nu gör jag ju lite reklam för branschen, så jag svarar på frågor om yrket om det dyker upp.

Mvh Core.

Hade jag inte haft jobb hade jag gärna tagit ett jobb som plåtslagare. Men vad är det för utbildning till att bli plåtslagare och varför erbjuder inte Arbetsförmedlingen en utbildning till plåtslagare om det nu är sån brist?

Antingen ljuger arbetsgivare och regering som vanligt, det vill säga det finns inte någon brist men iom detta kan man skylla på arbetslösa. Tror inte att man tar studielån för att utbilda sig till plåtslagare, däremot hade nog många arbetslösa hoppat på tåget om AF hade erbjudit plåtslagarutbildning, så om det nu är brist på plåtslagare så hade man fått ner arbetslöshetsstatistiken om man hade erbjudit utbildningen i statlig regi.

Alla kanske inte vill jobba som plåtslagare, vissa känner sig mer kvalificerade för exempelvis kontorsjobb.

Så mycket pengar som man öser över Arbetsförmedlingen varje år men var är alla utbildningar som leder till jobb, vart går alla pengar?
Citera
2014-01-08, 22:11
Medlem
KeyboardCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Hade jag inte haft jobb hade jag gärna tagit ett jobb som plåtslagare. Men vad är det för utbildning till att bli plåtslagare och varför erbjuder inte Arbetsförmedlingen en utbildning till plåtslagare om det nu är sån brist?

Jag skulle gissa på att yrket har en hög ingångströskel, det tar alldeles för lång tid att bli duktig och fungera på arbetsmarknaden.
Det går mycket fortare att tex lära sig svetsa.
Citera
2014-01-08, 22:30
Medlem
Davalrofs avatar
Personligen så tror jag att det råder brist på yrken där man måste Kunna någonting, just för att man måste kunna någonting.. Inte mycket svårare än så om man inte ska dra i alla små tåtar till oändlighet.
Citera
2014-01-08, 22:32
Medlem
WACCs avatar
Som pappersvändare och Excel-nörd tycker jag det är OTROLIGT kul att sådana här yrken lönar sig. Grattis TS, även om jag kan tänka mig att det stundtals är ganska fysiskt slitsamt?!

Jag är otroligt trött på alla snorungar (är visserligen själv ung) som studerar ämnen som inte leder till något jobb. Jag är otroligt trött på alla snorungar som anser sig "för fina" för vissa jobb. Jag är otroligt trött att betala skatt för att dessa snorungar ska få sin månatliga utbetalning från försäkringskassan.

Arbetsmarknaden är inte skev. Det är dagens ungdomar som har fått en skev bild av det mesta, till följd av deras skeva uppfostran. Denna skadliga, curlande och protektionistiska barnuppfostran verkar dessutom bli ännu mer skev nu när min generation börjar bli föräldrar. Jag spyr på allt tjafs om vilken säkerhetsklass deras barnvagnar måste ha och vilka E-kemikalier de inte kan äta innan de fyller 10 år.. etc etc. Tror ni verkligen dessa föräldrar komma uppfostra sina ungar till att ta ett jobb som plåtslagare?? Snart är det väl standard att snorungar bor hemma tills dess att de är 30 år.
Citera
2014-01-08, 22:48
Medlem
Tack för en toppenbra TS, TS. Kunde knappast ha skrivit det bättre själv
Citat:
Ja, det är extrem brist, särskilt i Sthlm. Anledningen till att det inte finns några annonser på AF är för at det inte finns några sökande plåtslagare där. Företagen är inte intresserade av, och har inte tid att hantera en massa sökande utan yrkeskunskap.

Citat:
Det stämmer till stor del, särskilt i Sthlm är utbildningsplatserna alldeles för få. Det är egentligen bara Kista gymnasium som erbjuder en fullfjädrad Byggplåtutbildning där. I övriga riket beror bristen mer på för få sökande än på brist på utbildningsplatser.

Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2

Antingen ljuger arbetsgivare och regering som vanligt, det vill säga det finns inte någon brist men iom detta kan man skylla på arbetslösa. Tror inte att man tar studielån för att utbilda sig till plåtslagare, däremot hade nog många arbetslösa hoppat på tåget om AF hade erbjudit plåtslagarutbildning, så om det nu är brist på plåtslagare så hade man fått ner arbetslöshetsstatistiken om man hade erbjudit utbildningen i statlig regi.

Alla kanske inte vill jobba som plåtslagare, vissa känner sig mer kvalificerade för exempelvis kontorsjobb.

Så mycket pengar som man öser över Arbetsförmedlingen varje år men var är alla utbildningar som leder till jobb, vart går alla pengar?
Noterade du att även facket var med som avsändare i debattartikeln som TS länkade? Skulle detta vara lögn så är isf även de med på tåget vilket vore oerhört märkligt. Nej det är ingen lögn.

AF köper arbetsmarknadsutbildning till byggnadsplåtslagare, men antagningarna sker via urval av handläggare på AF så utbildningarna, förutom en, ligger inte på AF:s hemsida och för den finns fn inga nya kurstillfällen utlagda. Utöver det finns ett flertal vuxenutbildningar runt om i landet.

Citat:
Jag skulle gissa på att yrket har en hög ingångströskel, det tar alldeles för lång tid att bli duktig och fungera på arbetsmarknaden.
Det går mycket fortare att tex lära sig svetsa.
Man blir aldrig fullärd, så är det så klart, men det är ju också en av yrkets tjusningar. Man ställs ideligen inför nya utmaningar - och övervinner dem! De flesta går ur gymnasiet med ca 2500 timmar i bagaget och ska upp till 6800 innan man är fullbetald, dvs 4300 timmar efter plugget som lärling. Det brukar ta lite drygt 2,5 år efter plugget att bli fullbetald. Och jobb efter plugget är man i praktiken garanterad genom att man redan fått kontakten med arbetsgivarna vid praktiktillfällena.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in