Citat:
Ursprungligen postat av
_Baste_
Förutom att han i avanza zero får en gratis förvaltad fond, slipper courtage och lägger sig på index utan att behöva vara insatt. Jag tolkar TS som att han inte är jätteinsatt i börsen och då skulle jag rekommendera en indexfond framför att köpa enskilda aktier alla dagar i veckan. Han kommer inte kunna sprida riskerna lika bra med enskilda aktier + att han måste betala courtage.
Precis, har försökt att sätta mig in i börsvärlden men har varken tid eller energi att göra det noggrant, så nöjer mig med indexfonder så länge. Det går ju även att trade:a Avanza Zero då och då i och med att det inte är något courtage, men blir lite tråkigt när man bara handlar en gång om dagen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rolle55vakt
Det låter som en bra plan tycker jag.
Och det jag skrev var mera bara en jämförelse för hur fondmarknaden sett ut historisk. Självklart finns det några enstaka fonder som gått bra. Men enligt en nyligen tilldelad nobelpristagare i ekonomi har det varit värdare som privatperson att randomköpa olika aktier en att köpa någon fond. Det är till och med bättre. haha
Men kör 100/50, det lät bra!
Har faktiskt läst lite om nobelpristagarna, och dom rekommenderar faktiskt just indexfonder. Det är tydligen väldigt många fonder som aldrig slår index, trots att dom är aktivt förvaltade.
Nu ska jag bara invänta ett litet fall på börsen innan jag hoppar in