• 1
  • 2
2014-01-08, 09:51
Medlem
flingborrs avatar
Jag får snart över arvet efter en nära släkting en lägenhet i vasastaden i stockholm på ca 135 kvm. Utöver det tillgångar på ca 400 000k.
Jag har bostad och en bra inkomst. Vill inte flytta till lägenheten då jag inte vill bo innanför tullarna eller i en så stor lägenhet. Har precis träffat en flickvän så ingen familj än så länge.

Bör jag sälja den på en gång eller hyra ut den? Den är helt avbetald. Kommer jag måste skatta på hyran då jag kommer få ut en väldigt stor summa mer än vad avgiften och driften är?
Det lättaste vore att få ett godkännande av styrelsen och hyra ut den möblerad på en gång då jag inte vill ha möblerna. Dock så är det väldigt dyra märkesmöbler som skulle vara tråkigt om det blev förstört. Orkar dock inte hålla på att sälja ut dom. Men kanske kan få in en slant på det också.

Att spara den och hyra ut är nog bäst långsiktigt då den säkerligen inte kommer gå ner i värde och kanske ett alternativ om man skaffar familj framöver.
Vad den är värd vet jag inte men säkerligen över 5 miljoner.
Citera
2014-01-08, 09:53
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flingborr
Jag får snart över arvet efter en nära släkting en lägenhet i vasastaden i stockholm på ca 135 kvm. Utöver det tillgångar på ca 400 000k.
Jag har bostad och en bra inkomst. Vill inte flytta till lägenheten då jag inte vill bo innanför tullarna eller i en så stor lägenhet. Har precis träffat en flickvän så ingen familj än så länge.

Bör jag sälja den på en gång eller hyra ut den? Den är helt avbetald. Kommer jag måste skatta på hyran då jag kommer få ut en väldigt stor summa mer än vad avgiften och driften är?
Det lättaste vore att få ett godkännande av styrelsen och hyra ut den möblerad på en gång då jag inte vill ha möblerna. Dock så är det väldigt dyra märkesmöbler som skulle vara tråkigt om det blev förstört. Orkar dock inte hålla på att sälja ut dom. Men kanske kan få in en slant på det också.

Att spara den och hyra ut är nog bäst långsiktigt då den säkerligen inte kommer gå ner i värde och kanske ett alternativ om man skaffar familj framöver.
Vad den är värd vet jag inte men säkerligen över 5 miljoner.
Ett alternativ kan ju vara att kontakta migrationsverket och erbjuda lägenheten som boende för "ensamkommande flyktingbarn". Givetvis tar du ut en astronomisk hyra som migrationsverket gärna betalar. Kan Bert Karlsson så kan du!

Lycka till!
Citera
2014-01-08, 10:02
Medlem
flingborrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Ett alternativ kan ju vara att kontakta migrationsverket och erbjuda lägenheten som boende för "ensamkommande flyktingbarn". Givetvis tar du ut en astronomisk hyra som migrationsverket gärna betalar. Kan Bert Karlsson så kan du!

Lycka till!

Är det ens ett alternativ för en privatperson?
Jag är dock inte för flyktingar till Sverige men alla kan köpas för pengar
Citera
2014-01-08, 10:04
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Är det ens ett alternativ för en privatperson?
Jag är dock inte för flyktingar till Sverige men alla kan köpas för pengar
Precis! Kolla bara på Bert.
Citera
2014-01-08, 10:04
Moderator
tobess avatar
Bara 5 miljoner? Tror nog att du lugnt kan räkna med nästan det dubbla.

Om jag var i din situation och inte i något behov av pengarna så skulle givetvis hyra ut. Priset på lägenheten kommer att stiga och du får ju dessutom hyresintäkter på köpet
Citera
2014-01-08, 10:10
Medlem
flingborrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Bara 5 miljoner? Tror nog att du lugnt kan räkna med nästan det dubbla.

Om jag var i din situation och inte i något behov av pengarna så skulle givetvis hyra ut. Priset på lägenheten kommer att stiga och du får ju dessutom hyresintäkter på köpet

Fy fan kikade hemnet nyss. Utgick mest för vad den köptes för för en del år sedan. Blir dock en saftig vinstskatt men ska inte gråta över det
Men räknas hyran jag får in som en inkomst? En förening brukar inte avar så glada i andrahandsuthyrning av bostadsrätter.
Citera
2014-01-08, 10:12
Medlem
ninja1337s avatar
intressant hur alla diskussioner kan komma att handla om invandring.. (!?)

on topic: ts du har ett drömläge.. lägenhet i den i sthlm bästa stadsdelen.. den minst exploaterade och ej ännu lika trendskadad som söder.. även om många nyrika hittat till området rörsstradsgatan senaste åren så finns det hopp... bor just nu på kungsholmen själv men skulle mkt hellre bo i ditt område.. om du inte vill bo där men ändå behålla lägenheten så borde du självklart hyra ut den.. om den är helt avbetalad så borde du ha relativt låg månadskostnad på den och antagligen utan problem kunna hyra ut den till nån passande diplomatfamilj med god vinstmarginal utan att ens behöva ha dåligt samvete..

edit: avseende att hyra ut i andra hand så är det ju en bostadsrätt? mao du har väl all rätt i världen att hyra ut hur mycket du vill utan att föreningen ska lägga sig i öht? prata bara med dem.. borde inte vara några problem alls..
Citera
2014-01-08, 10:15
Medlem
Prata med Bukowskis (om det är väldigt värdefulla föremål) eller skicka dit någon annan antik och möbelhandlare som kan komma dit och värdera möblerna.

De som är mycket värdefulla säljer du eller ställer undan.
Resten behåller du till kommande hyresgäster.

Om det blir tomt i lägenheten är det bara att köpa lite billiga IKEA-möbler med hemkörning och montering.

Bara några telefonsamtal och ett snabbesök på IKEA... inte så ansträngande...
Citera
2014-01-08, 10:48
Medlem
hyr ut varje rum i Lägenheten för 5000+
Citera
2014-01-08, 10:59
Medlem
Hade jag varit i din sits hade jag tagit dit en mäklare för värdering och sedan gjort ett beslut om att behålla eller att sälja beroende på vilket håll jag tror marknaden skulle dra. Genom att veta exakt vad lägenheten är värd kan du således beräkna potentiell vinst vid uthyrning och om det är värt det. Något som är bra att veta är att de nya reglerna ger dig möjlighet att i princip sätta fri hyra. Precis som någon annan skriver är det förmodligen smart att ta dit Bukowskis eller något liknande för värdering av möbler osv. Behåll det som du inte är rädd för att utsätta för slitage då du tillåts lägga på 10% av hyran för att hyra ut lägenheten möblerad.
Citera
2014-01-08, 11:08
Medlem
Narkomats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninja1337
edit: avseende att hyra ut i andra hand så är det ju en bostadsrätt? mao du har väl all rätt i världen att hyra ut hur mycket du vill utan att föreningen ska lägga sig i öht? prata bara med dem.. borde inte vara några problem alls..

Detta är inte alls sant. Man behöver bostadsrättsföreningens tillåtelse, vilket de alltid(?) ger för en begränsad period för vissa skäl. Att hyra ut över längre tid är inget man kan lita på att föreningen går med på.

Edit: Om man bor i lägenheten så kan man ha en massa inneboende om man vill, där finns inga gränser.
Citera
2014-01-08, 11:21
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Fy fan kikade hemnet nyss. Utgick mest för vad den köptes för för en del år sedan. Blir dock en saftig vinstskatt men ska inte gråta över det
Men räknas hyran jag får in som en inkomst? En förening brukar inte avar så glada i andrahandsuthyrning av bostadsrätter.

Blir det verkligen vinstskatt i det här fallet? Du "köper" ju lägenheten till aktuellt pris. På sin höjd blir det väl skatt mellan aktuellt uppskattat värde och vinsten du gör när du säljer senare.

Tycker du ska kolla med en advokat vad som gäller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in