• 1
  • 2
2014-01-08, 03:43
Medlem
Hej!

Jag har ett par tunna fyrkantiga skivor av marrmor som är ungefär 1½cm tjocka och kanske 2½dm på varje sida och undrar om det går att vända som pizzasten.
Klarar marmor högatempraturer som upp emot 250-300grader i en vanlig ugn?

Tacksam för svar
Citera
2014-01-08, 04:00
Medlem
Spackelackans avatar
Obehandlad sten klarar det mesta.
Du kan lugnt baka på!
Citera
2014-01-08, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Obehandlad sten klarar det mesta.
Du kan lugnt baka på!

Jo men så det är inte som gråsten då att det spricker vid hög värme?
Citera
2014-01-08, 07:08
Medlem
Hur vet man om stenen är behandlad då?
Citera
2014-01-08, 08:19
Medlem
Jag har använt min bauhausmarmorplatta för typ 70kr (40cm*40cm*2cm) i åratal utan problem. Bara att köra på.
Citera
2014-01-08, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Jag har använt min bauhausmarmorplatta för typ 70kr (40cm*40cm*2cm) i åratal utan problem. Bara att köra på.

Vad kul! Ska göra det snarast!
Citera
2014-01-08, 16:31
Medlem
videofotografens avatar
Jag har provat att baka pizza både på kalksten o marmor... slipade bitar jag fått gratis hos stenbrotten... o jag tycker att båda fungerar perfekt. Vissa påstår att stenen kan innehålla vatten som vid hög temp kan få stenen att explodera i ugnen men något sådant har jag aldrig råkat ut för. Tror dessutom att sannolikheten är väldigt liten då den stenen jag syftar på bryts i dagbrott.

Tänk dock på att ju tjockare stenplattan är ju längre tid tar det innan den håller samma temp som själva ugnen. Mina stenplattor är ca 1,5 - 2 cm tjocka.
Citera
2014-01-09, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av videofotografen
Jag har provat att baka pizza både på kalksten o marmor... slipade bitar jag fått gratis hos stenbrotten... o jag tycker att båda fungerar perfekt. Vissa påstår att stenen kan innehålla vatten som vid hög temp kan få stenen att explodera i ugnen men något sådant har jag aldrig råkat ut för. Tror dessutom att sannolikheten är väldigt liten då den stenen jag syftar på bryts i dagbrott.

Tänk dock på att ju tjockare stenplattan är ju längre tid tar det innan den håller samma temp som själva ugnen. Mina stenplattor är ca 1,5 - 2 cm tjocka.

Ahaa, ja men man har ju upplevt detdär med när man gjort lägeräld med en ring av gråsten och nån av de stenarna har då spruckit. Men jag tänker att eftersom granit och marmor är mycket hårdare än gråsten så ska det kanske till rejält höga tempraturer för stenen att spricka om det innehåller vatten.

Jag fick inte in stenen i ugnen nu när jag skulle testa, den är lite för bred stor, hehe :/ Får hitta nått sätt att cropa den först innan jag testar
Citera
2019-11-22, 04:32
Medlem
maxorrs avatar
Lagat alltid pizza i långpanna, men varför inte slå till på en sten

I ordningen verkar stenfaten rangordnas i keramik efter olika priser vad nu det är som skiljer sig åt, alltifrån 300 kr - 1000kr. Kanske är det kvalitet på keramiken som skiftar, porigheten, hållbarhet och hårdheten inkl värmeupptagningen och avtagningen

Verkar som keramik inte har bästa ledningsförmåga, så i ordningen av andra stenar tror jag de kommer sist eller ? keramik sämst - lavasten mellan - pizzastål bäst

Vet inte riktigt vars jag ska placera marmor men det kan ju inte va så populär eftersom den säljs knappt men finns

Iaf är jag ute efter ett bra resultat och lavasten verkar väldigt känslig med hanteringen att man ska värma upp den sakta och smörja in med olja ett dygn innan och rengöra med stålull och ättika (alldrig rengöringsmedel)

Tänkte pizzastål, Går det bra med nåt stål från stålindustrin ? Känns som onödigt dyr att köpa via en webbshop för köksredskap iaf

Vilken sten ska jag köra på och varför i en vanlig ugn alltså ? Ni som är insatt i detta får gärna ge tips vore tacksamt
Citera
2019-11-22, 11:21
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Tänkte pizzastål, Går det bra med nåt stål från stålindustrin ? Känns som onödigt dyr att köpa via en webbshop för köksredskap iaf

Det funkar utmärkt, se bara till att det är rostfritt typ 18-10 eller däromkring.
Citera
2019-11-22, 14:08
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Det funkar utmärkt, se bara till att det är rostfritt typ 18-10 eller däromkring.

Jo precis takkar för infon , var inte så dyrt heller utan överdrev det, stålet håller typ i en livstid eller mer ochså skulle jag tänka mig

Citat:
En vanlig sammansättning av rostfritt stål för att motstå saltvatten är, förutom järn, 18 % krom, 10 % nickel och 2 % molybden.

Det få bli den runda varianten Nordvik från Kirunas järnmalmsbruk

https://www.kitchentime.se/p/pizzast...126FEAD101A2C2

När jag liks har dig på tråden, finns det nåt bra knep för tillagningen, gräddningen förutom ev det manual som följer med hur temperaturen ska vara? Min spontana reaktion är att man ska brassa på med ordentlig max värme på under temperatur i ugnen men det kanske inte stämmer... och isf hur länge innan eller andra indikatorer före man får köra in nybakade pizzan i ugnen ? Jag har för mig att pizzan blir jättebra underifrån med krispig botten etc men hört att vissa jämrat sig lite över att påläggen såklart på ovansidan hehe inte får inte den där riktigt brynta ytan eller tillräcklig tillagning av osten tomterna osv eller är det en myt? Kanske en kombo av under värme först i en timme och sen när stålet skålhett till 300 grader eller mer så kör man övervärmen på och slajdar in pizzan på stålet. Finns det några insider knep för den bästa gräddningen i köksugn (ej varmluft) ?
Citera
2019-11-22, 14:43
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Jo precis takkar för infon , var inte så dyrt heller utan överdrev det, stålet håller typ i en livstid eller mer ochså skulle jag tänka mig

Det få bli den runda varianten Nordvik från Kirunas järnmalmsbruk

https://www.kitchentime.se/p/pizzast...126FEAD101A2C2

När jag liks har dig på tråden, finns det nåt bra knep för tillagningen, gräddningen förutom ev det manual som följer med hur temperaturen ska vara? Min spontana reaktion är att man ska brassa på med ordentlig max värme på under temperatur i ugnen men det kanske inte stämmer... och isf hur länge innan eller andra indikatorer före man får köra in nybakade pizzan i ugnen ? Jag har för mig att pizzan blir jättebra underifrån med krispig botten etc men hört att vissa jämrat sig lite över att påläggen såklart på ovansidan hehe inte får inte den där riktigt brynta ytan eller tillräcklig tillagning av osten tomterna osv eller är det en myt? Kanske en kombo av under värme först i en timme och sen när stålet skålhett till 300 grader eller mer så kör man övervärmen på och slajdar in pizzan på stålet. Finns det några insider knep för den bästa gräddningen i köksugn (ej varmluft) ?

Brukar köra full patte med både över och undervärme i kanske en timme för att värma upp stålet rejält. Man kan brassa på lite med grillelementet om man vill ha extra färg på ytan.
Kolla här för bra tips, (FB) Den stora tråden om pizzor. (ALLA inlägg om godaste pizzan, bästa degen osv.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in