Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-07-24, 12:34
Medlem
Katarsiss avatar
Om ni fick en dotter (har en dotter), vilka kända kvinnor skulle ni känna att var helt okej att hon tog som förebild?

Själv gillar jag sångerskan Anastacia. Hon är kvinnlig, kan visa sig sårbar och be om hjälp (tydligt i dokumentären om hennes bröstcancer), hon är snygg utan att vara billig eller porrig och så har hon en sjudjävla styrka, en uppfriskande kaxighet och hon vet sitt värde och låter ingen sätta sig på henne. Hon arbetar för sina mål och låter ingen stå ivägen för henne.

Av naturliga skäl får vi utgå ifrån den mediala bilden eftersom vi inte känner dessa kvinnor personligen.
Citera
2005-07-24, 12:49
Medlem
miklons avatar
Egentligen vilken kvinna som helst, som har uppnått det hon vill, utan att behöva spela på något slags "kvinnlighet".

Det första exemplet som poppade upp i hjärnan var Annika Sörenstam, som ju verkligen har lyckats ta sig till toppen och som aldrig har behövt ta till förment "kvinnliga egenskaper", hon verkar köra sitt eget race.

Fast egentligen skulle jag nog vilja svara så här: Vilken person som helst, som har uppnått det hon eller han vill och som har egenskaper som jag upplever som positiva. Könet borde vara ointressant.
Citera
2005-07-24, 13:02
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Könet borde vara ointressant.

Visst borde det! Men är det inte.

Mitt syfte med den här tråden, är att se vilka kvinnor användare här uppfattar som "goda" representanter för sitt kön. De dåliga representanterna hängs ju ut i tid och otid och när det gäller att göra ner en kvinna, så lever tråden i tusen år och fylls av inlägg efter inlägg.

Att ge exempel på beundransvärda kvinnor verkar inte komma lika självklart.
Att exemplet ska gälla ens dotters förebild, borde förhoppningsvis elimenera alla korkade kommentarer om "kåt, glad och tacksam".

I debatter är det bra att kunna ge bra exempel och inte bara dra upp de som är fel.
Citera
2005-07-24, 13:10
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Visst borde det! Men är det inte.

Mitt syfte med den här tråden, är att se vilka kvinnor användare här uppfattar som "goda" representanter för sitt kön. De dåliga representanterna hängs ju ut i tid och otid och när det gäller att göra ner en kvinna, så lever tråden i tusen år och fylls av inlägg efter inlägg.

Att ge exempel på beundransvärda kvinnor verkar inte komma lika självklart.
Att exemplet ska gälla ens dotters förebild, borde förhoppningsvis elimenera alla korkade kommentarer om "kåt, glad och tacksam".

I debatter är det bra att kunna ge bra exempel och inte bara dra upp de som är fel.

Ok, då förstår jag lite mer vad du är ute efter.

Tja, jag har ju gett ett exempel, det finns givetvis många andra. Ett annat namn som dyker upp i huvudet spontant är Maria Wetterstrand, ett tredje är Birgitta Ohlsson (fp). Observera dock att det här är folk som jag nämner därför att de verkar sympatiska, inte för att de verkar vara sympatiska som kvinnor.
Citera
2005-07-24, 13:34
Bannlyst
Förebilder för en dotter...Humm..

Jag har i andra trådar nämnt Maria Abrahamsson, och hon passar även i denna tråden. Hon äter de enfaldiga feministerna till frukost. En intelligent människa, en bra förebild i debatten om feminism.

En annan kvinna som är värd att nämna i sammanhanget är Petra Östergren.
Hon har ett skönt sätt, och framstår som en klok människa.

En antiförebild är: Paris Hilton. Ful. Enfaldig. En komplett odugling. Kan det bli värre?

Katarsis:
Sedan skulle jag vilja säga till dig att "kåt, glad och tacksam" är alla friska människor, i ett sunt förhållande.

Lider du av någon slags sexfobi/nakenhetsfobi?

Edit: Sist men inte minst, tjejjen som egenhändigt sänkte skatan von Wachenfeldt: Evin Rubar. Mycket vackert gjort.

Hon erhåller årets kvinnliga förebildspris av Hallonplutten.
Citera
2005-07-24, 13:35
Medlem
Singersongwriters:

Susanne Vega

Bobbie Gentry ("Ode to Billy Joe" mfl låtar runt 1970)

Joni Mitchell
Citera
2005-07-24, 13:46
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonplutten
Sedan skulle jag vilja säga till dig att "kåt, glad och tacksam" är alla friska människor, i ett sunt förhållande.

Ja, emellanåt åtminstone, men jag kan inte påstå att jag är det för jämnan direkt.
Citera
2005-07-24, 13:55
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
En antiförebild är: Paris Hilton. Ful. Enfaldig. En komplett odugling. Kan det bli värre?

Fan, att du inte kunde hålla dig... Du var ju så nära att hålla dig till topic...

Citat:
Katarsis:

Lider du av någon slags sexfobi/nakenhetsfobi?

Jag tror på fullt allvar att du förstår precis vad jag menar. SÅ puckad har du inte gett sken av att vara, så lägg av att fjanta dig.
Citera
2005-07-24, 14:41
Medlem
Fet-Everts avatar
Jag skulle välja Ursa

Alltså FB-medlemmen Ursa! Mycket trevlig, bra att bolla tankar med, har en underbar humor och är en av de mest intelligenta människor jag känner

Nu kanske du tänkte på "kända" kvinnor och då skulle jag nog välja Inga-Britt Ahlenius. Generaldirektör för Riksrevisionsverket från 1993 till 2003 (tror jag), red ur stormen med Bosse Ringholm ganska galant och har haft flera internationella uppdrag. På sin 66-årsdag fick Inga-Britt Ahlenius beskedet från Kofi Annan att hon fått jobbet som chef för FNs interna övervaknings- och revisionsorganisation.
http://www.jusektidningen.se/templates/jt_Page.aspx?id=4967

En gammal artikel där Ahlenius bekänner att hon börjar bli lite feministisk på gamla dar . Män, kvinnor och makt, läs den, den är intressant.
http://www.jusektidningen.se/templates/jt_Page.aspx?id=2287
Citera
2005-07-24, 14:55
Medlem
dIRe_s avatar
Tori Amos kanske.

Talangfull och frisinnig. Hon verkar både vara en mycket stark person, men samtidigt helflummig.

Sen finns ju risken att dottern blir en knarkande femministhippie också, men den risken får man ta.
Citera
2005-07-24, 14:59
Medlem
Marulks avatar
Björk
Lisa Miskovski
Citera
2005-07-24, 17:01
Medlem
Maja Gullstrand, musikaltjej från Fame Factory som verkar ha talang....(?)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in