2014-01-07, 21:29
Medlem
Hej,

Jag sålde förra året en villa med 200k i förlust.
Då jag bara sparar i ISK så har jag inga vinster från kapital.

Får man lov att dra av något mot inkomst av tjänst. Tjänade ca 470k 2013.

Detta finner jag på skatteverkets hemsida:
Jag har sålt min bostadsrätt med förlust. Kan jag göra avdrag för förlusten?
Om du har sålt din bostadsrätt med förlust, och bostadsrätten är en privatbostadsrätt får du dra av halva förlusten. Du kan bara göra avdraget det år du har haft förlusten. Den avdragsgilla delen av förlusten drar du av från vinster och andra inkomster som du tar upp i kapital. Skulle förlusten vara större än vinsterna och inkomsterna får du ett underskott i kapital.

På underskott upp till 100 000 kr får du skattereduktion med 30 procent. Överstiger underskottet 100 000 kr får du skattereduktion med 30 000 kr plus 21 procent på den del av underskottet som överstiger 100 000 kr. Skulle du inte kunna utnyttja hela skattereduktionen det år du har haft förlusten kan du inte spara den till ett kommande år."
Citera
2014-01-07, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vote4pedro
Hej,

Om du har sålt din bostadsrätt med förlust, och bostadsrätten är en privatbostadsrätt får du dra av halva förlusten. Du kan bara göra avdraget det år du har haft förlusten. Den avdragsgilla delen av förlusten drar du av från vinster och andra inkomster som du tar upp i kapital. Skulle förlusten vara större än vinsterna och inkomsterna får du ett underskott i kapital.

På underskott upp till 100 000 kr får du skattereduktion med 30 procent. Överstiger underskottet 100 000 kr får du skattereduktion med 30 000 kr plus 21 procent på den del av underskottet som överstiger 100 000 kr. Skulle du inte kunna utnyttja hela skattereduktionen det år du har haft förlusten kan du inte spara den till ett kommande år."

Det skatteverket skriver innebär följande.
Har du gjort en kapitalförlust ska du i första hand dra av denna mot kapitalvinster, ex. om du hade sålt en bostadsrätt med vinst samma år.
Eftersom du inte har några kapitalvinster uppstår något som kallas underskott av kapital. Detta innebär att du får "minus" på inkomst av kapital. Detta underskott får du dra av mot din lön, dvs inkomst av tjänst. Men du får enbart dra av 30 000 kr på av första 100 000, och sedan enbart 21 000 av resterande förlust. Så, har du haft en förlust om 200 000 får du dra av 30 000 + 21 000 mot inkomst av tjänst.
Citera
2014-01-09, 14:30
Medlem
Citat:
Hej,

Vad Skatteverket menar är

1) Du får avdrag för halva förlusten. Om din förlust (försäljningspris med avdrag för inköpspris och övriga utgifter) uppgår till 200 000 kr blir den avdragsgilla förlusten 100 000 kr.
2) Du får bara kvitta den avdragsgilla förlusten på 100 000 kr mot andra inkomster som du har i inkomstslaget kapital och således inte mot din lön eller andra tjänsteinkomster.
3) Då du inte har några andra kapitalinkomster får du ett underskott av kapital uppgående till 100 000 kr.
4) För detta underskott får du avdrag i form av en skattereduktion. Skattereduktionen är 30 procent av underskott på högst 100 000 kronor. Om underskottet är större än 100 000 kronor blir reduktionen 30 000 kronor för 100 000 kronor och 21 procent av beloppet över 100 000 kronor.
Då ditt underskott av kapital är 100 000 kr blir din skattereduktion 30 000 kr (100 000 x 30 %).

Skattereduktionen innebär att din totala skatt (= statlig och kommunal inkomstskatt samt fastighetsavgift) blir 30 000 kr lägre på grund av din villaförsäljning.

Det ”Folkismannen” skriver i tidigare inlägg ovan om att du får dra av det framräknade beloppet mot din lön eller inkomst av tjänst stämmer inte.

Att notera är att man tjänar på att få 30 000 kr i lägre skatt än att få motsvarande belopp ”enbart” som ett avdrag mot tjänsteinkomst.
Citera
2014-01-11, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Vad Skatteverket menar är

1) Du får avdrag för halva förlusten. Om din förlust (försäljningspris med avdrag för inköpspris och övriga utgifter) uppgår till 200 000 kr blir den avdragsgilla förlusten 100 000 kr.
2) Du får bara kvitta den avdragsgilla förlusten på 100 000 kr mot andra inkomster som du har i inkomstslaget kapital och således inte mot din lön eller andra tjänsteinkomster.
3) Då du inte har några andra kapitalinkomster får du ett underskott av kapital uppgående till 100 000 kr.
4) För detta underskott får du avdrag i form av en skattereduktion. Skattereduktionen är 30 procent av underskott på högst 100 000 kronor. Om underskottet är större än 100 000 kronor blir reduktionen 30 000 kronor för 100 000 kronor och 21 procent av beloppet över 100 000 kronor.
Då ditt underskott av kapital är 100 000 kr blir din skattereduktion 30 000 kr (100 000 x 30 %).

Skattereduktionen innebär att din totala skatt (= statlig och kommunal inkomstskatt samt fastighetsavgift) blir 30 000 kr lägre på grund av din villaförsäljning.

Det ”Folkismannen” skriver i tidigare inlägg ovan om att du får dra av det framräknade beloppet mot din lön eller inkomst av tjänst stämmer inte.

Att notera är att man tjänar på att få 30 000 kr i lägre skatt än att få motsvarande belopp ”enbart” som ett avdrag mot tjänsteinkomst.

Tack så mkt för ditt kompetenta svar!
Det är exakt såhär jag också tolkade det. Det märkliga är att jag i veckan ringde in till skatteverket och fick då ett svar att det var enbart mot kaptialvinster. Hon som svarade lät dock väldigt osäker i sitt svar, dock inget hon ville medge. Helt sjukt att man får bättre svar på flashback än skatteverket.

Vet du om detta är nåt som man själv skall ta upp eller om detta sker automatiskt?

Tacksam för svar!
Citera
2014-01-12, 11:31
Medlem
Citat:
Tack så mkt för ditt kompetenta svar!
Det är exakt såhär jag också tolkade det. Det märkliga är att jag i veckan ringde in till skatteverket och fick då ett svar att det var enbart mot kaptialvinster. Hon som svarade lät dock väldigt osäker i sitt svar, dock inget hon ville medge. Helt sjukt att man får bättre svar på flashback än skatteverket.

Vet du om detta är nåt som man själv skall ta upp eller om detta sker automatiskt?

Tacksam för svar!
Kul att du är nöjd med mitt tidigare svar.

Vad gäller skattereduktionen är det inget som du själv begär utan den räknas fram per automatik utifrån deklarerade uppgifter. Du deklarerar din fastighetsförsäljning antingen elektroniskt (att rekommendera) eller via pappersdeklarationen.

Du pappersdeklarerar på följande sätt.
Först räknar du fram din förlust genom att fylla i blankett K5. Sedan förs förlustbeloppet till ruta 85 på huvudblanketten (inkomstdeklaration 1). Observera att det är hela förlusten, den som du tidigare angett till 200 000 kr, som redovisas i ruta 85. Reducering till halva förlustbeloppet görs av Skatteverket vid skatteuträkningen.

Om du med hjälp av e-legitimation deklarerar elektroniskt är det ”bara” att fylla i efterfrågade uppgifter såsom försäljningspris, utgifter för försäljningen, inköpspris, lagfartskostnad m.m. samt förbättringsutgifter och sen är det klart. Du behöver inte tänka på att göra någon summering eller att föra över din förlust till en annan blankett. Om du väljer den elektroniska varianten kan du direkt se din framräknade skatt och därtill hörande skattereduktion.

Om du redan idag vill kontrollera vad din skattereduktion blir, kan du göra detta med hjälp av Skatteverkets räknesnurra.
http://www.skatteverket.se/webdav/fi...kut13ink1.html
Förutom födelseår och kommunal skattesats är det bara att fylla i hela förlusten på 200 000 kr i ruta 85 samt ett tillräckligt högt belopp i ruta lön. När du senare i år fått alla kontrolluppgifter kan du med fördel använda denna snurra för att göra en fullständig skatteberäkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in