Citat:
Ursprungligen postat av
vote4pedro
Tack så mkt för ditt kompetenta svar!
Det är exakt såhär jag också tolkade det. Det märkliga är att jag i veckan ringde in till skatteverket och fick då ett svar att det var enbart mot kaptialvinster. Hon som svarade lät dock väldigt osäker i sitt svar, dock inget hon ville medge. Helt sjukt att man får bättre svar på flashback än skatteverket.
Vet du om detta är nåt som man själv skall ta upp eller om detta sker automatiskt?
Tacksam för svar!
Kul att du är nöjd med mitt tidigare svar.
Vad gäller skattereduktionen är det inget som du själv begär utan den räknas fram per automatik utifrån deklarerade uppgifter. Du deklarerar din fastighetsförsäljning antingen elektroniskt (att rekommendera) eller via pappersdeklarationen.
Du pappersdeklarerar på följande sätt.
Först räknar du fram din förlust genom att fylla i blankett K5. Sedan förs förlustbeloppet till ruta 85 på huvudblanketten (inkomstdeklaration 1). Observera att det är hela förlusten, den som du tidigare angett till 200 000 kr, som redovisas i ruta 85. Reducering till halva förlustbeloppet görs av Skatteverket vid skatteuträkningen.
Om du med hjälp av e-legitimation deklarerar elektroniskt är det ”bara” att fylla i efterfrågade uppgifter såsom försäljningspris, utgifter för försäljningen, inköpspris, lagfartskostnad m.m. samt förbättringsutgifter och sen är det klart. Du behöver inte tänka på att göra någon summering eller att föra över din förlust till en annan blankett. Om du väljer den elektroniska varianten kan du direkt se din framräknade skatt och därtill hörande skattereduktion.
Om du redan idag vill kontrollera vad din skattereduktion blir, kan du göra detta med hjälp av Skatteverkets räknesnurra.
http://www.skatteverket.se/webdav/fi...kut13ink1.html
Förutom födelseår och kommunal skattesats är det bara att fylla i hela förlusten på 200 000 kr i ruta 85 samt ett tillräckligt högt belopp i ruta lön. När du senare i år fått alla kontrolluppgifter kan du med fördel använda denna snurra för att göra en fullständig skatteberäkning.