Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-07, 18:52
  #1
Medlem
Fiskfan08s avatar
Hej där!

Jag har försökt att ansluta min mixer till min dator för att spela in live-mixar. Mina frågor lyder: hur gör jag och vilka komponenter behöver jag?

Mitt "gear" består av A Behringer DJX700 , två Pioneer CDJ800MK2 och en Macbook Pro Retina 13 " .

Jag har gjort ställt in all tidigare på en stationär dator och förstår hela biten med line-in, men skulle ändå vilja ha en bra genomgång. På min mac-dator jag har bara en ingång, och det är för hörlurar . Är det fortfarande möjligt eller måste jag köpa ett ljudkort (eller vad det heter)? Om ja, ge några exempel som är i den lägre prisklassen. Summa sumarum är det en dj mix som vanligt med hörlurar i mixern och ljudet från mixern , till mina högtalare , vill bara spela in det också. Jag vill helt enkelt spela in mixar med Programmet Audacity och kommer att kunna få hjälp med det på youtube om det behövs .

Jag har också en PC med en hörlursingång och en mikrofon-ingång men ingen line-in . Om det inte kan göras med mac , är det möjligt med det här stället ?

Jag har kämpat med detta i ett år eller så och kan inte hitta ett bra svar som passar min setup på youtube .

Snälla hjälp mig här!
Citera
2015-09-15, 23:21
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfan08
Hej där!

Jag har försökt att ansluta min mixer till min dator för att spela in live-mixar. Mina frågor lyder: hur gör jag och vilka komponenter behöver jag?

Mitt "gear" består av A Behringer DJX700 , två Pioneer CDJ800MK2 och en Macbook Pro Retina 13 " .

Jag har gjort ställt in all tidigare på en stationär dator och förstår hela biten med line-in, men skulle ändå vilja ha en bra genomgång. På min mac-dator jag har bara en ingång, och det är för hörlurar . Är det fortfarande möjligt eller måste jag köpa ett ljudkort (eller vad det heter)? Om ja, ge några exempel som är i den lägre prisklassen. Summa sumarum är det en dj mix som vanligt med hörlurar i mixern och ljudet från mixern , till mina högtalare , vill bara spela in det också. Jag vill helt enkelt spela in mixar med Programmet Audacity och kommer att kunna få hjälp med det på youtube om det behövs .

Jag har också en PC med en hörlursingång och en mikrofon-ingång men ingen line-in . Om det inte kan göras med mac , är det möjligt med det här stället ?

Jag har kämpat med detta i ett år eller så och kan inte hitta ett bra svar som passar min setup på youtube .

Snälla hjälp mig här!

Hej, lurade du ut hur man skulle lösa detta?

Har nämligen samma problem och lyckas inte hitta någon info. Två stycken CDJ 800mk2 till en liten skruttig mixer som jag fick här om dagen med RCA ut i högtalare. Ser inte riktigt vart jag skulle kunna koppla in ett ljudkort någonstans utan att behöva förlora högtalarna eller mixern. Samt att jag också har en macbook med bara en ingång för hörlurar.

Well, hoppas du löste det och kan hjälpa mig!

Ha det!
Citera
2015-09-16, 11:49
  #3
Medlem
Ingång för hörlurar?
Detta är alltså datorns utgång för att skicka ut ljud.

Jag kanske fattar helt fel, men det verkar som att ni vill veta hur ni ska få in ljudet i datorn för att kunna spela in det?
I så fall behövs en line in, och således ett externt ljudkort.
Citera
2015-09-16, 16:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forandring
Ingång för hörlurar?
Detta är alltså datorns utgång för att skicka ut ljud.

Jag kanske fattar helt fel, men det verkar som att ni vill veta hur ni ska få in ljudet i datorn för att kunna spela in det?
I så fall behövs en line in, och således ett externt ljudkort.

Precis, masen har ingen line in vad det verkar som. Min pc har dock en ingång för mick annars, skulle det fungera den vägen?

Har även kikat på externa ljudkort också, men jag får liksom inte till hur det skulle fungera med inkopplingen. Har bara en utgång för ljud på mixern och den kabeln går ju just nu till högtalaren, så kopplar jag in det via ljudkort eller direkt i datorn så kommer jag ju att förlora högtalaren som är min ljudkälla också om det inte finns någon annan speciell super lösning och det är mest den jag letar efter.
Citera
2015-09-17, 14:15
  #5
Medlem
Såhär vill du koppla:

Ljud från mixern -> line in på ljudkort.
Det externa ljudkortet ansluter du med USB i datorn.

Ljudkortets line out kopplar du ihop med högtalarna.

Kör hårt!
Citera
2015-09-24, 20:17
  #6
Moderator
Falukropps avatar
Övrig hemelektronik --> Egen musik - Teknik, instrument, inköp och produktion
/Moderator
Citera
2015-09-24, 21:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forandring
Såhär vill du koppla:

Ljud från mixern -> line in på ljudkort.
Det externa ljudkortet ansluter du med USB i datorn.

Ljudkortets line out kopplar du ihop med högtalarna.

Kör hårt!

Tack för hjälpen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback