• 1
  • 2
2014-01-07, 18:21
Medlem
Terrorbananens avatar
Många har sett när docenten i fysikalisk kemi, Jim Olsson bemötte Expressen när de kom o knackade på hans dörr. Han gav de den rätta behandlingen!

Hur skulle ni bemöta pressen på ett roligt o förnedrande sätt? Jag tror, om de kommer in i trapphuset där jag bor, så skulle jag göra följande;

-Knack, knack!
Jag öppnar...

-Hej, jag heter Robban, o det här är Jimmy Fredriksson från Expressen. O nån kameraman bakom.
Jag hade då backat lite, tagit fram min 9 mm tävlingspistol (ligger inom räckhåll från dörren), o sen gått framåt! Sen hade jag sprungit ut i bara t-shirt, utan kalsonger, som jag brukar vara klädd i när jag inte har nått för mig.

Sen skrikit; - Ner på golvet, -Ner på golvet! Händerna bak! Sen satt buntband runt deras händer, förutom kameramannens, som jag hade beordrat en trappa ner för att fortsätta filma det hela.

Sen hade jag ringt polisen o anmält olaga intrång.

Berätta era fantasier om hur ni skulle förnedra journalisterna!
Citera
2014-01-07, 18:35
Medlem
Inte för att jag är en näthatare, men jag hade nog diskuterat sakligt med dem. Kanske över en kaffe eller öl.
Citera
2014-01-07, 18:52
Medlem
franges avatar
Synd bara att Terrorbananens förmodade licens på nämnda nia hade försvunnit på två röda om han/hon/den/det hade gjort på så sätt...
Citera
2014-01-07, 18:58
Medlem
Terrorbananens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Synd bara att Terrorbananens förmodade licens på nämnda nia hade försvunnit på två röda om han/hon/den/det hade gjort på så sätt...
Hade den verkligen gjort det? Jag menar jag "använder" ju den i mitt egna hem? Men om de tränger sig in i lägenheten då? Jag fattar ju att man inte får hota o skjuta i trapphuset, men om jag står inne o upplever hotfullt folk utanför min dörr? Får jag inte försvara mig med den då?
Citera
2014-01-07, 19:04
Medlem
23838s avatar
Jag hade bett dem gå. Hade det inte följt uppmaningen omedelbart hade jag vevat ner dem med ett skohorn eller säcken med pantburkar vi har vid dörren. Ovilja att lämna privat mark är straffbart och som ägare kan jag bruka nödvändigt våld. Är det tre personer utanför med mikrofoner och kamera (TILLHYGGEN!) så är nödvändigt våld från en ensam person ett rätt löst begrepp.
Citera
2014-01-07, 19:09
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorbananen
Hade den verkligen gjort det? Jag menar jag "använder" ju den i mitt egna hem? Men om de tränger sig in i lägenheten då? Jag fattar ju att man inte får hota o skjuta i trapphuset, men om jag står inne o upplever hotfullt folk utanför min dörr? Får jag inte försvara mig med den då?
Du har nog sett för många cowboy-filmer.

Förhoppningsvis blir du insydd. En snubbe som går omkring i bara t-shirt i trapphuset och jagar folk med tävlingspistol ska omhändertas.
Citera
2014-01-07, 19:11
Medlem
Citat:
Rätter skiten fullständigt i vad du upplever som hotfullt eller ej. Om situationen kan uppfattas som hotfull i rättens ögon så har du rätt att använda det våld som situationen kräver.

Detta innebär alltså att du inte får använda våld bara för att du är psykiskt instabil.

Du borde be dem gå och sedan använda gradvis grövre våld om de av sin fria vilja vägrar gå.
Citera
2014-01-07, 19:12
Medlem
franges avatar
Citat:

Nu visar du tydligt att du inte har någon pistol, iallafall ingen du har licens för.

För hade du haft det hade du själv vetat om samtliga punkter du just frågade om.

För att svara på topic, så hade jag nog agerat totalt oberörd, och kollugnt och lite utsvävande svarat helt random saker på deras frågor. Alltså, säga saker helt tagna ur luften, tillexempel vad som vore gott till middag, vad fint väder vi har, om det är något bra på TV ikväll etc.

Vore ganska kul att se Aschbergs min när han brölar fram något i stil med varför jag är en näthatare; och titta lite förbi jonom och svara "Jaa, igår åt jag kassler, kanske att man skulle gå över och bjuda grannen på lite ugnsbakad falukorv ikväll? Eller det är ju klart, han såg säkert På Spåret i helgen, så lite lappskojs kanske vore bättre? Det blir nog bra, då hinner jag gå ner och lägga in en vittvätt också." . ..och prata vidare och fråga Aschberg om det är någon idé att använda Softlan mjukmedel både till lakanen och hallmattan, och så vidare...

Tror nog att de skulle komma av sig lite då iallafall, "journalisterna"
Citera
2014-01-07, 19:18
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23838
Jag hade bett dem gå. Hade det inte följt uppmaningen omedelbart hade jag vevat ner dem med ett skohorn eller säcken med pantburkar vi har vid dörren. Ovilja att lämna privat mark är straffbart och som ägare kan jag bruka nödvändigt våld. Är det tre personer utanför med mikrofoner och kamera (TILLHYGGEN!) så är nödvändigt våld från en ensam person ett rätt löst begrepp.
Kanske det, kanske. Men tänk dig rubriken: "Näthatare jagade reporter med skohorn" eller "Näthatare tömde säck med tomburkar i trappen, försökte sen kväva reporter med plastsäck"
Citera
2014-01-07, 19:36
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=_h-3mTnBuB0
Citera
2014-01-07, 20:13
Medlem
Terrorbananens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Nu visar du tydligt att du inte har någon pistol, iallafall ingen du har licens för.

För hade du haft det hade du själv vetat om samtliga punkter du just frågade om.
Nej ok... Jag har ingen pistol, men om jag hade en 9 mm, för tävling? O om jag hotar dem med ett paintball-gevär som ser autentiskt ut då? Kan man åka dit för det då?
Citera
2014-01-07, 20:35
Medlem
franges avatar
Citat:
Nej ok... Jag har ingen pistol, men om jag hade en 9 mm, för tävling? O om jag hotar dem med ett paintball-gevär som ser autentiskt ut då? Kan man åka dit för det då?

Oavsett om den innehas för jakt, målskytte (tävling), självförsvar, brottshandling eller något annat så är den ett vapen och skall behandlas som ett sådant, det är absolut inte tillåtet att börja vifta med ett vapen bland folk och definitivt inte att hota någon med det. Visst att det finns gråzoner när det är akut fara för liv och hälsa (exempelvis Rödeby, men där dömdes skytten efter överklagande) - men det ska jävligt mycket till då. Inte att några journalister står och gapar utanför din dörr.

Hotar du någon annan person med ett vapen, eller något som kan tolkas som, eller användas som vapen så räknas det som olaga hot, eller rentutav grovt olaga hot.

Straff för olaga hot är böter eller fängelse upp till ett år, för grovt olaga hot blir påföljden fängelse i lägst sex månader och högst fyra år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in