2014-01-07, 21:45
Medlem
För si så där 10 år sedan tog man upp detta med elpriser och lägenheter på SVT PLUS. Inte ens Sverker tyckte att lägenhetsinnehavare var tvungna att bry sig att välja elavtal. Anledningen är helt enkelt att det finns väldigt lite att tjäna på den tid som man lägger ner. Betydligt bättre att använda tiden till att spara pengar vid andra inköp där utväxlingen är bättre.

Säg att du kan få ner elpriset 25 öre. Med 2000 kW/h per år så ger det 500 kr per år eller 40 kronor i månaden.

När du köper bil så kan en timmes analys ge flera hundralappars vinst i månaden.

För den skull så ska man kanske inte skita i att välja men man behöver inte ha dåligt samvete om man inte orkar. Troligen så finns det andra val som ger mer i plånboken.
Citera
2014-01-07, 21:56
Medlem
eiskalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Import
Man brukar dock säga att det allra viktigaste är att du tecknar ett avtal med fast pris, ett avtal med rörligt pris kostar mycket mer i längden.

Det är tvärt om.
Citera
2014-01-07, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eiskall
Det är tvärt om.

Det beror självklart på elförbrukning, lägenhet eller villa, vart du bor, ifall det är vinter, etc etc. Jag tycker dock att det allra viktigaste är att man binder upp sig, vare sig det handlar om ett fast eller rörligt pris.
Citera
2014-01-08, 01:09
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
För si så där 10 år sedan tog man upp detta med elpriser och lägenheter på SVT PLUS. Inte ens Sverker tyckte att lägenhetsinnehavare var tvungna att bry sig att välja elavtal. Anledningen är helt enkelt att det finns väldigt lite att tjäna på den tid som man lägger ner. Betydligt bättre att använda tiden till att spara pengar vid andra inköp där utväxlingen är bättre.

Säg att du kan få ner elpriset 25 öre. Med 2000 kW/h per år så ger det 500 kr per år eller 40 kronor i månaden.

När du köper bil så kan en timmes analys ge flera hundralappars vinst i månaden.

För den skull så ska man kanske inte skita i att välja men man behöver inte ha dåligt samvete om man inte orkar. Troligen så finns det andra val som ger mer i plånboken.

Fast det tar ju inte särskilt lång tid att byta elleverantör. Knappa in lite siffror på elskling, sen efter några dagar loggar man in igen och väljer det bästa avtalet. Har man då sparat 500 kronor på låt säga en halvtimmes arbete så är det ju en timpenning på 1000 kronor. Helt okej med andra ord.
Citera
2014-01-08, 04:00
Medlem
Citat:
Det beror självklart på elförbrukning, lägenhet eller villa, vart du bor, ifall det är vinter, etc etc. Jag tycker dock att det allra viktigaste är att man binder upp sig, vare sig det handlar om ett fast eller rörligt pris.

Först skriver du att fast pris alltid är billigare. Nästa andetag beror det på om man bor i villa och om det är vinter ute. Bestäm dig.....

Har man så dåliga marginaler att man inte har råd med temporära prisökningar i elpriset då ska man antingen inte bo i villa eller inte få sköta sin ekonomi själv.

I lägenhet är det ju löjligt att ens tänka att ha annat än rörligt elpris om du inte betalar uppvärmningen.

Varför tror du det finns fasta elpriser?
Citera
2014-01-08, 04:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

This! Om man inte tecknar avtal sätts man upp på det dyraste s.k. "tillsvidareavtal".
Citera
2014-01-08, 11:35
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
This! Om man inte tecknar avtal sätts man upp på det dyraste s.k. "tillsvidareavtal".
Vilket som lägenhetsinnehavare är det enda som är väsentligt. Man skall i alla lägen alltid undvika tillsvidareavtalen då de är 30-50% dyrare än ett vanligt obundet avtal med rörligt pris som har samma villkor i övrigt.

Sedan behöver man absolut inte bry sig mer om vilken elhandlare man tecknar avtalet med eftersom det rör sig om så lite pengar per år.

Vad gäller rörligt vs fast pris så är det väl bara att ställa sig frågan om man tror att elbolagen låter en binda utan att de tar höjd för risken? Likadant med banker och lån. Rörligt är i princip alltid att föredra, men visst finns undantag till detta, men då gäller det att ha tur när man skall pricka in de tillfällen som det är förmånligt att binda (vilket man inte vet säkert förren efteråt).
Citera
2014-05-09, 15:41
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Vilket som lägenhetsinnehavare är det enda som är väsentligt. Man skall i alla lägen alltid undvika tillsvidareavtalen då de är 30-50% dyrare än ett vanligt obundet avtal med rörligt pris som har samma villkor i övrigt.

Sedan behöver man absolut inte bry sig mer om vilken elhandlare man tecknar avtalet med eftersom det rör sig om så lite pengar per år.

Vad gäller rörligt vs fast pris så är det väl bara att ställa sig frågan om man tror att elbolagen låter en binda utan att de tar höjd för risken? Likadant med banker och lån. Rörligt är i princip alltid att föredra, men visst finns undantag till detta, men då gäller det att ha tur när man skall pricka in de tillfällen som det är förmånligt att binda (vilket man inte vet säkert förren efteråt).

Hos Gbg Energi som jag har och missade att förlänga mitt fasta avtal hos, så gick inte mitt avtal över till ett tills vidare-avtal utan till ett rörligt avtal nyligen. Då skrev de att om du inte tycker det gör något att det blir dyrare så kan du fortsätta att ha rörligt elavtal.

Fråga, då jag fick min senaste räkning därifrån idag också: Om man tecknar ett fast prisavtal är det väl smartare att vänta till precis innan hösten, eftersom ens förbrukning stiger något ENORMT under hösten-vintern jämfört med sommarhalvåret. Under sommaren är förbrukningen låg och är det inte så att priset sätts efter den förbrukning som råder just vid teckningstillfället? Det kanske är därför de varit ihärdigt måna varje år om att jag ska teckna under höst-vinterhalvåret...

När elementen är igång så blir räkningarna märkbart dyrare (vintern). Bor i lägenhet.
Elementen är helt avstängda okt-apr. Spelar ingen roll hur mycket du vrider upp, det händer ingenting.
Hade ynka 11 grader i sovrummet en dag då det var kallt ute.

Citera
2014-05-09, 20:21
Bannlyst
spelar inte så stor roll vad du väljer om du bor i lägenhet, dock så ska man se till att göra ett val. annars får man tillsvidarepris = dyrt.
Citera
2014-05-09, 20:42
Medlem
Enydrions avatar
jag skulle binda priset, och se till att få ett elbolag som inte har någon fast avgift för elen..

annars har kundkraft ingen fast avgift på sina förmedlingar.... men gillar inte kundkraft nåvidare...
Citera
2014-05-10, 19:54
Medlem
godboys avatar
Det är bara småkronor du skulle spara, plus allt jobb att kolla upp nya avtalet mot det gamla. Du har en sån liten lgh så det är så lite pengar det är frågan om (även om du pluggar) att det inte är värt det. Sen är det, som du kanske redan kollat upp, mycket lurendrejeri när det gäller telefonförsäljning.

Jag bor själv i en lägenhet, en tvåa, och jag kör på ett löpande avtal och det blir inga jättepengar på ett år. Sen, om du går med på ett avtal via telesälj, infattar det ofta en bindningstid om i alla fall ett år. Jag tycker du inte ska byta. Bor man i hus/villa är det en annan sak. Men läs på ordentligt innan. Annars blir du lurad.
Citera
2017-02-24, 16:51
Medlem
Bumpar den här tråden lite! Sitter själv på elskling och spekulerar kring det här med ett eventuellt byte. Har nåt kommunalt med rörligt pris just nu (betalar i dagsläget 83,38 öre/kWh inkl. energiskatt).

Min energiförbrukning är 1700kWh/år i runda slängar, vilket motsvarar drygt 1420kr/år. Sen betalar jag en månadsavgift på 30kr. 360+1420 = 1780 kr/år bara för elhandeln.

Sen har vi den fasta avgiften för nätet på 896kr/år och själva elöverföringen på 16.50 öre/kWh (vet inte om den varierar?).

Sammanfattningsvis betalar jag 1780/år för elhandeln och för elnätet 896 i fasta avgifter plus överföringen på 16,50 öre x 1700kWh = 285kr. Drygt 3000 i årskostnad med andra ord.

Nu när man har "elskat" som de säger på radion har jag däremot hittat ett fast-pris-erbjudande på 76kr/månad med bindningstid 12 månader. Det är via Vattenfall. Årskostnaden är beräknad till 1295kr/år (utgår från att det är den exakta kostnaden eftersom att det är fast pris). Inte ens hälften av vad jag betalar just nu med andra ord.

Så nu till själva frågan: Är ovanstående erbjudande bara ett lockpris första året för att få in nya kunder? Eller kan man få ett fastpris via Vattenfall på drygt 80spänn/månaden om man har min låga förbrukning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in