Citat:

Ursprungligen postat av 
PaulPaljett

Vilket som lägenhetsinnehavare är det enda som är väsentligt. Man skall i alla lägen alltid undvika tillsvidareavtalen då de är 30-50% dyrare än ett vanligt obundet avtal med rörligt pris som har samma villkor i övrigt.
Sedan behöver man absolut inte bry sig mer om vilken elhandlare man tecknar avtalet med eftersom det rör sig om så lite pengar per år.
Vad gäller rörligt vs fast pris så är det väl bara att ställa sig frågan om man tror att elbolagen låter en binda utan att de tar höjd för risken? Likadant med banker och lån. Rörligt är i princip alltid att föredra, men visst finns undantag till detta, men då gäller det att ha tur när man skall pricka in de tillfällen som det är förmånligt att binda (vilket man inte vet säkert förren efteråt).

Hos Gbg Energi som jag har och missade att förlänga mitt fasta avtal hos, så gick inte mitt avtal över till ett tills vidare-avtal utan till ett rörligt avtal nyligen. Då skrev de att om du inte tycker det gör något att det blir dyrare så kan du fortsätta att ha rörligt elavtal.  
Fråga, då jag fick min senaste räkning därifrån idag också: Om man tecknar ett fast prisavtal är det väl smartare att vänta till precis innan hösten, eftersom ens förbrukning stiger något ENORMT under hösten-vintern jämfört med sommarhalvåret. Under sommaren är förbrukningen låg och är det inte så att priset sätts efter den förbrukning som råder just vid teckningstillfället? Det kanske är därför de varit ihärdigt måna varje år om att jag ska teckna under höst-vinterhalvåret...
När elementen är igång så blir räkningarna märkbart dyrare (vintern). Bor i lägenhet.
Elementen är helt avstängda okt-apr. Spelar ingen roll hur mycket du vrider upp, det händer ingenting.
Hade ynka 11 grader i sovrummet en dag då det var kallt ute.