• 1
  • 2
2014-01-07, 14:40
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Cultural Studies eller kulturstudier r ett mne som frmst r frknippat med brittiska universitet och, i viss mn, ven amerikanska. Det r ett kulturvetenskapligt mne som behandlar kultur i bred bemrkelse -- allt ifrn reklamaffischer till frgen p tandkrm till mnniskors mten med andra kulturer till litteraturkritik till filosofi om kulturens betydelse -- och de anvnder sig, vldigt eklektiskt, av olika metoder frn vitt skilda vetenskaper som sociologi, historia, litteraturvetenskap, lingvistik mfl.

Jag r rtt sugen p att lsa ngonting liknande hr i Sverige men jag vet inte riktigt var jag ska ska mig till eller vad det r jag i s fall ska plugga. Mig veterligen, frutom en 15hp-kurs vid engelska institutionen vid SU, s finns inte Cultural Studies i Sverige; men mig veterligen s anvnds Cultural Studies-forskning inom mycket av de kulturvetenskapliga kurserna (filmvetenskap, litteraturvetenskap, etnologi etc)). S, om jag vill plugga ngot Cultural Studies-liknande ska jag d snickra ihop min egen examen av diverse humaniora-utbildningar?

Det jag tnker mig r att man skulle kunna plugga Kulturvetarprogrammet och vlja ngon inriktning som ger en maximalt mycket med Cultural Studies, men hur ska jag gra d?

Om jag gr kulturvetarprogrammet vid Stockholms universitet s fr jag frsta terminen en kulturvetenskaplig baskurs (30hp) som innehller, av kurslitteraturen att dma, inslag av Cultural Studies. Drefter s fr man vlja ett huvudmne i humaniora som man ska lsa upp till kandidatexamen (90hp), sedan s fr man vlja ett b-mne i humaniora 30hp, och drefter en avslutande kulturvetenskaplig kurs (15hp) med en halv termins praktik (15hp), tre r allts (180hp).

Men vad ska jag vlja? Vilka kurser innehller mer Cultural Studies och vilka kurser kan tillsammans ge mig en s bred kulturvetenskaplig bildning som mjligt? Det jag tnkte mig var att man kunde blanda litteraturvetenskap och filmvetenskap, p s vis fr jag med bde texter (ur ett kulturellt perspektiv) men ocks bilder, musik och det mer "populrkulturella". Det r just en slags blandning av att frst bde det klassiska och det nya som jag r ute efter; dr finns ocks medie- och kommunikationsvetenskap som har ett visst fokus p populrkultur. Men jag vet inte vad jag ska vlja eller hur jag ska lgga upp det. Vore kul om ni, srskilt ni som har erfarenhet av kulturvetenskapliga utbildningar, kunde hjlpa mig.

S, hur tycker ni att jag ska gra? Jag kan vl nmna att rent intressemssigt s tycker jag om teater, dans, konst, musik, etnologi, litteratur, media och film ungefr lika mycket -- s det blir svrt att vlja utifrn ngot srskilt intresse.

Tack p frhand.
Senast redigerad av WardenMcClusky 2014-01-07 kl. 14:42.
Citera
2014-01-07, 16:52
Medlem
Ett frslag r att du gr igenom de program som Sdertrn har att erbjuda. ven om lrostet mer liknar ett dagis n en hgskola, s lr det mot bakgrund av din efterfrgan passa dig perfekt.
Senast redigerad av scheutz 2014-01-07 kl. 16:55.
Citera
2014-01-07, 18:21
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Ett frslag r att du gr igenom de program som Sdertrn har att erbjuda. ven om lrostet mer liknar ett dagis n en hgskola, s lr det mot bakgrund av din efterfrgan passa dig perfekt.

Tror du det? Vad fr erfarenhet eller kunskap har du om Sdertrns kulturvetenskapliga utbildningar? Eller r det mest bara slentrianmssigt tyckande la klassisk FB-jargong?
Citera
2014-01-07, 18:33
Medlem
Tidigare (ca 15 r sen) gavs kurser upp till motsv 90p i Cultural studies vid Institutionen fr estetik i Uppsala. Hr med dem. De ligger under filosofiska institutionen idag. Det kan ju hnda att ngon r kvar som har mnet krt och vet vilka som hller p med det idag - men kanske under annat namn.
Citera
2014-01-07, 19:00
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crokabler
Tidigare (ca 15 r sen) gavs kurser upp till motsv 90p i Cultural studies vid Institutionen fr estetik i Uppsala. Hr med dem. De ligger under filosofiska institutionen idag. Det kan ju hnda att ngon r kvar som har mnet krt och vet vilka som hller p med det idag - men kanske under annat namn.

Nr jag tittar p kursutbudet i estetik och deras litteraturlistor s verkar de ha en betydligt mer kontinental (och postmodernistisk) profil n exempelvis teoretisk och praktisk filosofi (som r mer analytiskt inriktad).

Men det verkar inte vara s mycket Cultural Studies, ven om det finns sm spar av sdana element. Visserligen s skulle man ju kunna kombinera estetik med litteratur- och konstvetenskap fr att f en bred bildning i kulturvetenskapliga mnen och flt.
Citera
2014-01-07, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WardenMcClusky
Nr jag tittar p kursutbudet i estetik och deras litteraturlistor s verkar de ha en betydligt mer kontinental (och postmodernistisk) profil n exempelvis teoretisk och praktisk filosofi (som r mer analytiskt inriktad).

Men det verkar inte vara s mycket Cultural Studies, ven om det finns sm spar av sdana element. Visserligen s skulle man ju kunna kombinera estetik med litteratur- och konstvetenskap fr att f en bred bildning i kulturvetenskapliga mnen och flt.

Estetik i Uppsala har vldigt mycket konstvetenskap och tolkningsvetenskap generellt. Det r faktiskt en riktigt sjysst kulturutbildning vad jag har hrt (har bekanta som lst p kandidat/magisterniv hos dem). Litteraturvetenskap r bara skit, engelsk litteratur r isf. mycket bttre - litteratur"vetenskap" r litteraturhistoria, det blir inte intressant alls frrn tidigast p kandidatniv. Engelskan (iaf p SU och UU) brjar med litteraturtolkningsteorier lite smtt redan p A-kursen. Filmvetenskap ger inte heller ngot i linje med kulturtolkning frrn tidigast p kandidatniv (i de flesta fall), det r vldigt mycket "teknisk" information och filmhistoria p A och B.
Citera
2014-01-07, 23:25
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Estetik i Uppsala har vldigt mycket konstvetenskap och tolkningsvetenskap generellt. Det r faktiskt en riktigt sjysst kulturutbildning vad jag har hrt (har bekanta som lst p kandidat/magisterniv hos dem). Litteraturvetenskap r bara skit, engelsk litteratur r isf. mycket bttre - litteratur"vetenskap" r litteraturhistoria, det blir inte intressant alls frrn tidigast p kandidatniv. Engelskan (iaf p SU och UU) brjar med litteraturtolkningsteorier lite smtt redan p A-kursen. Filmvetenskap ger inte heller ngot i linje med kulturtolkning frrn tidigast p kandidatniv (i de flesta fall), det r vldigt mycket "teknisk" information och filmhistoria p A och B.

Fast p SU s verkar det finnas moment av teori redan frn brjan (A-kursen), med hermeneutik och diverse tolkningsmetoder. Uppsala r vl frvrigt rtt knt fr att ha littearatursociologi och det r ett mne som jag tycker verkar hyfsat intressant och som kan passa in p "Cultural Studies".

Sedan s r vl inte lite "ktt p benen" vad gller historisk kunskap inom sitt omrden, litteratur, film eller konst, ngonting negativt?
Citera
2014-01-08, 15:25
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Estetikprogrammet p Sdertrn kanske, i och fr sig, kan vara ngot?

De verkar blanda estetiska teorier med ett mne som man fr vlja sjlv. Och om man tittar p litteraturlistan s verkar det finnas gott om Cultural Studies-frfattare dr. Sdertrn har ju tyvrr ett rtt risigt rykte, s jag undrar i fall man vgar anta sig en sdan utbildning. Gr man det?
Citera
2014-01-09, 22:14
Medlem
CaptainSweatpantss avatar
Jag vet inte om det passar in p definitionen av "Cultural Studies", men GU och UU har ju kandidatprogram i Liberal Arts. http://www.uu.se/utbildning/utbildni...1K&lasar=13/14

...
Citat:
du lser tvrvetenskapliga kurser med inriktning mot s vitt skilda mnen som filosofi, biologi, idhistoria, litteraturvetenskap, retorik, arkeologi och samhllsgeografi. Liberal Arts-programmet ger dig perspektiv p vrt klassiska kunskapsarv, men ocks p dagsaktuella frgor om milj och hllbar utveckling. - See more at: http://www.uu.se/utbildning/utbildni....1oXKdoGt.dpuf

(FB) Liberal Arts, ny utbildning
Citera
2014-01-10, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WardenMcClusky
Fast p SU s verkar det finnas moment av teori redan frn brjan (A-kursen), med hermeneutik och diverse tolkningsmetoder. Uppsala r vl frvrigt rtt knt fr att ha littearatursociologi och det r ett mne som jag tycker verkar hyfsat intressant och som kan passa in p "Cultural Studies".

Sedan s r vl inte lite "ktt p benen" vad gller historisk kunskap inom sitt omrden, litteratur, film eller konst, ngonting negativt?

Det r isf. nytt p SU, fr nr jag lste kursen var det absolut inget sdant p varken A eller B. Men yay om det r s nu! Jag sger inte att det r en dlig id med historia, jag sger att man kan lsa sig till det i en bok p en vecka, istllet fr att traggla versikt i flera terminer utan att f gra ngot "eget"

Litteratursociologi lter rtt intressant, beroende p vad du vill pyssla med.
Citera
2014-01-10, 06:44
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Det r isf. nytt p SU, fr nr jag lste kursen var det absolut inget sdant p varken A eller B. Men yay om det r s nu! Jag sger inte att det r en dlig id med historia, jag sger att man kan lsa sig till det i en bok p en vecka, istllet fr att traggla versikt i flera terminer utan att f gra ngot "eget"

Om man lser litteraturlistan s finns det rtt mycket teori och praktik i tolkning och kunskap om litteraturens villkor.
http://www.littide.su.se/polopoly_fs...kurs%201-4.pdf

Kurs 1 Att analysera och tolka litterr text, 7.5hp

Citat:
Litteratursociologi lter rtt intressant, beroende p vad du vill pyssla med.

Det stter ju litteraturen i en samhllelig och social kontext. Jag tycker det blir mer intressant d n att enbart fokusera p texten och g in i alltfr teoretiserande kring hur en text kan frsts hos lsaren. Det blir ju liksom mer empiriskt med litteratursociologi.
Citera
2014-01-10, 16:36
Medlem
Solarprestiges avatar
finns i Lund, de har ven ngra mastersprogram:
http://www.kultur.lu.se/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto