2014-01-07, 12:59
Medlem
Hej!

Nr jag ansluter hdmi sladden till min macbook fungerar det helt ok frutom att ljudet inte kommer frn tvn utan frn datorn. Ngon som vet vad detta beror p? Har frskt att ndra instllningar men aldrig lyckats. Rtt irriterande nr man tittar p film och ljudet kommer frn datorn..
Citera
2014-01-07, 13:09
Medlem
onlyfools avatar
Kolla System preferences -> hardware -> sound
Citera
2014-01-07, 13:11
Medlem
onlyfools avatar
Sorry, lste fel...trodde inte du hittade var man ndrar...
Citera
2014-01-07, 14:19
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagdrickerkaffe
Hej!

Nr jag ansluter hdmi sladden till min macbook fungerar det helt ok frutom att ljudet inte kommer frn tvn utan frn datorn. Ngon som vet vad detta beror p? Har frskt att ndra instllningar men aldrig lyckats. Rtt irriterande nr man tittar p film och ljudet kommer frn datorn..

Vilken maskin har du?
Gamla brbara frn Apple kunde inte fra ver ljudet via HDMI.

Vilken kabel har du?
Kabeln mste ha std fr ljudverfring ocks.

Annars, om instllningarna r korrekta, som onlyfool sger, s skall det fungera.

Prova med en annan HDMI-kabel
Citera
2014-01-07, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onlyfool
Kolla System preferences -> hardware -> sound

Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
Vilken maskin har du?
Gamla brbara frn Apple kunde inte fra ver ljudet via HDMI.

Vilken kabel har du?
Kabeln mste ha std fr ljudverfring ocks.

Annars, om instllningarna r korrekta, som onlyfool sger, s skall det fungera.

Prova med en annan HDMI-kabel

Aha men jag har en ny tror jag: Macbook pro retina, har en vanlig hdmi kabel som jag tidigare anvnt fr att ansluta PC vilket inte varit ngra problem alls. Har ingen annan kabel knns ondigt att kpa. Jag har reagerat att den kabeln fungerar med vanlig pc brbar men inte med min. r inte spec. data kunnig om man sger s.. Vad r de man ska ndra p instllningarna? Kan inte ndrat korrekt?
Citera
2014-04-28, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagdrickerkaffe
Aha men jag har en ny tror jag: Macbook pro retina, har en vanlig hdmi kabel som jag tidigare anvnt fr att ansluta PC vilket inte varit ngra problem alls. Har ingen annan kabel knns ondigt att kpa. Jag har reagerat att den kabeln fungerar med vanlig pc brbar men inte med min. r inte spec. data kunnig om man sger s.. Vad r de man ska ndra p instllningarna? Kan inte ndrat korrekt?

jag har exakt samma problem. Det har fungerat utan problem med PC (sklart) men med macen vill sig inte ljudet (sklart att ngot ska vara fel p dessa "ofelbara" datorer).

jag kan inte ndra ljud ut frn datorns hgtalare till tevens hgtalare, str en text som sger:

"Den valda enheten saknar reglage fr ljud ut"
Citera
2014-05-22, 00:51
Medlem
buffus avatar
Hade samma problem med min mac frut, lste sig dock om jag kopplade ur mina hgtalare som var inkopplade i 3,5 mm uttaget.

Det vill sga, det verkar finnas ngon bugg som gr att man inte kan byta klla fr ljud ut till HDMI om man samtidigt har hrlurar eller s inkopplade.

Vet inte om detta r ngon lsning i ditt fall men kanske kan vara ntt att testa om det r som s att du har ngra lurar eller s inkopplade i datorn
Senast redigerad av buffu 2014-05-22 kl. 00:52. Anledning: edit*
Citera
2014-05-22, 09:26
Medlem
Anvnder du VLC fr filmtittning?
Har en Retina samt en mac mini dr man ibland kan behva stlla om till "ljud via HDMI" (eller nt i den stilen).
Senast redigerad av totalyawesome 2014-05-22 kl. 09:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in