2014-01-07, 12:59
Medlem
Hej!

När jag ansluter hdmi sladden till min macbook fungerar det helt ok förutom att ljudet inte kommer från tvn utan från datorn. Någon som vet vad detta beror på? Har försökt att ändra inställningar men aldrig lyckats. Rätt irriterande när man tittar på film och ljudet kommer från datorn..
Citera
2014-01-07, 13:09
Medlem
onlyfools avatar
Kolla System preferences -> hardware -> sound
Citera
2014-01-07, 13:11
Medlem
onlyfools avatar
Sorry, läste fel...trodde inte du hittade var man ändrar...
Citera
2014-01-07, 14:19
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagdrickerkaffe
Hej!

När jag ansluter hdmi sladden till min macbook fungerar det helt ok förutom att ljudet inte kommer från tvn utan från datorn. Någon som vet vad detta beror på? Har försökt att ändra inställningar men aldrig lyckats. Rätt irriterande när man tittar på film och ljudet kommer från datorn..

Vilken maskin har du?
Gamla bärbara från Apple kunde inte föra över ljudet via HDMI.

Vilken kabel har du?
Kabeln måste ha stöd för ljudöverföring också.

Annars, om inställningarna är korrekta, som onlyfool säger, så skall det fungera.

Prova med en annan HDMI-kabel
Citera
2014-01-07, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onlyfool
Kolla System preferences -> hardware -> sound

Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
Vilken maskin har du?
Gamla bärbara från Apple kunde inte föra över ljudet via HDMI.

Vilken kabel har du?
Kabeln måste ha stöd för ljudöverföring också.

Annars, om inställningarna är korrekta, som onlyfool säger, så skall det fungera.

Prova med en annan HDMI-kabel

Aha men jag har en ny tror jag: Macbook pro retina, har en vanlig hdmi kabel som jag tidigare använt för att ansluta PC vilket inte varit några problem alls. Har ingen annan kabel känns onödigt att köpa. Jag har reagerat att den kabeln fungerar med vanlig pc bärbar men inte med min. Är inte spec. data kunnig om man säger så.. Vad är de man ska ändra på inställningarna? Kan inte ändrat korrekt?
Citera
2014-04-28, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagdrickerkaffe
Aha men jag har en ny tror jag: Macbook pro retina, har en vanlig hdmi kabel som jag tidigare använt för att ansluta PC vilket inte varit några problem alls. Har ingen annan kabel känns onödigt att köpa. Jag har reagerat att den kabeln fungerar med vanlig pc bärbar men inte med min. Är inte spec. data kunnig om man säger så.. Vad är de man ska ändra på inställningarna? Kan inte ändrat korrekt?

jag har exakt samma problem. Det har fungerat utan problem med PC (såklart) men med macen vill sig inte ljudet (såklart att något ska vara fel på dessa "ofelbara" datorer).

jag kan inte ändra ljud ut från datorns högtalare till tevens högtalare, står en text som säger:

"Den valda enheten saknar reglage för ljud ut"
Citera
2014-05-22, 00:51
Medlem
buffus avatar
Hade samma problem med min mac förut, löste sig dock om jag kopplade ur mina högtalare som var inkopplade i 3,5 mm uttaget.

Det vill säga, det verkar finnas någon bugg som gör att man inte kan byta källa för ljud ut till HDMI om man samtidigt har hörlurar eller så inkopplade.

Vet inte om detta är någon lösning i ditt fall men kanske kan vara nått att testa om det är som så att du har några lurar eller så inkopplade i datorn
Senast redigerad av buffu 2014-05-22 kl. 00:52. Anledning: edit*
Citera
2014-05-22, 09:26
Medlem
Använder du VLC för filmtittning?
Har en Retina samt en mac mini där man ibland kan behöva ställa om till "ljud via HDMI" (eller nåt i den stilen).
Senast redigerad av totalyawesome 2014-05-22 kl. 09:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in