2014-01-07, 07:59
Medlem
Nydahl75s avatar
Jag har ett relativt nystartat HB inom sanering/bygg.
Men nu har jag helt kört stopp när det gäller att marknadsföra sig, hur gör man det på bästa billigaste sättet?
Mina målgrupper är både företag och privatpersoner.
Eftersom det inte direkt har varit oömt med jobb, så har jag en ruskigt tajt budget.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Citera
2014-01-07, 08:10
Medlem
Du får kolla vart likande företag i ditt område har valt att marknadsföra sig och vilken plattform de har valt. Sen är det skillnad på om du bor i stockholm eller i norra lappland.

Sen föreslår jag en blocket annons.
Citera
2014-01-07, 10:22
Medlem
tomahawk13s avatar
Va med i nästa paradise hotel
Citera
2014-01-08, 07:06
Medlem
Nydahl75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Du får kolla vart likande företag i ditt område har valt att marknadsföra sig och vilken plattform de har valt. Sen är det skillnad på om du bor i stockholm eller i norra lappland.

Sen föreslår jag en blocket annons.

Konkurrenterna här i Norrland är ju så pass stora och har väl inarbetade namn, så dom behöver ju inte marknadsföra sig nämnvärt. Så det är lite svårt att kolla upp det tyvärr.
Och ursäkta en korkad, men vad menar du med vilken plattform?

Blocket har jag testat, gav inget att hänga i julgranen.
Citera
2014-01-08, 07:08
Medlem
Nydahl75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomahawk13
Va med i nästa paradise hotel

Bespara mig korkade kommentarer tack.
Har du inget konkret att komma med, så var bara tyst nästa gång.
Citera
2014-01-08, 08:47
Medlem
Ett tips är hemsidor typ som karlstadtorget.se, amaltorget.se , kirrunatorget.se mm finns typ en før varje stad och annonserna visas på alla torg.
Det är ett mindre blocket typ men mycket trafik før det är baserat lokalt. Sist jag tittade kostar en føretagsannons 50kr. Åk till byggen och erbjud dina tjänster. Titta i tidningen om dom planerar ett nytt bygge så kan du fixa kontrakt innan någon annan får det. Lycka till mvh
Citera
2014-01-08, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nydahl75
... men vad menar du med vilken plattform?...

med plattform menar jag tidningar, radio, tv, reklamblad, hemsida osv

Okej.. norrland.

Föreslår att du pratar med de ställena du köper material från och ser om de kan rekomendera dig till sina kunder.

Sen kanske finns det något lokalt annonsblad du kan annonsera i eller en mindre tidning som når ut till många i ditt område.

Ang. blocket så är det en kostnad på typ 100kr och får du in ett jobb så är det väl investerade pengar. Så där tycker jag att du ska fortsätta annonsera. Du kanske behöver formulera om texten eller göra någon form av tidsbegränsade erbjudanden (behöver inte vara ett riktigt erbjudande utan behöver bara låta som ett erbjudande) "just nu.." "fram till februari... ". Bild är också viktigt antingen på ett väl utfört arbete eller på dig själv (om du ser ut som en person man skulle våga släppa in i hemmet).
Citera
2014-01-08, 12:40
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:

Det är inte säkert att deras marknadsföring är särskilt bra, så att bara göra som alla andra utan att tänka till lite extra är aldrig bra.

Har man tajt budget kan man ju sätta upp enkla flyers på livsmedelsbutiker för tjänster till privatpersoner. Företag kontaktar man direkt. Det finns ju oxå forum man kan sneaka in signaturer.

Sen kan man annonsera väldigt lokalt med Adwords, typ bara en stad med omnejd. Då sjunker konkurrensen drastiskt och det blir inte så dyrt.

Direktreklam i brevlådor behöver inte heller kosta mycket.
Citera
2014-01-08, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Det är inte säkert att deras marknadsföring är särskilt bra, så att bara göra som alla andra utan att tänka till lite extra är aldrig bra.

... Direktreklam i brevlådor behöver inte heller kosta mycket.

Att kolla vart liknande företag marknadsför sig kan ge en hint om vart folk söker sig för att få tag på information om just den branchen. Sen ska man som du säger tänka lite extra om det är rätt väg att annonsera på samma ställe.

Ang. direktreklam är jag tveksam. Då ska det helst vara i ett annonsblad eller liknade som folk läser och inte ett löst blad som ramlar ner i brevlådan som alla kastar.
Citera
2014-01-08, 15:54
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ang. direktreklam är jag tveksam. Då ska det helst vara i ett annonsblad eller liknade som folk läser och inte ett löst blad som ramlar ner i brevlådan som alla kastar.

Visst har du rätt att en hel del kommer att slängas, men de flesta som kastar reklam har en lapp på dörren med nej tack till reklam. Många som tillåter reklam är såna som kollar rabatter osv. Gör man ett blad med ex.vis ett tydligt "just nu 15% rabatt" så är det ändå hyfsat många som kollar. Risken är nog rent procentuellt sett att fler annonsblad hamnar direkt i papperskorgen än de som är riktad direktreklam.
Citera
2014-01-09, 08:16
Medlem
Nydahl75s avatar
Tack för hjälpen grabbar!
Nu har jag lite att gå på iaf.
Citera
2014-01-10, 00:42
Medlem
Gör kundundersökning, vad har din målgrupp för intressen vilka tidningar läser dom, vilka sidor besöker dom.

Annonsera där din målgrupp är.

Med hjälp av t.ex, google forms kan du skapa en enkät som du kan skicka ut, inte för många frågor dock då svarsfrekvensen då ofta blir lägre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in