Citat:
Ursprungligen postat av
Hungaro
Nu övergår denna tråden i allt för mycket om ungrares ambitioner kring området när det handlar om rumänernas storhetsvansinne. Om stormakterna kunde dela ett nationellt suveränt Ungern kan man likväl göra det med resterande europeiska länder speciellt Rumänien.Du har fel moldaverna ser sig som en separat etnicitet med en säregen historia med både ryskt och rumänskt inslag. Att moldaverna inte registrerat sig som rumäner i folkräkningen visar klart och tydligt att de inte vill tillhöra det rumänska folket.
Jag kan dra ett liknande exempel till det ungerska Szekély folket i Transsylvanien som valde att registrera sig först och främst som ungrare och inte som szekély.
Du har helt rätt att Ungern knappast kommer att lyfta ett finger kring en eventuell förening mellan Moldavien och Rumänien. Men du underskattar betydelsen för vad det innebär för den Transsylvanska regionen där det redan finns en stark ungersk rörelse för antingen autonomi eller förening med Ungern.
Ja, jag har aldrig sagt att de inte ser sig som separat, men både individers och gruppers identitet är inte oflexibla och en fråga om allt eller inget. De har säkerligen en identitet som separat från Rumäner, men även en identiet som en del av Rumäner. Genom deras självständighet relativt nyligen kommer identiteten som separat från Rumänerna stärkas, vilket den ju även gjort och kommer bli starkare ju mer tid som går. Det är det som jag tycker är onödigt och Moldavien hör hemma med Rumänien.
Dock har de ju fortfarande en stark känsla av samhörighet med Rumänien, men det räcker kanske inte för att de ska ge upp sin egen nation nu, de skulle ha förenats direkt vid självständigheten men det var ju inte möjligt då.
Självklart skulle ju en liten minoretet som känner sig hotade som Szekély folket främst identifiera sig med Ungrare, speciellt officiellt. Det ger dem ju en direkt koppling till Ungrare och det landet som en ganska stor säkerhet och stöd. Nu menar jag inte på något sätt att de ljuger för de är ju Ungrare också såklart. Men deras omständigheter gör att de ganska självklart fokuserar på sin genuina känsla av samhörighet med Ungrare, hade de sin egen nation hade det inte varit lika självklart.
Det är ju bara att se vad som hände i Montenegro, där fluktuerde ju självidentiteten extremt mycket under lång tid bland många mellan Serb och Montenegrin, tills självständigheten då den Montenegrinska identiten blev övervägande ganska omgående.