Nu är det dags att börja tänka på framtiden och således börja spara, efter ett antal år yolo-leverne.
I dagsläget har jag ingenting sparat på några konton överhuvudtaget. Så jag börjar mer eller mindre ifrån noll. Tanken är att den 31/12 -2014 ha sparat ihop till 100.000:- Min plan på hur det ska vara möjligt är inte märkvärdig, utan det handlar om låga utgifter och högt sparande per månad.
Jag tjänar ca 15.000:- efter skatt i dagsläget. Sedan tillkommer lite extra inkomster tack vare lite fotojobb samt andra hobbyverksamheter som genererar små extrainkomster om man har tur. Men det ser jag bara som en bonus på kontot.
Då jag för tillfället bor hemma så är hyra och den typen av utgifter relativt låg.
Jag har räknat något åt det här hållet.
Hyra osv: 2000:-
Mat: 1000:-
Telefon: 349:-
Resor (hit räknas även bensin osv.): 1000:-
Sedan är jag inte personen som festar och spenderar stora summor på nöjen eller kläder så den kostnaden kommer jag utan problem kunna hålla på ca 1500:- (på sin höjd verkligen)
Då hamnar jag alltså på: 5849:-
Jag har tänkt att försöka spara minst 8000:- per månad för att lyckas att nå mitt mål i slutet av detta året.
Nu då till min huvudsakliga fråga. För sparandebiten, samt utgifter osv har jag koll på. Det som jag undrar nu är på vilket sätt jag bör spara på?
Först tänkte jag fonder, många pratar gott om Avanza Zero och den var jag inne på. Men som jag har förstått så har börsen haft ett extremt bra år vilket gör att det kanske inte riktigt är köpläge nu. Ska jag då istället börja med att spara hos t.ex Santander? Tills dess att det är köpläge på börsen igen?
För mitt mål är att lära mig börsen och fortsätta "sparandet" där när det är läge. Då det verkar vara det mest gynnsamma på lång sikt. Och jag är väldigt intresserad av just "ränta-på-ränta" sparande. Mina 100.000 som jag ska ha nästa år ska alltså växa och göra mig "rik"
Men frågan är då:
Hur ska jag börja mitt sparande? Fonder eller sparkonto? Man vill ju gärna dra igång med fonder elelr aktier direkt men det tar emot lite när det inte verkar vara direkt köpläge.