2014-01-06, 19:15
Medlem
Ramzons avatar
Nu är det dags att börja tänka på framtiden och således börja spara, efter ett antal år yolo-leverne.

I dagsläget har jag ingenting sparat på några konton överhuvudtaget. Så jag börjar mer eller mindre ifrån noll. Tanken är att den 31/12 -2014 ha sparat ihop till 100.000:- Min plan på hur det ska vara möjligt är inte märkvärdig, utan det handlar om låga utgifter och högt sparande per månad.

Jag tjänar ca 15.000:- efter skatt i dagsläget. Sedan tillkommer lite extra inkomster tack vare lite fotojobb samt andra hobbyverksamheter som genererar små extrainkomster om man har tur. Men det ser jag bara som en bonus på kontot.

Då jag för tillfället bor hemma så är hyra och den typen av utgifter relativt låg.

Jag har räknat något åt det här hållet.

Hyra osv: 2000:-
Mat: 1000:-
Telefon: 349:-
Resor (hit räknas även bensin osv.): 1000:-

Sedan är jag inte personen som festar och spenderar stora summor på nöjen eller kläder så den kostnaden kommer jag utan problem kunna hålla på ca 1500:- (på sin höjd verkligen)

Då hamnar jag alltså på: 5849:-

Jag har tänkt att försöka spara minst 8000:- per månad för att lyckas att nå mitt mål i slutet av detta året.

Nu då till min huvudsakliga fråga. För sparandebiten, samt utgifter osv har jag koll på. Det som jag undrar nu är på vilket sätt jag bör spara på?

Först tänkte jag fonder, många pratar gott om Avanza Zero och den var jag inne på. Men som jag har förstått så har börsen haft ett extremt bra år vilket gör att det kanske inte riktigt är köpläge nu. Ska jag då istället börja med att spara hos t.ex Santander? Tills dess att det är köpläge på börsen igen?

För mitt mål är att lära mig börsen och fortsätta "sparandet" där när det är läge. Då det verkar vara det mest gynnsamma på lång sikt. Och jag är väldigt intresserad av just "ränta-på-ränta" sparande. Mina 100.000 som jag ska ha nästa år ska alltså växa och göra mig "rik"

Men frågan är då:

Hur ska jag börja mitt sparande? Fonder eller sparkonto? Man vill ju gärna dra igång med fonder elelr aktier direkt men det tar emot lite när det inte verkar vara direkt köpläge.
Senast redigerad av Ramzon 2014-01-06 kl. 19:17.
Citera
2014-01-06, 19:29
Medlem
Diablo1118s avatar
Tänker du fortsätt spara efter målet på 100K? i så fall skulle jag lagt allt i fonder och sen om du har intresse lärt mig mer om aktier för att investera i det senare.

Tänker du använda pengarna efter nyår är det inte lika självklart att välja börsen. Då skulle jag satsa på säkerhet och placera dem på ett sparkonto.
Citera
2014-01-06, 19:34
Medlem
Ramzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Tänker du fortsätt spara efter målet på 100K? i så fall skulle jag lagt allt i fonder och sen om du har intresse lärt mig mer om aktier för att investera i det senare.

Tänker du använda pengarna efter nyår är det inte lika självklart att välja börsen. Då skulle jag satsa på säkerhet och placera dem på ett sparkonto.

Jag hade tänk att fortsätta spara. Målet på 100k är just en sporre för mig själv och lite av en milstolpe. För har jag uppnått det målet känns det inte lite omöjligt att uppnå en miljon osv.

Så det är alltså rimligt att investera i t.ex AZ även fast dom ligger såpass högt just nu?
Citera
2014-01-06, 20:15
Medlem
Diablo1118s avatar
Ja jag tycker det är rimligt. Jag sparar 1500kr i Avanza zero varje månad. Har inga planer på att röra de pengarna de närmsta 30 åren.

Sen sparar jag i två andra fonder också sen har jag ett antal aktier som jag haft i snart två år. Ibland när jag får lite pengar över köper jag lite mer i dessa bolag men annars är jag ganska inaktiv.

Har ett totalt sparande på ca 15K/månad. Har 31k i lön innan skatt. Ett mål att ha halva inkomsten i sparande tycker jag känns bra för mig.
Citera
2014-01-06, 21:10
Medlem
DividendChamps avatar
Långsiktigt sparande i Avanza Zero över många år ser jag inget direkt negativt med. Svårt att gå fel om man sparar i en avgiftsfri indexfond så det är ett väldigt klokt val. Även om börsen är på höga nivåer så får du inte glömma att börsen trots allt alltid går uppåt över tid.

Dock om du har tid och så, så kan du ju köpa de största aktierna där finns och köra med en så kallad "dividend growth investing" vilket går ut på att investera i aktier med hög utdelningstillväxt och som har höjt utdelningarna i ett antal år i sträck. Finns massa listor med företag som höjt 25+ år i följd. Företag som Coca-Cola, Exxon, Walmart etc. Vill du leva på ränta på ränta så finner jag att detta är bästa valet och det är ett val jag själv har gjort och precis börjat på.

Fantastiska saker händer efter 30 år när man investerar i företag som år på år höjer utdelningarna och man återinvesterar dessa år efter år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in