Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-01-06, 17:51
Medlem
Wys avatar
Det enda banken bryr sig om att är man kan betala lånet inte sant?

Säg att man ska låna 3 miljoner till en bostadsrätt utan kontantinsats utan låna sig till den med! Vad skulle ni säga att man behöver för månadslön för att få lånet på 3 miljoner beviljat?
Senast redigerad av Wy 2014-01-06 kl. 18:01.
Citera
2014-01-06, 17:52
Bannlyst
Beror på hur mycket du har kontantinsats, beror på vilken form av säkerhet du kan lämna.
Citera
2014-01-06, 17:57
Medlem
Wys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hetsmotfolkgrupp
Beror på hur mycket du har kontantinsats, beror på vilken form av säkerhet du kan lämna.

I detta scenariot, ingen kontantinsats eller säkerhet.
Citera
2014-01-06, 18:00
Medlem
eftersom du måste betala 15% kontantinsats i de flesta fall så tror jag inte det går så bra för dig...
Citera
2014-01-06, 18:01
Medlem
knullklassons avatar
15% i kontantinsats måste du nog allt punga upp med ändå. Hos SBAB går det dock bra med hälften, alltså 7,5%. Resten tar de som blancolån, med ränta därefter...

Edit: Gör en lånekalkyl på SBAB. Det går snabbt och enkelt! https://www.sbab.se/2/privat/lana/bolan/rakna_pa_ditt_bolan.html
Senast redigerad av knullklasson 2014-01-06 kl. 18:05.
Citera
2014-01-06, 18:02
Medlem
Du kommer få hög ränta (5%+). Dvs månadskostnaden innan ränteavdrag = 12500kr. Sen tillkommer andra räkningar, avgift, amorteringar, levnadskostnader etc. Räkna med att du måste upp mot 35-40k i bruttolön iaf.
Citera
2014-01-06, 18:46
Medlem
bli muslim och be om ett muslimlån, helt utan ränta också eftersom det kränker deras pedofil- och våldtäktsgud
Citera
2014-01-06, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
15% i kontantinsats måste du nog allt punga upp med ändå. Hos SBAB går det dock bra med hälften, alltså 7,5%. Resten tar de som blancolån, med ränta därefter...

Edit: Gör en lånekalkyl på SBAB. Det går snabbt och enkelt! https://www.sbab.se/2/privat/lana/bolan/rakna_pa_ditt_bolan.html

Hos SBAB kan du låna upp till 95%

85% med bostaden som säkerhet och 10% som blanco.
Du kommer alltså att behöva 150k som insats.
Tror det kan bli riktigt svårt annars.

Återkom gärna i tråden hur det går!
Citera
2014-01-06, 19:19
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote4pedro
Hos SBAB kan du låna upp till 95%

85% med bostaden som säkerhet och 10% som blanco.
Du kommer alltså att behöva 150k som insats.
Tror det kan bli riktigt svårt annars.

Återkom gärna i tråden hur det går!

Har både pratat med SBab tidigare och letat på deras hemsida men har aldrig sett att de gett det som erbjudande.

Har fått följande förklaring.

Du får ett bostadslån på 75% av värdet och ett "topplån" högre ränta på grund av högre risk för banken) på 10%. Resten får du betala i kontantinsats.

I undantagsfall om man har ekonomiskt utrymme kan man få lån på kontantinsatsen.
Det är ovanligt att personer som inte har råd med kontantinsatsen har utrymme för ett blancolån utöver bostadslån och topplån på 85%
Citera
2014-01-06, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Har både pratat med SBab tidigare och letat på deras hemsida men har aldrig sett att de gett det som erbjudande.

Har fått följande förklaring.

Du får ett bostadslån på 75% av värdet och ett "topplån" högre ränta på grund av högre risk för banken) på 10%. Resten får du betala i kontantinsats.

I undantagsfall om man har ekonomiskt utrymme kan man få lån på kontantinsatsen.
Det är ovanligt att personer som inte har råd med kontantinsatsen har utrymme för ett blancolån utöver bostadslån och topplån på 85%

Förstår inte hur du missat. Då får du gå in på deras hemsida igen och läsa. Går inte riktigt att missa.

85% bostadensvärde
10% Privatlån
5% kontantinsats.

"Utlåning som sker upp till 85% av bostadens värde har bostaden som säkerhet. Det lån som SBAB kan erbjuda därutöver är ett s.k. privatlån där bostaden inte är säkerhet för lånet och räntesättningen för ett sådant lån sker separat."

Hur mkt kan jag låna - https://www.sbab.se/2/privat/Lana/bolan/rakna_pa_ditt_bolan/sa_mycket_kan_du_lana.html#/views/kalkyl1
Citera
2014-01-06, 19:29
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Citat:
Ibland behöver man låna mer i samband med bostadsaffären. Hos oss kan du låna upp till 350 000 kronor utan säkerhet i bostaden. Kolla med oss när du ansöker om ditt bolån.

Utlåning som sker upp till 85% av bostadens värde har bostaden som säkerhet. Det lån som SBAB kan erbjuda därutöver är ett s.k. privatlån där bostaden inte är säkerhet för lånet och räntesättningen för ett sådant lån sker separat.
https://www.sbab.se/2/privat/lana/bolan/bolan_-_sa_funkar_det/lana_mer_-_privatlan.html
Citera
2014-01-06, 19:54
Medlem
Diablo1118s avatar
Ok var ett tag sen jag pratade med dem och inte mitt förstaval när det gäller bostadslån.
Får lägre ränta och villkor hos andra aktörer. De verkar erbjuda bostadslån till 85% mot att man amorterar och betalar en högre ränta.

Hittills bästa lånelöfte jag fått är hos SEB med 2% ränta och inga amorteringskrav. Dock så kommer jag bara låna ca 70% av bostadsvärdet.

Är nöjd kund hos Länsförsäkringar och vill gärna stanna där så jag kommer höra om de kan matcha deras bud. Kan tänka mig betala 0,1-0,2 % mer men annars bytar jag bank.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in