• 1
  • 2
2014-01-06, 17:11
Medlem
Om de nu ens gör det? Har ätit medicinen sen den 2 december, dvs mer än en månad. Biverkningar som fortfarande är kvar är svår muntorrhet och trötthet. Var väldigt trött redan innan jag började med medicinen, men nu är det värre. Det har hjälpt lite mot depressionen (allt känns inte riktigt lika hopplöst längre) men inget mot ångesten och tvångstankarna.
Citera
2014-01-06, 17:14
Medlem
ramsays avatar
kanske dags höja dosen
Citera
2014-01-06, 17:16
Medlem
Muntorrhet och trötthet bör du sannolikt känna så länge du äter medicinen. De biverkningarna som försvinner efter en tid bör vara depression och ångest orsakade av medicinen. Ångesten bör vara borta nu, och om den inte är det så kan du behöva höja eller byta medicin, vilket dock kan orsaka ökad trötthet eller muntorrhet.

Det finns andra mediciner såsom Saroten (Amitriptylin, som hör till gruppen TCA), som är mer effektivt för att dämpa just ångest. Dock är biverkningarna i form av trötthet och muntorrhet betydligt intensivare. Jag käkar liksom Saroten som sömnmedel i kombination med Stilnoct.

Jag rekommenderar ändå att höja prova andra mediciner. Trivs du sämre med dessa så är det ju bara att byta.
Senast redigerad av 3. 2014-01-06 kl. 17:21.
Citera
2014-01-06, 19:07
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snard
Om de nu ens gör det? Har ätit medicinen sen den 2 december, dvs mer än en månad. Biverkningar som fortfarande är kvar är svår muntorrhet och trötthet. Var väldigt trött redan innan jag började med medicinen, men nu är det värre. Det har hjälpt lite mot depressionen (allt känns inte riktigt lika hopplöst längre) men inget mot ångesten och tvångstankarna.

En del biverkningar går inte bort, men med tiden så minskar de i intensitet men det kan ta lite tid.

Trötthet brukar ofta gå bort oavsett medicin, men t.ex. muntorrheten består i viss grad men tillsist vänjer man sig vid att hela tiden vara torrare i munnen än vad man skulle vara omedicinerad.
Citera
2014-01-06, 20:07
Medlem
mewjs avatar
Biverkningarna brukar vara värst/bli värre dom första 3 månaderna.
Citera
2014-01-06, 20:42
Medlem
Snyggs avatar
Trodde också jag hade massa biverkningar från Sertralin. Sen tänkte jag efter lite och kom på att jag hade dom innan jag ens började med medicinen Tror det är placebo som spökar.
Citera
2014-01-08, 20:06
Medlem
Idag höjde jag dosen från 50mg till 75mg efter att ha pratat med läkaren. Förhoppningsvis får jag bättre effekt av den snart. Fick även några sugtabletter vid namn xerodent utskrivna som ska hjälpa mot muntorrheten. Får hoppas tröttheten försvinner snart.

Har läst om många som gått upp i vikt av medicinen. Själv har jag fått motsatt effekt vilket jag är glad för. Har fått mindre aptit och mindre sötsug.
Citera
2014-01-08, 20:23
Medlem
Citat:
Idag höjde jag dosen från 50mg till 75mg efter att ha pratat med läkaren. Förhoppningsvis får jag bättre effekt av den snart. Fick även några sugtabletter vid namn xerodent utskrivna som ska hjälpa mot muntorrheten. Får hoppas tröttheten försvinner snart.

Har läst om många som gått upp i vikt av medicinen. Själv har jag fått motsatt effekt vilket jag är glad för. Har fått mindre aptit och mindre sötsug.
Vikten måste ändå vara den jobbigaste vanliga biverkningen (tycker jag) så gött att du inte bara slipper utan till och med känner det motsatta Lycka till!
Citera
2014-01-08, 22:14
Medlem
Andy Pandys avatar
Tycker det är praktiskt att skilja på insättningssymptom och andra biverkningar. Insättningssymptomen försvinner ju och kommer förhoppningsvis inte tillbaka ens om man sätter ut medicinen igen. Biverkningarna verkar ju i vissa fall till och med finnas kvar efter att man har satt ut medicinen (genom permanent påverkan på hjärnan), vilket förhoppningsvis även verkningarna (det man tog medicinen emot) gör.
Senast redigerad av Andy Pandy 2014-01-08 kl. 22:25.
Citera
2014-01-08, 22:16
Medlem
GoFuckADucks avatar
Citat:

Jag gick upp en massa kg av Sertralin men gick ner i vikt istället med Fluoxetin och kände mig inte lika trött av den.
Citera
2014-01-09, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Pandy
Biverkningarna verkar ju i vissa fall till och med finnas kvar efter att man har satt ut medicinen (genom permanent påverkan på hjärnan)
Jag skulle hemskt gärna vilja veta vad det är du syftar på här, och vilka belägg du har för detta.
Citera
2014-01-10, 19:36
Medlem
Powens avatar
Fick inga direkta biverkningar men fick en jävla insättningssymptom som varade i 4 veckor med ångest och självmordtankar osv. Tacka fan för att man inte äter den längre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in