• 1
  • 2
2014-01-06, 15:32
Medlem
Hamstrutss avatar
Tjena !

Hyr lägenhet privat av en tant
Hyran ligger på 4000 i månaden, elen ingår i hyran och det är en 2a på ca 55kvm.
Lägenheten värms upp med luftvärmepump.

Runt nyår upptäckte jag svartmögel i alla fönsterlister och i badrummet på väggarna.
Jag ringde sjukrådgivningen eftersom jag känt mig dålig på senare tid och symtomen för exponering av svartmögel stämmer in på många punkter. Så tanten sa i telefonen att ta dig därifrån så fort som möjligt då det kan vara livshotande att vara i närheten av den typen av mögel

Ventilations mojängen i taket i badrummet har alltid varit stendöd sen jag flyttade in men enligt hyresvärden ska det vara så..

Jag tog med mig katterna och flickvännen och huserar nu i en temporär lägenhet i en annan stad, problemet är att jag ska börja jobba nu till veckan men har ingenstans att bo i den staden för tillfället.

Så jag ringde upp hyresvärden igår och berättade att jag kan bo i lägenheten, bara dom tar dit Anticimex först eller nån expert som kan fastställa problemet, ta bort det och sen förebygga att det händer igen.

Tanten va ok med att jag kunde flytta tillbaka, städa upp och vädra.
Men jag vägrade flytta tillbaka såvida inte mögelproblemet blir åtgärdat.

Tror ni inte fittkärringen säger upp mig som hyresgäst istället för att det blir för jobbigt ?
Alltså vräker mig för att jag vägrar flytta tillbaka till en infekterad lägenhet O.o

Betalade hyran för januari den 26e dec, den kan jag glömma att jag får tillbaka som hon uttryckte det..

Hyreskontraktet är ganska simpelt, uppsägningstid är inte bestämt, står inte på kontraktet och när jag skrev på så sa hon att det var bara att säga till i god tid innan flytt.

Så helt ärligt folket, vad ska jag göra och vad hade ni gjort ?

Jag tänker inte sitta och se på när nån annan stackare flyttar in efter mig och kanske blir utsatt för samma sjukdom som mig, hyran är skitsamma om jag får tillbaka men det hade inte varit fel, eftersom jag anser att det inte går att bo i lägenheten och dom vägrar fixa dit anticimex.

Som det ser ut nu så får jag låna tjänstebil för att pendla till jobbet för tillfället, har försökt ringa på lägenheter idag men inte mycket till svar idag eftersom det är röd dag.

Hur sätter jag dit min fd hyresvärd på bästa sätt ? såna människor ska inte få hyra ut helt enkelt.

Mvh
Citera
2014-01-06, 16:05
Medlem
viperstings avatar
Hon kan enligt lag inte vräka dig utan giltig anledning och hon som hyresvärd är tvungen att se till att möglet försvinner. Hota henne med att göra en rättslig process av det annars tar du kontakt med hyresgästföreningen.
Citera
2014-01-06, 18:49
Moderator
rotadents avatar
Vi testar juridik.

//Mod
Citera
2014-01-06, 18:52
Medlem
Nightflowers avatar
Rekomenderar att du läser lite här, och ifall du tror att du blivit oschyst behandlad så kontaktar du hyresnämnden. Du kan räcka med att du hotar tanten med hyresnämnden också...

http://www.hyresnamnden.se/Hyra-i-an...ppsagningstid/
Citera
2014-01-08, 17:33
Medlem
Hamstrutss avatar
Mitt liv håller på att implodera av all stress och jag har sedan igår fått 3 ångest attacker..

Det spelar ingen roll att jag har börjat jobba 9 mil bort, inte heller att jag temporärt bor på 20kvm med 2 utekatter som skrapar på rutorna 24/7, eller att jag måste få ut mina prylar ur gamla lägenheten innan sista jan, och inte heller att det ligger 6 lediga lägenheter på bostadsbolagets hemsida..

UTAN JAG SKA SITTA SOM ETT CP Å FYLLA I EN ANSÖKAN MED ARBETSGIVARINTYG OCH TIDIGARE ÅRSINKOMST, ANMÄLA MITT INTRESSE FÖR EN LÄGENHET OCH VÄNTA FLERA VECKOR PÅ SVAR OM JAG FÅTT DEN EFTERSOM 400 ANDRA KAN ANMÄLA SITT INTRESSE OCH DEN SOM VARIT I KÖN LÄNGST FÅR PRIO.

Och när jag frågade människan, förstår du inte min situation ? har ni inga akutlägenheter ?

-jo men inte just nu.

de där 6 tomma lägenheterna på hemsidan då ?

-ja du får anmäla ditt intresse som jag sa.

Vid det här laget tog vreden över och jag klickade samtalet..

Jag kan inte tvätta där jag bor nu för fastighetsskötaren kommer aldrig med en tvättbokningsgrej, ringt honom minst 35ggr och varje dag ska han fixa men glömmer och jag har inga rena kläder kvar nu..

Har fan knappt en krona på kontot och IF-Metall kan ju inte fungera som det ska för de skyller bara på databas fel sen 2 veckor tillbaks, oroar mig för den där jävla arbetsförnedringen som ska ha nån slags dagbok för hur jag sökt jobb under denna sketna månad jag stämplat och det ska va inlämnat den 14e, annars kan de tydligen kräva tillbaka a-kassan jag inte ens fått än O.o

Funderar på att sluta jobba och köpa ett syrianskt pass sen smeta in mig i skokräm och gå till migrationsverket så kanske man får allt serverat på silverfat ?

Eller varför inte bara åka till akutpsyk och hävda psykos och att alla är ute efter mig så jag blir långtidssjukskriven ? O.o

Jag orkar seriöst inte längre, Hela mitt liv har bestått av motgångar, så fort nånting flyter på bra så går jag bara och väntar på att något ska gå åt helvete vilket det ALLTID gör och oftast skiter sig det mesta samtidigt på alla fronter.

Hade inte lägenheten varit infekterad med svartmögel så hade jag bara åkt dit och satt mig som jag känner nu, Men nej då, den feta miljonärhyresvärdshoran tog mina 4 lök för januari och vägrar ge tillbaks, då kräver jag anticimex och hon säger nej till det och vräker mig istället OCH JAG SKA BARA BEHÖVA ACCEPTERA SITUATIONEN EFTERSOM INGET KAN GÖRAS ?!

Jag kan ju inte bo där eftersom vi blir sjuka, jag får inte tillbaka hyran för januari trots sitationen. Jag hittar ingen ny lägenhet för människorna som hanterar det är inavlade och inte vet hur man prioriterar människor, sen är mina sömntabletter slut så kommer förmodligen ligga vaken hela natten som vanligt sen försova mig och göra mig själv arbetslös..

Allt jag vill ha är ett industrijobb med betald semester i en stad där jag känner folk...Det har gått 8 år nu, det händer aldrig.
Citera
2014-01-08, 17:48
Medlem
Jag utgår från att det är ett förstahandskontrakt och då är det ganska enkelt. Din hyresvärd kan inte säga upp dig utan har i stället en skyldighet att åtgärda problemet (det är för övrigt tre månaders uppsägningstid som gäller), gör hon inte detta så får du antagligen gå till hyresgästföreningen (som troligtvis inte kommer att hjälpa om du inte är medlem) eller begära ett upprustningsföreläggande hos hyrenämnden (hänvisa till 12 kap 18a§ JB 7 st. "att huset inte har sådana brister i fråga om hållfasthet, brandsäkerhet eller sanitära förhållanden som inte skäligen kan godtas". Ta gärna även kontakt med kommunens miljö och hälsa.
Citera
2014-01-10, 18:46
Medlem
Hamstrutss avatar
Efter senaste samtalet nu ikväll så är jag tydligen en "fruktansvärt jobbig individ" som de uttryckte det, eftersom jag skrev ett sms igår där jag förklarade att jag inte kan bli vräkt utan anledning eftersom det bryter mot lagen och att de måste ta dit en sanerare eftersom det är deras skyldighet som hyresvärdar.

Vräkt har jag inte blivit, utan tydligen "uppsagd"
Det är väl för fan samma sak eller ?

Nu har de planerat att jag ska va borta första februari och de ska rusta upp lägenheten sen ska en släkting till dom bo där.

Jag får väl gå in i lägenheten med en yxa och hacka isönder alla möbler jag har, dra ut det på gården och elda upp det eftersom jag har varken cash för att hyra släp eller nånstans att göra av mina grejer..

Till råga på allt så kräver dom att jag ska städa lägenheten inklusive möglet och de kommer ta dit en besiktningsman efter jag flyttat.

Fattar ni hur overklig hela situationen känns ?
Vad hade ni gjort ?
Citera
2014-01-10, 19:31
Medlem
Wobs avatar
Håll ut!

Är du inte medlem i hyresgästföreningen så kan de säkert bjuda på lite råd via telefon iaf. Jag känner verkligen din frustration, jag har också varit i lägen då det känns som att hela livet kollapsar. Som tidigare sagts får de inte säga upp din lägenhet utan giltigt skäl, t ex upprepade dokumenterade störningar, att du otillåtet hyr ut i andra hand osv.

Nu spekulerar jag lite, men jag vill minnas att sånt här ska åtgärdas skyndsamt och du ska bli erbjuden boende under tiden. Du bör har rätt till hyresavdrag också.

Du behöver helt enkelt ta reda på exakt vad som gäller, men de har varken rätt att säga upp din lägenhet eller ignorera problemet. Och var nu inte dum och säg upp den själv, för då är du bostadslös.

Tänk också på att det skriftligt som gäller, muntliga avtal går alltid att förneka.
Citera
2014-01-12, 19:21
Medlem
Hamstrutss avatar
Har varit i den andra staden idag och styrt en lägenhet från första februari så det känns jävligt bra, ska dit i helgen och köra bort möblerna till att börja med.

Vad jag nu vill göra är att sätta dit Hyresvärden och hennes äckliga sambo för allt onödigt jävla lidande och ångest de utsatt mig för. Samt att jag vill ha tillbaka hyran jag betalt för Januari.

Fick reda på idag också att jag tydligen får stå för bensinen själv inom jobbet trots tjänstebilen vilket låter helt otroligt, jag skriver ju upp färdrapporter men jag ska betala bensinen själv ?

Ska ringa hyresgästföreningen imorgon och höra vad de har att säga.

Uppdatering kommer.
Citera
2014-01-12, 19:55
Medlem
ormanoffs avatar
Finns det svartmögel i lägenheten förfaller hyresavtalet omgående.

Följden av detta är att TS har rätt att få ersättning för sina kostnader, exempelvis i förskott inbetald hyra, mellanskillnaden till högre hyra i ny motsvarande lägenhet, förhöjda kostnader för flytt och liknande.

Kul att det löser sig för TS, men ett tips kan ju vara att ta det lugnt och inte göra ogenomtänkta saker man i efterhand får ångra.
Citera
2014-01-13, 16:52
Medlem
Hamstrutss avatar
Tog ledigt idag för att fixa det här en gång för alla nu så jag har suttit i telefonen sen kl 11 imorse och pratat med alla möjliga människor. Men till att börja med så kommer kommunen ta kontakt med hyresvärden och bestämma tid för att titta på möglet, sen har jag gått med i hyresgästföreningen för de kommer behövas sen när diagnosen kommit så att säga.

Sen fick jag säga upp internet abonnemanget från Telia utan uppsägningstid för de sympatiserade med situationen

Hyresvärden ringde imorse men jag har bestämt mig för att inte prata med henne längre utan nu ligger det här utanför mina händer.

Bitch gonna get pwnd...hopefully
Citera
2014-01-14, 05:34
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamstruts
sen har jag gått med i hyresgästföreningen för de kommer behövas sen när diagnosen kommit så att säga.
De har som regel att inte gå in i gamla ärenden för nya medlemmar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in