• 1
  • 2
2014-01-06, 14:31
Medlem
Tjena!
Jag går i planer på att köpa lägenhet nu, bor i en storstad här i Sverige så är lite begränsat vad som finns. Hyresrätter är väldigt svårt att få tag på, eller iallafall någon som ligger bra till och är duglig att bo i…

Min ekonomi just nu:
Min ekonomi just nu är inget och hurra över, har runt 30 000kr. Har fast inkomst så åker in runt 17 tkr på mitt konto varje månad (lärlingslön). Just nu betalar jag 1500kr för att bo hemma, sen 500kr för mobilen. Det är de fasta utgifterna, sen har jag snus o lite jag lägger på men kan spara väldigt mycket varje månad.

Som ni ser har jag inte ens nära med tillräckligt med pengar för att köpa en lägenhet! MEN kan låna pengar av min far, till kontantinstats osv. Men vet egentligen inte hur smart det är, lägenheterna jag kollar på ligger mellan 1-1,5mkr.

Så jag har lite alternativ som jag har att välja mellan, så tänkte om ni kan säga vad ni tycker är smartast och vad ni hade gjort i min situation.

Hyresrätt & spara
Flyttar till en sunkig hyresrätt någonstans, hyrorna ligger på runt 3-4000kr isåfall och sen spara ihop pengar till kontantinsatsen samtidigt. Då får jag leva snålt om jag ska kunna spara mycket pengar, för har ju ingen bra inkomst.

Låna pengar till insats (Räntefritt)
Lånar runt 200 000kr av far och betalar insatsen, har då också pengar till möbler till en början osv.
Men då ska jag betala 1000kr varje månad till min far, så då blir ju "hyran" dyrare för mig.

Far köper en bostadsrätt, jag "hyr" den.
Min far köper en bostadsrätt, går in med kontantinstatsen osv. Jag hyr den av han, betalar hyran och räntor men betalar inte av kontantinsatsen eller amorteringen. Men när lägenheten sedan säljs, får jag inga pengar (ofc).

Bo hemma
Ja bo hemma och spara, detta är nästan uteslutet då jag vill klippa navensträngen och komma iväg på egna fötter.

Kostnad för lägenhet, ungefär.

Kostnad: 1,2 mkr
Kontant: 180 000kr
Hyra: 3000kr

Sorry om det hela är väldigt virrigt, och oklart. Grymt bakfull och trött atm

Sen har jag också en fråga om vad som kostar när man flyttar, då menar jag de fasta kostnaderna. De som man måste betala varja månad, Ni kan se om ni ser något jag missat

Tv abb: 300kr ?
Tv licens
Bredband: 300kr ?
Försäkring: 300kr?
Mat: 2000kr?
Fackavgift: 500kr?
El: 500kr?
Hyra, lån osv för lägenheten.

Tacksam för svar, ledsen om det är oklart men jag behöver tips på hur jag ska göra!
Citera
2014-01-06, 14:40
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G0ogle
Låna pengar till insats (Räntefritt)
Lånar runt 200 000kr av far och betalar insatsen, har då också pengar till möbler till en början osv.
Men då ska jag betala 1000kr varje månad till min far, så då blir ju "hyran" dyrare för mig.
Ska du betala en tusenlapp i månaden till din far så kommer det att ta 200 månader (över 16 år) att betala tillbaka, förutsatt att han inte tar ut någon ränta. Det låter verkligen inte sjysst mot din farsa.
Citat:
Mat: 2000kr?
Sannolikt kommer du att lägga mer pengar på mat än så per månad, men snålar man utan undantag så går det förstås att komma undan nästan hur billigt som helst.
Citera
2014-01-06, 14:47
Medlem
Har du 17k netto eller brutto? som du skriver verkar det vara netto och 17 tusen skattat och klart för en lärlings lön låter absolut inte dålig. Jag är säker 12-14 år äldre och bara har 21-22k efter skatt så du kan inte klaga på din lön.

Jag vet att det inte är vad du vill läsa men det absolut bästa är att spara ihop kontantinsatsen medan du bor hemma, 1500 för tak under huvudet och käk låter som en super deal som aldrig mer kommer tillbaka. Ska du bo själv får du löst räkna med runt 8000-10000 i fasta utgifter varje månad sen går saker sönder och fylla en ny lägenhet är inte billigt (100k?++) med allt som kan tänkas behövas.
Senast redigerad av KalleKofot 2014-01-06 kl. 14:54.
Citera
2014-01-06, 14:53
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Jag tror det tillkommer lite avgifter utöver lägenhetskostnaden när man "köper" den.

- Gör en uppskattad budget med inkomst utgifter. Jämför priser.
- Kommer du att få ett lånelöfte? Har du heltidsanställning och god kreditvärdighet/taxering för 2012/-13?
- Kan du betala räntan och amortering? (Se punkt 1)

1 200 000 kr - 180 000 kr = 1 020 000 Grundpris

Månadskostnad
Räntekostnader: 2550 kr (3%)
Avgift: 3000 kr
Amortering?
Summa = 5550 kr + amortering

Månadskostnad
Räntekostnader: 5950 kr (7%)
Avgift: 3000 kr (kan stiga vid ränteökning)
Amortering?
Summa: 8950 kr + amortering
Citera
2014-01-06, 14:53
Medlem
Bo hemma ett år till, spara undan minst 10.000 varje månad. Spara på ett högräntesparkonto, inte fonder eller aktier (eftersom du ska använda pengarna snart). Santander ger 2,5%. Efter ett år har du då 150.000 plus den lilla räntan.

Att spara undan mycket är enkelt att göra om du inför varje inköp, stora som små, tänker efter varför du köper grejen. Och vad alternativet är (dvs att lägga undan dessa pengar på sparkontot för att kunna flytta hemifrån).

Sen när du väl köpt lägenheten, fortsätt spara undan mycket pengar. Antingen i form av att betala extra på lånen, eller att investera i fonder eller aktier. Fortsätt lev billigt, så behöver du aldrig köpa skit på avbetalning eller låna för att åka på semester osv.
Citera
2014-01-06, 15:39
Medlem
[quote=vtc|46911803]Ska du betala en tusenlapp i månaden till din far så kommer det att ta 200 månader (över 16 år) att betala tillbaka, förutsatt att han inte tar ut någon ränta. Det låter verkligen inte sjysst mot din farsa.

Ja det är så det ligger till, han gör det för att hjälpa mig. Sen är det inte stor chans att jag bor där så länge. Men jag kunde fått pengarna till kontantinsats, men vill hellre låna. Känns mer "sjysst" mot min farsa!
Citera
2014-01-06, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Har du 17k netto eller brutto? som du skriver verkar det vara netto och 17 tusen skattat och klart för en lärlings lön låter absolut inte dålig. Jag är säker 12-14 år äldre och bara har 21-22k efter skatt så du kan inte klaga på din lön.

Jag vet att det inte är vad du vill läsa men det absolut bästa är att spara ihop kontantinsatsen medan du bor hemma, 1500 för tak under huvudet och käk låter som en super deal som aldrig mer kommer tillbaka. Ska du bo själv får du löst räkna med runt 8000-10000 i fasta utgifter varje månad sen går saker sönder och fylla en ny lägenhet är inte billigt (100k?++) med allt som kan tänkas behövas.

Jag får 17 000kr in på kontot, så ja.. efter skatt Klagar absolut inte på min lön, är helnöjd. Ja, jag vet att bo hemma och spara ihop pengarna vore egentligen det bästa. Men samtidigt vill jag inte bo hemma för vill komma vidare, och att mina föräldrar hjälper mig så pass mycket som de gör också med pengar. 1500 ger jag frivilligt till iväg, de vill egentligen inte ha någonting alls.
Citera
2014-01-06, 19:45
Medlem
Kolla på konsumentverket. De har kalkyler för vad det kostar att leva. T.ex. 1800:-för mat till dig (luncher ej inräknat) så antingen en lunchbudget eller öka matbudgeten för matlådor.

Sitter i samma sits som dig, men 1-3k mer efter skatt, jag sparar 15k per månad och planerar att flytta in i ett nybygge som står klart nyår 2015/2016. Man får göra det bästa av situationen med att bo hemma helt enkelt.
Citera
2014-01-06, 21:51
Medlem
DividendChamps avatar
Hade jag varit dig så hade jag bitit ihop och stannat kvar hemma i iaf ett år till och försökt sparat på mig så mycket jag bara kunnat! Det är en av sakerna jag ångrar mest nu när jag är 28 år. Tar ett klipp ur min blogg

Citat:
På 10 år har mycket hänt dock. Man har blivit sambo, fått två döttrar, har fast jobb och man är belånad i sin bostadsrätt som snart ska bli ett hus. Just det senaste är något som gnager en. Jag försöker hela tiden förklara för min yngre bror vilken möjlighet han har när han bor hemma hos pappa, betalar 2000 kr i månaden för boende och mat att spara undan så mycket han bara kan. Då kommer han stå där en dag när första bostadsköpet är nära och kunna betala kontantinsatsen utan att blinka och säkert en väldigt stor del av resten av summan också. Det är väl det jag ångrar mest. Varför spenderade jag så himla pengar på saker jag inte ens kan minnas? Istället för saker som jag, idag 2014, hade tackat mig själv för? Säg att jag hade haft 300 000 kr mindre i lån. All ränta jag sparat in genom åren hade blivit en väldigt ansenlig summa idag. Sen när jag säljer denna lägenheten så får jag återigen nytta av de 300 000 kronorna till nästa köp. Usch...

Slutsumman är att jag idag ångrar jag inte bodde hemma lite längre, istället för att flytta in hos tjejen första bästa läget man fick. Att man haft mer sparat på banken till kontantinsats etc hade gjort under och idag hade jag tackat mig själv för 10 år sedan om jag träffat mig själv. Men men

Annars är iden med att du lånar pengar av din pappa väldigt bra om du känner att du verkligen måste flytta. Men skulle råda dig att betala av det snabbast möjligt trots han ger dig en schysst deal. Ju mer du betalar av, ju mer kommer du stå där med när du säljer lägenheten, som du kan använda till ditt nya köp och då slipper du fundera hur du ska få ihop nästa kontantinsats om mestadels går tillbaka till din far.
Citera
2014-01-06, 21:56
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ja det är så det ligger till, han gör det för att hjälpa mig. Sen är det inte stor chans att jag bor där så länge. Men jag kunde fått pengarna till kontantinsats, men vill hellre låna. Känns mer "sjysst" mot min farsa!
Citat:
1500 ger jag frivilligt till iväg, de vill egentligen inte ha någonting alls.
Du låter som en ganska bortskämd pojkspoling. Lycka till!
Citera
2014-01-06, 22:35
Medlem
Citat:
Jag får 17 000kr in på kontot, så ja.. efter skatt Klagar absolut inte på min lön, är helnöjd. Ja, jag vet att bo hemma och spara ihop pengarna vore egentligen det bästa. Men samtidigt vill jag inte bo hemma för vill komma vidare, och att mina föräldrar hjälper mig så pass mycket som de gör också med pengar. 1500 ger jag frivilligt till iväg, de vill egentligen inte ha någonting alls.

Förstår inte ditt första inlägg riktigt. Du har 17000 in på kontot och 2000 i fasta kostnader. Ändå har du bara 30000 sparat? Vad går resten av lönen till? Specca ordentligt. Eller har du bara haft lönen i två månader och kunnat spara? Hur mkt kommer du ha att spara varje månad det kommande året/kommande åren? Har du 10000+ över varje månad är det klart du har råd att köpa lägenhet. Skulle köra på alternativet där du lånar handpenning av föräldrar och står på resten själv (förutsatt att du kan bli beviljad lån).
Citera
2014-01-07, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Förstår inte ditt första inlägg riktigt. Du har 17000 in på kontot och 2000 i fasta kostnader. Ändå har du bara 30000 sparat? Vad går resten av lönen till? Specca ordentligt. Eller har du bara haft lönen i två månader och kunnat spara? Hur mkt kommer du ha att spara varje månad det kommande året/kommande åren? Har du 10000+ över varje månad är det klart du har råd att köpa lägenhet. Skulle köra på alternativet där du lånar handpenning av föräldrar och står på resten själv (förutsatt att du kan bli beviljad lån).

Jag har precis fått jobbet.
Kommer kunna spara 10 000kr iallafall varje månad. Har övervägt det lite extra med att bo hemma och kanske blir att jag stannar hemma ändå...
Tack för alla svar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in