2014-01-06, 14:08
Medlem
Sitter hr och har serisa problem med trigonometrin... frstr verkligen inte hur man ser vad man ska gra p uppgifter som dessa..

Uppgiften...
Lsningen

Hur tnker ni fr att lsa trigonometri uppgifter..? Det knns som det bara handlar om att komma ihg formler.. Dela grna med er om ni har bra hemsidor som frklarar det bra / har uppgifter som inte r omjliga.. ... kruxet r att man mste klara trigonometri delen p tentan annars fr man automatiskt underknt... man fr inte ha med sig formelblad eller liknande saker heller...

/frustrerad som fan...
Citera
2014-01-06, 14:15
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Sitter hr och har serisa problem med trigonometrin... frstr verkligen inte hur man ser vad man ska gra p uppgifter som dessa..

Uppgiften...
Lsningen

Hur tnker ni fr att lsa trigonometri uppgifter..? Det knns som det bara handlar om att komma ihg formler.. Dela grna med er om ni har bra hemsidor som frklarar det bra / har uppgifter som inte r omjliga.. ... kruxet r att man mste klara trigonometri delen p tentan annars fr man automatiskt underknt... man fr inte ha med sig formelblad eller liknande saker heller...

/frustrerad som fan...

Vissa formler, typ trigonometriska ettan, fr man bara se till att lra sig. ven additionssatserna kan vara bra; dessa hrleds enkelt utifrn Eulers formel, s man behver bara lra sig hur man ska gra.

I vrigt r det bara att va, just trigonometriidentiteter tycker jag krver lite erfarenhet.
Citera
2014-01-06, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Vissa formler, typ trigonometriska ettan, fr man bara se till att lra sig. ven additionssatserna kan vara bra; dessa hrleds enkelt utifrn Eulers formel, s man behver bara lra sig hur man ska gra.

I vrigt r det bara att va, just trigonometriidentiteter tycker jag krver lite erfarenhet.

Trigonometriska ettan r princip den enda formeln jag anvnder samt..

cos(v + 2pi ) = cos och samma fr sin..
cos(-v)=cos v och sin(-v) = -sin v

samt den hr tycker jag r anvndbar ibland nr man lser ekvationer.. cos (pi/2 - v) = sin v och samma fr sin..

Men jag har aldrig frsttt varfr additionssatsen r anvndbar.. r det inte bra krngligt nr man fr bde sin och cos i samma ekvation? Det r vl exakt det man inte vill ha?
Citera
2014-01-06, 14:42
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Trigonometriska ettan r princip den enda formeln jag anvnder samt..

cos(v + 2pi ) = cos och samma fr sin..
cos(-v)=cos v och sin(-v) = -sin v

samt den hr tycker jag r anvndbar ibland nr man lser ekvationer.. cos (pi/2 - v) = sin v och samma fr sin..

Men jag har aldrig frsttt varfr additionssatsen r anvndbar.. r det inte bra krngligt nr man fr bde sin och cos i samma ekvation? Det r vl exakt det man inte vill ha?
Du kan ju anvnda additionssatsen t andra hller, det vill sga g frn ngonting blandat till ngot i bara en funktion. Dessutom ser du ett exempel p nr dubbla vinkeln behvs i uppgift tv bland de du lnkade.

Vidare fljer subtraktionssatserna samt de fr dubbla vinkeln frn additionssatserna, s de rcker bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in