• 1
  • 2
2014-01-06, 04:31
Medlem
lrtzs avatar
Hej,
Tänkte lite på vilka vanliga tråkiga rätter, som man ätit i skola och på lunchrestauranger, som man med lite bättre råvaror kan få trevliga.
Ett exempel är hemmagjord pizza, sambon vill gärna äta det för att hon åt det som liten. Med bra skinka och ost så blir det riktigt gott (med pizzaost och pizzaskinka äter jag det inte)

Har ni andra tips? Tänker typ att varma mackor, toast, fylld falukorv osv skulle gå att jobba med.
Citera
2014-01-06, 04:37
Medlem
Tjockstarks avatar
Varma mackor med kantarellstuvning är svingott. Min mamma brukade göra det när jag var pojke
Citera
2014-01-06, 04:40
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lrtz
Hej,
Tänkte lite på vilka vanliga tråkiga rätter, som man ätit i skola och på lunchrestauranger, som man med lite bättre råvaror kan få trevliga.
Ett exempel är hemmagjord pizza, sambon vill gärna äta det för att hon åt det som liten. Med bra skinka och ost så blir det riktigt gott (med pizzaost och pizzaskinka äter jag det inte)

Har ni andra tips? Tänker typ att varma mackor, toast, fylld falukorv osv skulle gå att jobba med.

Crépes, pannkakor fyllda med stuvning.

Potatismos med bacon, liknande lapskojs, servera me rårörda lingon.

mvh
Citera
2014-01-06, 05:47
Medlem
LaaseUWs avatar
Pytt i panna är väl rätt trist, medans Biff Rydberg känns lite lyxigt.
Citera
2014-01-06, 05:47
Medlem
christerys avatar
Köttsoppa är ju stapelföda, men den kan man ge ett extra lyft med torrkött som råkat bli för salt eller för torrt. Kan även traska ut i spenaten på hösten och plocka på mig lite svamp som jag har med i tex bacon, lök och korv pannan.... Serveras såklart med nyfångade mandelpotatisar från landet.

En annan sak som är lite lyxigt är ju när färskpotatisen kommer och man får gräva upp 3-4 blast för att få ihop till ett kok, har man då en eller ett par av gårdagens varmrökta abborrar (eller nyrökta är ju bäst, men dom avnjuter jag nästan helst med fil och knäckebröd) och kall falukorv (jag tycker det är gott) som tillbehör till en doppikopp så njuter jag i alla fall, korven kan man även ersätta med sill. Såklart klipper man färsk gräslök till doppikoppen.

Laxlasange med gravad lax och spenat blir så otroligt mycket bättre än den på vanlig lax. Sältan parar sig med spenaten på ett makalöst sätt. Enda problemet är att jag vill ha mer efter att jag är proppmätt - det är så j*vla gott.

Men fet grädde eller riktigt smör i maten gör ju nästan alltid att maträtten lyfter. Käkar man på restaurang och förundras över hur gott allting är jämfört med hemma, så bör man ju även fundera på om det inte beror på att man själv snålat på kalorierna med ett sämre resultat som följd.
Citera
2014-01-06, 06:41
Medlem
Hmm, bra trådstart! Jag måste säga omelett! Vispa önskat antal ägg, ner i stekpannan. Toppa sedan med vad du vill, ost, skinka, tomat, svamp, broccoli. Som sagt, ta vad du vill. Vik den sedan på mitten (tänk dig en calzone, ha inte för mycket i den för då spricker den lätt) Salta och peppra lite också!

Köttfärssås är också klockrent. Bryn gullök, scharlottenlök och vitök, tillsätt 1dl vittvin eller matlagningsvin. I med köttfärsen. Tillsätt sedan en burk med "Dolmino"-tomatsås. Ha i lite rivna morötter, kalvfond, salt, peppar, paprikapulver samt cayennepeppar! Fyfan vad hungrig jag blev!

Smaklig måltid!
Citera
2014-01-06, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Köttsoppa är ju stapelföda, men den kan man ge ett extra lyft med torrkött som råkat bli för salt eller för torrt. Kan även traska ut i spenaten på hösten och plocka på mig lite svamp som jag har med i tex bacon, lök och korv pannan.... Serveras såklart med nyfångade mandelpotatisar från landet.

En annan sak som är lite lyxigt är ju när färskpotatisen kommer och man får gräva upp 3-4 blast för att få ihop till ett kok, har man då en eller ett par av gårdagens varmrökta abborrar (eller nyrökta är ju bäst, men dom avnjuter jag nästan helst med fil och knäckebröd) och kall falukorv (jag tycker det är gott) som tillbehör till en doppikopp så njuter jag i alla fall, korven kan man även ersätta med sill. Såklart klipper man färsk gräslök till doppikoppen.

Laxlasange med gravad lax och spenat blir så otroligt mycket bättre än den på vanlig lax. Sältan parar sig med spenaten på ett makalöst sätt. Enda problemet är att jag vill ha mer efter att jag är proppmätt - det är så j*vla gott.

Men fet grädde eller riktigt smör i maten gör ju nästan alltid att maträtten lyfter. Käkar man på restaurang och förundras över hur gott allting är jämfört med hemma, så bör man ju även fundera på om det inte beror på att man själv snålat på kalorierna med ett sämre resultat som följd.

Du har riktigt bra smak! Laxlasangen du skriver om låter sinnessjukt god! Får man komma över på middag någon kväll?
Citera
2014-01-06, 08:02
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaaseUW
Pytt i panna är väl rätt trist, medans Biff Rydberg känns lite lyxigt.
Rydberg är en kul variant. Ett annat alternativ är Pytt Bellman då pytten är stuvad med grädde. En vacker dag tar jag steget ut i det okända och blandar ihop en Biff Greta med senapsmarinerat kött.
Citera
2014-01-06, 12:04
Medlem
Spaghetti och tomatsås; gjorde en twist på den här igår då jag inte var sugen på att använda burktomater.

Värmde olivolja i en kastrull, lade i en 4:e del finhackad gul lök, en pressad vitlöksklyfta samt lite färsk basilika. Efter detta tärnade jag två tomater, kastade i dessa med en skvätt grädde samt en bra mängd svartpeppar och liten mängd socker. Hittade tapenade i kylen som jag sedan lade i (2 teskedar), blandade och lät puttra på medans pastan blev klar (i detta fallet körde jag penne). Slutade med en slags tomatröra med lök i, lite mer tuggmotstånd och inte lika såsigt.

Blev helt förbluffad av resultatet, väldigt enkelt med enkla ingredienser men blev riktigt, riktigt bra.

Detta receptet var för en person och det räckte precis.

EDIT: Toppade även detta med lite parmesan.
Citera
2014-01-06, 12:41
Medlem
Spackelackans avatar
När jag gör Fish 'n chips hemma så brukar jag doppa falukorv i smeten och fritera till min hustru som avskyr allt som kommer från sjön.

Denna korv serverad med hemlagad pommes, dito tartarsås, dito mushy peas och några stänk färskpressad citron samt maltvinäger brukar vara mycket poppis.
Citera
2014-01-07, 15:11
Medlem
Brmcs avatar
Att göra tacos från grunden tycker jag känns rätt lyxigt. Hemgjorda tortilla, hemgjorda guaca, hemgjord salsa, egenkomponerad tacokrydda och annat göttigt!

Gjorde detta för ett tag sedan och det tog fredagsmystacosen till en ny nivå.
Citera
2014-01-07, 15:57
Medlem
Superkufs avatar
Egengjord blodpudding har inte mer än namnet gemensamt med skolbespisningens/kyldiskens blodpudding.

Det mesta kan bli bättre med lite omsorg, bacon, vin, mer kryddor, färska grönsaker, smör eller grädde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in