2014-01-06, 03:14
Medlem
takutosukis avatar
Halloj! Jag köpte en Samsung LED-TV UE40F5005 för en vecka sedan, och försäljaren intygade mig (och påvisade) att det fanns ett uttag för hörlurar - vilket är något jag hade som krav på min nya TV. Men nu idag när jag skulle för första gången koppla in mina hörlurar gick kontakten inte in helt - ungefär bara till mitten. Google ger mig inget svar, manualen säger att man ska ha "TRS" kontakt (vilket är det jag har), men ingenstans finns det ett svar. Jag har vanliga 3,5 mm hörlurar. Kan det vara så att jag behöver 2,5 mm istället? Eller hur brukar det vara på moderna TV-apparater? Varför gör de på det här sättet, vad är det för mening?

Är det någon som känner igen symptomen att man får in en 3,5mm kontakt halvvägs men inte hela vägen - är det ett tecken på att jag behöver en 2,5 mm kontakt istället?

Tacksam för svar!
Citera
2014-01-06, 03:24
Medlem
Repeatzs avatar
Jag har också en samsung, något äldre dock, med AUX utgång. Jag skulle gissa på att du inte trycker in den hårt nog, testa att trycka lite hårdare.
Alternativt skaffa en RCA-3.5mm adapter, om din tv har RCA dvs.
Citera
2014-01-06, 04:13
Medlem
hishultas avatar
Kan inte tro annat än att din tv inte har aux utgång. Kolla för säkerhetsskull så att du inte har något som sitter i kontakten (smuts etc). Har du någon ikon för ingången? på tvn då.
Citera
2014-01-06, 16:39
Medlem
takutosukis avatar
Jaa, det är klart och tydligt en hörlurs-symbol vid uttaget vid TV:n, och jag har provat att trycka in kontakten med allt vad jag orkar.

Det står också i bruksanvisningen att det är ett "uttag för hörlurar - OBS endast TRS kabel med tre ledare".

Så det kanske inte är så simpelt att jag behöver en 2,5mm kontakt istället?
Citera
2014-01-06, 16:54
Medlem
takutosukis avatar
Här är en bild på hur uttaget ser ut på baksidan av TV:n:
http://gyazo.com/a7f18d5759481c73b585c3f5e0378859.png
Och här är hur långt jag får in kontakten innan det blir stopp (sorry för dålig fokus):
http://gyazo.com/5f563cf250c7b6dc730939f8c5f04f07.png

Har någon sett något liknande?

Och ja, jag har provat att ta bort den lilla "boxen" som sticker ut, utifall att det var något slags skydd. Men det är helt orubbligt. :\
Citera
2014-01-06, 20:01
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Det ser väldigt "grunt" ut, nästan som om det är pluggat. Rulla ihop en bit papper och se hur djupt du kan peta in det.
Citera
2014-01-06, 20:29
Medlem
SirKnasens avatar
Har en Samsung UE46ES5505 med en till synes identisk hörlurskontakt på baksidan av TV:n. I den passar vanlig 3,5mm kontakt utan problem och inget våld alls behövs för att ansluta kontakten. Måste vara fel på din kontakt.
Citera
2014-01-07, 12:43
Medlem
takutosukis avatar
Ringde Samsungs support, och de testade med sin egen likadana TV. Fungerade fint med en vanlig 3,5mm kontakt. Så det blir till att åka tillbaka till elgiganten med skräpet! Tack för alla svar!
Citera
2014-01-28, 23:53
Medlem
Better_Halfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takutosuki
Ringde Samsungs support, och de testade med sin egen likadana TV. Fungerade fint med en vanlig 3,5mm kontakt. Så det blir till att åka tillbaka till elgiganten med skräpet! Tack för alla svar!

Verkar som att jag råkat ut för exakt samma sak som dig.
Såg på din bild att ditt hörlursuttag såg ut att vara bara ett grunt hål som ledde mot ett tomt kretskort, på din bild. Kollade mitt eget uttag och det såg likadant ut.

Hur löste det sig för dig hos elgiganten? Min kommer också från dem.
Citera
2014-01-29, 01:02
Medlem
takutosukis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Better_Half
Verkar som att jag råkat ut för exakt samma sak som dig.
Såg på din bild att ditt hörlursuttag såg ut att vara bara ett grunt hål som ledde mot ett tomt kretskort, på din bild. Kollade mitt eget uttag och det såg likadant ut.

Hur löste det sig för dig hos elgiganten? Min kommer också från dem.

Visade sig att jag inte behövde göra någonting! Jag försöker att femtielva gånger ungefär trycka in ljuduttaget, det knakade till och med till lite och då slutade jag, rädd att jag skulle förstöra den. Visade sig att när min pappa senare försöke trycka in den så gick den in.

Med andra ord... prova trycka in och dra ut den ett antal 100000 gånger för att lösa upp den eller något så funkar den sen.

Jag ringde också Samsung support för att höra med dem så jag gjorde rätt, och han i luren testade på deras egen likadana TV och sa att det gick men att det var trögt.

TL;DR: Köp inte en billig skräp-TV.

Lycka till med din!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in