Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-05, 12:09
  #1
Medlem
Hej, började ominstalera min dator windows7 och istället för att trycka på formatera tryckde jag på radera. Så när windows var färdig installerat så fanns endast min partition på 14gb där. Någon som vet hur man får tillbaka hårddiskarna? När jag kör setup nu så har de inga namn...
Citera
2014-01-05, 12:20
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Kan du se något under diskhanteringen?
Citera
2014-01-05, 12:27
  #3
Medlem
I diskhanteringen ska du kunna skapa partitioner av det som är kvar.
Citera
2014-01-05, 12:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Kan du se något under diskhanteringen?

Går jag in på device manager ser jag 3diskar under disk drivers. Alla disk namnen slutar med disk device
Citera
2014-01-05, 12:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
I diskhanteringen ska du kunna skapa partitioner av det som är kvar.

Tack.. det var längesen :-)
Citera
2014-01-05, 13:13
  #6
Medlem
Nu lyckades jag få Windows partitionen att bli hårddisk c med 20gb.. kan man ändra detta eller måste man börja om?
Citera
2014-01-05, 13:20
  #7
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yahoo123
Nu lyckades jag få Windows partitionen att bli hårddisk c med 20gb.. kan man ändra detta eller måste man börja om?

I och med att datorn är ren ifrån program, uppdateringar, med mera så hade jag börjat om.

Du kan använda detta program -> http://www.partitionwizard.com/free-...n-manager.html som då är gratis och är mycket användarevänligt. Eller så kan du använda dig av Windowsskivan om du nu föredrar detta.

Har inte för bråttom bara.
Citera
2014-01-05, 13:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
I och med att datorn är ren ifrån program, uppdateringar, med mera så hade jag börjat om.

Du kan använda detta program -> http://www.partitionwizard.com/free-...n-manager.html som då är gratis och är mycket användarevänligt. Eller så kan du använda dig av Windowsskivan om du nu föredrar detta.

Har inte för bråttom bara.

Blir att börja om.. vill ju att Windows ska installeras på en egen partition och att denna inte ska finnas med när man öppnar datorn. Hur gör man :-\?
Citera
2014-01-05, 13:27
  #9
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yahoo123
Blir att börja om.. vill ju att Windows ska installeras på en egen partition och att denna inte ska finnas med när man öppnar datorn. Hur gör man :-\?

Har du fler hårddiskar i datorn?
Citera
2014-01-05, 13:29
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Har du fler hårddiskar i datorn?

Har 3st vill göra en partition som endast wiindows ska vara på men kommer inte ihåg hur man gör...
Citera
2014-01-05, 13:35
  #11
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yahoo123
Har 3st vill göra en partition som endast wiindows ska vara på men kommer inte ihåg hur man gör...

Monterar bort SATA/IDE-kabeln + strömkabeln på dom andra hårddiskarna. Välj istället den hårddisk som nu ska jobba som filsystemdisk. Med denna metod så slipper du massa onödiga och ibland misstag.

Nu har du endast en hårddisk att jobba med.

Du lägger CD/DVD först under Bios. Du lägger i skivan och startar om datorn. Tryck på valfri tangent för att startar igång skivan. Följ installationsprocessen och när du väl kommer till miljön där hårddisken visas så kan du tar bort partitionen. Du skapr en ny partition och där väljer du även storleken.

Läs in Windows och följ processen. När du är klar med installationen så har du resten av hårddisken under diskhanteringen som ej formaterad. Där utför du detta. När du är klar med all installation så stänger du av datorn och monterar tillbaka dom andra hårddiskarna.
Citera
2014-01-05, 13:37
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yahoo123
Har 3st vill göra en partition som endast wiindows ska vara på men kommer inte ihåg hur man gör...

läger till lite
här finns lite bilder oxså
http://windowshjalp.se/?page_id=34

mvh
t
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback