Citat:
Ja, så är det, flyttade till Sverige för 6år sedan. Tack! Hör detta hela tiden, men tycker ändå att jag är helt värdelös :/
Jag har nog alltid varit lite tillbakadragen och tystlåten av mig, även när jag bodde i mitt hemland, men jag hade ändå flera nära kompisar och så som jag umgicks med och kunde prata med om allt mellan himmel och jord. Har ett par ytliga bekanta som kommer ifrån samma land och jag tycker faktiskt att det är lättare att prata med dom än med svenskar... Jag vet inte, du kan mycket väl ha rätt om att det är mitt dåliga självförtroende som spökar.
Är det verkligen olika journal? I så fall låter det inte lika skumt. Men jag är ändå lite orolig, vill bli polis i framtiden och är rädd att detta kan ställa till problem... Vad tror du? Samtidigt så blir jag nog aldrig polis om jag fortsätter vara så jävla socialhandikappad
Jag har nog alltid varit lite tillbakadragen och tystlåten av mig, även när jag bodde i mitt hemland, men jag hade ändå flera nära kompisar och så som jag umgicks med och kunde prata med om allt mellan himmel och jord. Har ett par ytliga bekanta som kommer ifrån samma land och jag tycker faktiskt att det är lättare att prata med dom än med svenskar... Jag vet inte, du kan mycket väl ha rätt om att det är mitt dåliga självförtroende som spökar.
Är det verkligen olika journal? I så fall låter det inte lika skumt. Men jag är ändå lite orolig, vill bli polis i framtiden och är rädd att detta kan ställa till problem... Vad tror du? Samtidigt så blir jag nog aldrig polis om jag fortsätter vara så jävla socialhandikappad

Du skriver i alla fall bättre än många här på forumet, så helt värdelös är du inte
Ja det är ju så att man brukar vara mer självsäker inom modersmålet. Personligen kan jag flytande engelska vid det här laget, men tycker ändå att jag har svårt att använda mig av språket. Sedan jämför man sig ju alltid med andra, ofta folk med mer vana dessutom.
Detta i kombination med social ångest, social fobi eller AvPD (eller vanlig blyghet) leder ju till en inadekvat självbild. Som immigrant kan ju detta förstärkas än mer av känsla av utanförskap och så vidare, så om du är osäker på dig själv så är detta absolut inget ovanligt eller konstigt. Att detta leder till en psykisk sjukdom är ju såklart sjukligt, men inte onormalt.
Därför tror jag inte heller att Polishögskolan kommer att neka dig för att du känt obehag i sociala situationer. Jag råder dig dock att börja i KBT eller liknande för att underlätta dels din nuvarande situation, men även kommande arbetssituation som polis.
Att du vill söka dig till ett såpass socialt yrke tyder dock enligt min uppfattning på en lättare sjukdomsbild. Många skulle inte ens vilja skapa den här tråden och blotta sig så mycket som du ändå vågat, så kudos för det.