• 1
  • 2
2014-01-03, 11:46
Medlem
Energiknippes avatar
Hej,

För mig är halva nöjet med att följa en serie att läsa alla kommentarer kring det på Flashback. Det finns verkligen riktiga serienördar på det här forumet och det är jäkligt intressant att läsa alla teorier, men inte minst delar som man missat. Exempel är tex S.O.A-tråden där vissa drar upp smågrejer som från tex säsong 2 som man missat helt och hållet och knyter ihop det med avsnitt i säsong 6.

Något som är mindre bra när man läser en tråd under pågående serie-tittande är att man kan missa att ett nytt avsnitt sänts och då kan man få en del av storyn spoilad. Jag är helt med på att läsa en tråd innan man sett alla avsnitt är lite vanskligt, men som sagt - kul att följa med diskussionerna.

Min tanke är att den 1:a personen som kommenterar det nya avsnitt sätter en rubrik på sitt inlägg med seriens avsnittsnamn, tex S06E13 har man då inte sett avsnitt 13 är det dags att sluta läsa.

Jag förstår att det inte kommer funka i varenda tråd, men vissa långkörarserier skulle det kunna fungera i. Nya användare kommer tids nog att lära sig.

Just nu följer jag Homeland och råkade precis ut för en spoiler

Ni kan alla börja hylla mig nu för min fantastiska idé.
Citera
2014-01-03, 11:47
Medlem
Energiknippes avatar
Homeland S03E09

Titta vad tydligt! Jag är nu den 1:a som sett avsnittet och sätter därför en rubrik. Alla som inte sett 9:an bör sluta läsa nu!
Citera
2014-01-03, 11:54
Moderator
^Eazs avatar
Finns en regel för detta:

Citat:
0.07. Spoilerfunktionen
Vid postande av information som kan vara känslig för andra användare, såsom hur serier eller filmer slutar, ska spoilerfunktionen användas.

Kort sagt, rapportera inlägg, som innehåller spoilers utan spoiler-taggar, så ska de raderas.
Citera
2014-01-03, 12:24
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz

Kort sagt, rapportera inlägg, som innehåller spoilers utan spoiler-taggar, så ska de raderas.

Fast det fungerar inte att ha det på det viset heller, finns flera sidodiskussioner i trådarna om Dexter och SOA om just detta. Den (in?)officiella regeln är att man ej behöver ha spoilertagg efter att ett avsnitt sänts, men däremot på promos och trailers. Det skulle inte vara hållbart att gå in i en serie-tråd med 800 spoilerinlägg efter varandra.
Citera
2014-01-03, 16:46
Medlem
BigFatCones avatar
Eller så undviker man att läsa i trådarna innan man är ikapp.
Citera
2014-01-03, 17:36
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz

Jag efterlyser gärna en förklaring till den regeln. Om man kan få inläggen raderade, innebär det att man kanske tom kan få en tillsägelse (och på sikt en varning) om det vill sig illa, om man inte gör en [spoiler] vid "känslig information"? Är det inte lite upp till läsaren också? Vill man inte veta mer än man redan vet behöver man ju inte läsa i tråden öht.
Senast redigerad av -DaRude- 2014-01-03 kl. 17:45.
Citera
2014-01-03, 19:20
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Jag efterlyser gärna en förklaring till den regeln. Om man kan få inläggen raderade, innebär det att man kanske tom kan få en tillsägelse (och på sikt en varning) om det vill sig illa, om man inte gör en [spoiler] vid "känslig information"? Är det inte lite upp till läsaren också? Vill man inte veta mer än man redan vet behöver man ju inte läsa i tråden öht.

Från reglerna:

Citat:
NETIKETT

Den som bryter mot netiketten riskerar varning.

Så ja, i teorin kan man få en varning för att man inte använder spoiler.

Edit: Rent krasst kan jag komma in i GoT tråden och fråga "Är den här serien värd att se" för att sen se att något citerat mitt inlägg och ser då att inlägget över mitt citerade inlägg står det att "X och Y dog ju i episod bla bla bla" vilket borde stå inom spoiler eftersom man inte kan förvänta sig att alla ser alla episoder exakt samtidigt.
Citera
2014-01-03, 19:51
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Eller så undviker man att läsa i trådarna innan man är ikapp.

Självklart kan man undvika en tråd till dess att man sett det absolut senaste inlägget, men då missar man ju charmen med att läsa alla teorier och annat "under resans gång".

Homeland S03 tex har jag haft i nedladdad ett tag men har ej hunnit se den, nu har jag sett avsnitt 1-11 på tre dagar och har, efter varje avsnitt, läst vad som skrivits i tråden - mycket intressant och det höjer enligt mig upplevelsen av serien. Det gäller dock att man hela tiden håller koll på datumet på inlägget samt att man vet när nästa ska sändas, detta för att undvika att bli spoilad. Att alla skulle skriva alla inlägg som spoiler är enligt mig helt onödigt, det skulle bli ett jäkla klickande för att kunna läsa något. Att läsa via mobil skulle bli omöjligt.
Citera
2014-01-03, 19:58
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Självklart kan man undvika en tråd till dess att man sett det absolut senaste inlägget, men då missar man ju charmen med att läsa alla teorier och annat "under resans gång".

Homeland S03 tex har jag haft i nedladdad ett tag men har ej hunnit se den, nu har jag sett avsnitt 1-11 på tre dagar och har, efter varje avsnitt, läst vad som skrivits i tråden - mycket intressant och det höjer enligt mig upplevelsen av serien. Det gäller dock att man hela tiden håller koll på datumet på inlägget samt att man vet när nästa ska sändas, detta för att undvika att bli spoilad. Att alla skulle skriva alla inlägg som spoiler är enligt mig helt onödigt, det skulle bli ett jäkla klickande för att kunna läsa något. Att läsa via mobil skulle bli omöjligt.
Jo men så är det ju att inte vara med i något från början.
Citera
2014-01-03, 20:19
Bannlyst
TS:

Gör såhär, om du sett ex Homeland S02E09 så klicka på tråden - gå upp till Sök - skriv in S02E09.

Tadaa! Funkar i princip alltid men läs/scrolla försiktigt.
Citera
2014-01-03, 22:57
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jo men så är det ju att inte vara med i något från början.

Mja, lite väl trist inställning tycker jag. Det finns ju ett enkelt sätt att lösa det på - min idé!

Citat:
Ursprungligen postat av LennartEricsson
TS:

Gör såhär, om du sett ex Homeland S02E09 så klicka på tråden - gå upp till Sök - skriv in S02E09.

Tadaa! Funkar i princip alltid men läs/scrolla försiktigt.

Men det är ju samma lösning som idag, följ tråden, men gör det försiktigt.
Citera
2014-01-03, 23:40
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Mja, lite väl trist inställning tycker jag. Det finns ju ett enkelt sätt att lösa det på - min idé!

Idéen är ju inte så dum egentligen men samtidigt så tror jag att dom flesta har vett nog att inse när diskussionen kommer in på avsnitt man inte har sett. Vidare så pratar man ju inte bara om det senaste avsnittet hela tiden utan om serien i stort, skådespelarna och what not. Kort sagt så tycker jag att det bör ligga på användarens ansvar att hålla koll på när man bör sluta läsa men som en vänlig uppmaning så tycker jag att det är en bra idé.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in