Flashback bygger pepparkakshus!
2005-07-23, 05:48
Bannlyst
I tråden om mr_evils banning skriver admin följande:
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Alla former av tjänster är förbjudna att annonsera om, även ifall de är ideela. Det framgår också tydligt i reglerna. Något som mr_evil dessutom var väl medveten om, då det inte var första gången han uppmärksammades om detta.
Okej, så långt, så väl.

Men i litteraturforumet skriver Snapcase följande:
Citat:
Se det här som en förebyggande post. varje höst och vår blir vissa forum översvämmade av posts om hjälp med olika skoluppgifter.
Den typen av poster strider inte mot forumets regler så jag vill be alla att avhålla sig från poster av typen: "Gör dina läxor själv". Det här är ett öppet forum och ni väljer själva om ni vill hjälpa dom här personerna eller inte. Ingen tvingar er att posta om ni inte gillar trådskaparens syfte.
Därför skulle jag gärna vilja veta exakt vilka idéella tjänster det är förbjudet att be om.

Att be om hjälp med att skriva en skoluppgift är tydligen tillåtet (det är inte ens tillåtet att klaga på de som efterfrågar sådan hjälp), men att be om hjälp med texter till ett nyhetsbrev är inte okej. Vad är skillnaden?

I matforumet finns en hel tråd som handlar om att man idéellt skall hjälpa till att skriva en kokbok: http://forum.flashback.info/scandina...d.php?t=182169

Skulle det vara okej att starta ett Flashbackband och söka musiker på Flashback (att jämföra med kokboken), men inte okej att söka en basist till ett existerande band (att jämföra med mr_evils fall)?

En klar definition av vad som är tillåtet behövs, från admin, inte moderatorer som sitter och gissar.
Citera
2005-07-27, 10:41
Bannlyst
I tråden om banningen skriver admin:

Citat:
Alla former av tjänster är förbjudna att annonsera om, även ifall de är ideela. Det framgår också tydligt i reglerna. Något som mr_evil dessutom var väl medveten om, då det inte var första gången han uppmärksammades om detta.
och
Citat:
Det är inte tillåtet att söka arbetskraft på forumet, och uppmana dem att skriva artiklar. Detta bryter mot regel 1.1.

Frågan är då:

1. Varför är det tillåtet att fråga efter skribenter till en musiktidning (http://forum.flashback.info/scandina...d.php?t=125534) men inte till ett nyhetsbrev?

2. Varför är det tillåtet att fråga efter skribenter till en kokbok (http://forum.flashback.info/scandina...d.php?t=182169) men inte till ett nyhetsbrev?

3. Varför är det tillåtet att be om hjälp med att skriva uppsatser, men inte nyhetsbrev?

Jag kan faktiskt inte förstå skillnaden mellan de tre sakerna. I alla fyra fallen handlar det om att man söker personer som idéellt kan bidra med texter, men bara i ett fall så är det förbjudet.
Citera
2005-07-27, 12:02
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticEnquirer
Att be om hjälp med att skriva en skoluppgift är tydligen tillåtet (det är inte ens tillåtet att klaga på de som efterfrågar sådan hjälp), men att be om hjälp med texter till ett nyhetsbrev är inte okej. Vad är skillnaden?

I matforumet finns en hel tråd som handlar om att man idéellt skall hjälpa till att skriva en kokbok: http://forum.flashback.info/scandina...d.php?t=182169

Skulle det vara okej att starta ett Flashbackband och söka musiker på Flashback (att jämföra med kokboken), men inte okej att söka en basist till ett existerande band (att jämföra med mr_evils fall)?

En klar definition av vad som är tillåtet behövs, från admin, inte moderatorer som sitter och gissar.

Stimulerande diskussioner som tillför användarna något är tillåtet, men att eftersöka arbetskraft för privata projekt är inte OK. Om användarna här vill gå samman och starta ett rockband, en radiostation, utveckla ett dataspel osv. så är det inget problem. Man vill skapa något tillsammans, och alla bjuds in i diskussionen. Men ifall man vill söker arbetskraft (avlönad eller ej) för privata projekt så är det inte OK. Jag ser därför en klar skillnad mellan ifall du söker en medlem till ett eget rockband och ifall du vill bilda ett band med övriga medlemmar här i forumet. Ser du min skillnad?
Jag kan gärna utveckla detta, så kom gärna med följdfrågor ifall det finns frågetecken ang. hur tolkningen görs.

admin
Citera
2005-07-27, 12:11
Administrator
admins avatar
Citat:
1. Varför är det tillåtet att fråga efter skribenter till en musiktidning (http://forum.flashback.info/scandina...d.php?t=125534) men inte till ett nyhetsbrev?

Det är inte tillåtet. Du är välkommen att skicka en report post. Hittar du flera övertramp, så rapportera dem till resp. moderator.

Citat:
2. Varför är det tillåtet att fråga efter skribenter till en kokbok (http://forum.flashback.info/scandina...d.php?t=182169) men inte till ett nyhetsbrev?

Jag har inte lästa alla inläggen i den tråden, men ifall jag uppfattade det korrekt så är det användarna på forumet som tillsammans skriver en kokbok. Och isf. är det ju OK. Ungefär som när användarna går samman och har en FB-fest. Om däremot Bonniers uppmanar användarna här att skicka in recepten till en bok som de planerar att ge ut, så vore det inte samma sak.

Citat:
3. Varför är det tillåtet att be om hjälp med att skriva uppsatser, men inte nyhetsbrev?

Inlägg som diskuterar saker som kan vara av intresse för andra personer är OK. Att däremot söka arbetskraft/hjälp till egna projekt, som inte gynnar övriga forumet är inte OK. Detta är ett diskussionsforum, inte en köp/sälj-sida. Vi har en sådan redan. rätt post ska postas på rätt webbplats. Söker de arbetskraft så posta dem på popmart.se.

Citat:
Jag kan faktiskt inte förstå skillnaden mellan de tre sakerna. I alla fyra fallen handlar det om att man söker personer som idéellt kan bidra med texter, men bara i ett fall så är det förbjudet.

Skillnaden är ifall det gynnar personer privat bara, eller ifall det gynnar forumet som helhet. Söker man recensioner, så ska de postas här i forumet. Söker man noveller, så ska de postas i forumet osv. De ska gynna deltagarna.

admin
Citera
2005-07-27, 12:30
Medlem
äppelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
...

Skillnaden är ifall det gynnar personer privat bara, eller ifall det gynnar forumet som helhet. Söker man recensioner, så ska de postas här i forumet. Söker man noveller, så ska de postas i forumet osv. De ska gynna deltagarna.

admin
Ok, mr_evel gjorde uppenbarligen den vilda gissningen att en gratis underground-skriftsamling gynnade forumet lika mycket som en receptsamling. Vilket uppenbarligen inte var fallet.
Finns det några riktlinjer för vad som gynnar forumet och inte?
Citera
2005-07-27, 12:33
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av äppelkaka
Ok, mr_evel gjorde uppenbarligen den vilda gissningen att en gratis underground-skriftsamling gynnade forumet lika mycket som en receptsamling. Vilket uppenbarligen inte var fallet.
Finns det några riktlinjer för vad som gynnar forumet och inte?
han gissade ett antal ggr då eftersom han blev upplyst om detta med en tillsägelse ens innan han fick varningar, att sedan dra på sig varning efter varnign har inget med fb's regelverk och tolkningen av det som användare att göra, han blev upplyst om hur vi ser på sakerna gång på gång pågång på gång ocg valde att bryta mot dom, vilket du även har blivit upplyst om i tråden i feedback av admin så att ta upp det igen är lite onödigt, gör det i rätt tråd isåfall.
Citera
2005-07-27, 12:37
Bannlyst
Tack för svaren.

(jag håller fortfarande inte med)
Citera
2005-07-27, 12:45
Medlem
äppelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
han gissade ett antal ggr då eftersom han blev upplyst om detta med en tillsägelse ens innan han fick varningar, att sedan dra på sig varning efter varnign har inget med fb's regelverk och tolkningen av det som användare att göra, han blev upplyst om hur vi ser på sakerna gång på gång pågång på gång ocg valde att bryta mot dom, vilket du även har blivit upplyst om i tråden i feedback av admin så att ta upp det igen är lite onödigt, gör det i rätt tråd isåfall.
Jag ifrågasatte inte ert agerande mot mr_evil. Jag frågade: Finns det några riktlinjer för vad som gynnar forumet och inte?
Citera
2005-07-27, 14:31
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av äppelkaka
Jag ifrågasatte inte ert agerande mot mr_evil. Jag frågade: Finns det några riktlinjer för vad som gynnar forumet och inte?

Jag har försökt förklara dem i den här tråden. Men har du några frågor eller exempel som du är osäker på, så är du givetvis välkommen att ta upp de frågorna direkt i den här tråden.

admin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in