• 1
  • 2
2014-01-02, 23:29
Medlem
Kaptenkirks avatar
Jag ska måla en motor med 2k färg och undrar om jag måste få bort all gammal färg eller går det att måla över den gamla?
Citera
2014-01-02, 23:31
Medlem
bmwhorans avatar
Tror du ska bara kunna köra över med färgen men kanske för att få den finast skrapa bort den gamla färgen sen kör du på den nya
Citera
2014-01-02, 23:41
Medlem
Strychnos avatar
Du måste preparera ytan som skall målas.
Allt fett/olja måste tvättas bort, originalfärgen bör "Skrubbas" med sandpapper
eller dylikt för att färgen skall fästa ordentligt.
För bästa resultat bör motorn blästras.
Senast redigerad av Strychno 2014-01-02 kl. 23:44.
Citera
2014-01-03, 11:58
Medlem
Kaptenkirks avatar
Jo jag vet att den bör tvättas, fett olja och färg passar ju inte så bra ihop
Har funderat på blästring men det räcker ju med ett litet hål för att ett eller flera sandkorn letar sig in.
Men ville ju bara få svar på hur det går med den gamla färgen ifall det rynkar sig.
Citera
2014-01-03, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenkirk
Jo jag vet att den bör tvättas, fett olja och färg passar ju inte så bra ihop
Har funderat på blästring men det räcker ju med ett litet hål för att ett eller flera sandkorn letar sig in.
Men ville ju bara få svar på hur det går med den gamla färgen ifall det rynkar sig.

Kolla upp kolsyreblästring...
Citera
2014-01-03, 12:03
Medlem
Kaptenkirks avatar
Har funderat på en sådan men dom är ganska så dyra.
Citera
2014-01-03, 12:37
Medlem
zepofans avatar
Varför ska du ha 2K lack? Är det en vanlig bil och inget utställningsobjekt så går det lika bra med en enkomponentslack och en pensel. Det viktigaste är att rengöra, börja med avfettning och varmvatten. Är motorn kvar i bilen förresten? Är den urtagen och nerplockad så är det lättast att köra delarna i en hetvattentvätt. Nästa steg är att få bort lös färg, scotchbrite eller stålborste på borrmaskinen funkar tillräckligt bra. Färg som sitter fast är helt OK att måla på. Tvätta sedan allt med thinner eller liknande innan du målar.
Citera
2014-01-03, 12:42
Medlem
Kaptenkirks avatar
2k lack håller bättre och så finns inte den färgen jag vill ha på burk i butiken.
Citera
2014-01-03, 15:28
Medlem
zepofans avatar
Jag skulle nog vilja påstå att en 1K lackfärg håller bättre, 2K blir oftast för hård och det är lätt att det chippar om man slår i med ett verktyg t.ex.
Har du tänkt att lägga klarlack också? I så fall skulle jag avråda från det, iaf om det är en ljusare färg du tänkt måla med. Klarlacken bränner och gulnar ganska fort på de lite varmare ställena och det ser riktigt tråkigt ut.

En lackfirma kan blanda i princip vilken kulör som helst i både 1K och 2K, så det ska inte vara något problem.
Citera
2014-01-04, 08:34
Medlem
Skulle rek 1-k lack. Mycket lättare att jobba med och bra resultat får du också. Din lokala lackfirma blandar gladeligen till dig rätt kulör. Varför inte gå på med en sandbläster. OBS tänk på att täta alla ''hål'' in i motorn så du inte fyller motorn med sand.
Citera
2014-01-04, 09:49
Medlem
http://biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Stalborste/
Citera
2014-01-04, 09:52
Medlem
Det finns speciella färgborttagningsmedel, typ som gel, som man kan pensla på för att lösa upp färg som sen skrapas bort som gammal ost...

Sen den vanliga tvätten inför lack.

Blästring skulle jag undvika på ett motorblock om det inte är sista utvägen typ.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in