• 1
  • 2
2014-01-02, 06:42
Medlem
SysGhosts avatar
*Långdragen suck*

Vart är världen på väg?
Ja... världen!... Jag hade väl sett mellan fingarna om detta vore ett lokalt fenomen i vårt avlånga och ganska puckade land.
Fenomenet jag pratar om är folk som upptäcker helt banala saker, och går upp i extas för upptäckten.
Som om de inte vore nog, så följer hela deras omginving med i extasen, och höjer "upptäckaren" till skyarna för den banala upptäckten.

Senaste exemplet på detta är någon som "upptäcker" flärpen på Marabous chockladaskar:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18105886.ab

En annan variant, som är lite av en internationell kändis, är den tokiga ryssen som "lär oss" hur man använder plast och aluminium-rullarna:
(Crazy Russian Hacker)
https://www.youtube.com/watch?v=aGiPh_UPzEw

Varför är dessa banal upptäckter så populära? Jag kan ju inte vara ensam om att tycka att det är totalt banala saker som eg. inte ens är värd luften som förbrukas i att nämnas.
Exemplen ovan är något jag själv har känt till sedan... ja... jag vet inte när...

Det finns ännu fler exempel på totalt banala upptäckter där ute, så dela med er av dem. Den kan ju bli roligt, och så får vi se hur många av dessa vi redan känner till eller inte.

Var ärliga nu.
Citera
2014-01-02, 06:51
Medlem
Det är som i filmen Idiocracy, vi blir dummare och dummare.

Om några år "upptäcker" någon att det är nyttigare att vattna växter med vatten istället för läsk.
Citera
2014-01-02, 06:53
Bannlyst
kony kan man väl snart kalla för en klassiker också...
Citera
2014-01-02, 06:56
Medlem
SysGhosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittbena
Det är som i filmen Idiocracy, vi blir dummare och dummare.

Om några år "upptäcker" någon att det är nyttigare att vattna växter med vatten istället för läsk.
Har sett den. Det är en sevärd film som verkligen får en att fundera.
Det är så oerhört mycket sanning i den filmen.

http://www.imdb.com/title/tt0387808/?ref_=fn_al_tt_3
Citera
2014-01-02, 08:24
Medlem
Jag blir tröttare på "den grå massan" varje dag. I min närhet finns tonåringar som trots bra betyg inte förstår någonting över huvud taget. Måhända är det MTV och liknande som fördummar just ungdomar. Men hur de vuxna idioterna överhuvud taget klarar sig i vardagen, och hur de blivit så dumma som de verkar vara, är kanske lite klurigare.
Senast redigerad av Ciz 2014-01-02 kl. 08:25. Anledning: kaffebrist
Citera
2014-01-02, 09:46
Medlem
Guzs avatar
Marabougrejen känns ju sponsrad av Marabou.

Eller så är det bara AB som med en lockande rubrik försöker skapa ett klickmonster som rider på ryssen. Kanske tjejen gått med på att, för skojs skull, spela mer exalterad än vad hon är.

Hursomhelst, håller med om att nonsensgrejer tar över mer och mer, tills deras eventuella skämtvärde helt försvinner.
Citera
2014-01-02, 10:53
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Vissa av dessa "nyheter" är givetvis bara medvetna skämt, vilket inte alla tycks inse. Jag skulle faktiskt räkna Marabou-asken till dessa skämt. Det är lite lustigt att de fungerar, men det kan förstås bero på att allt mer trams samsas sida vid sida med den den vanliga nyhetsrapporteringen.

http://www.youtube.com/watch?v=OTtccM_ivPE
Senast redigerad av RosaRosaRosaRosa 2014-01-02 kl. 11:05.
Citera
2014-01-02, 10:59
Medlem
Knotknets avatar
Det handlar nog inte om att världen blir dummare utan att massmedia sjunker allt lägre i sin rapportering bara för att få läsare. Den tekniska revolutionen som vi upplever i vår tid visar att mänskligheten inte är dummare.
Citera
2014-01-02, 11:15
Medlem
SysGhosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Marabougrejen känns ju sponsrad av Marabou.

Eller så är det bara AB som med en lockande rubrik försöker skapa ett klickmonster som rider på ryssen. Kanske tjejen gått med på att, för skojs skull, spela mer exalterad än vad hon är.

Hursomhelst, håller med om att nonsensgrejer tar över mer och mer, tills deras eventuella skämtvärde helt försvinner.
Det var också min tanke. Så jag satt där och letade efter någon liten ledtråd i någon hörna i stil med "Denna artikel är sponsrad av..." eller "Detta är en annons".
Aftonbladet brukar ju smyga in sådant. Även till en grad att det ser ut som en genuin artikel. (De små luriga fanskapen )
Fast då är det, även utan ledtrådarna, rätt uppenbart att det är en annons.
Det här är högst troligt inte en sådan annons, utan det är en riktig artikel. Annars har de verkligen lyckats lura mig.

Å andra sidan så har Aftonbladet sjunkit rätt duktig när det kommer till kvalité. Jag har faktiskt tappat all respekt för aftonbladet (och svensk media rent generellt) för länge sedan. I alla fall som nyhetsförmedlare.
Jag använder bara aftonbladets sida för att se vad medierna har för sig (Typ som en sorts surf-nöje). Ibland blir Aftonbladet ett bra komplement till existenz
Citera
2014-01-02, 11:32
Medlem
Fast tycker det är mer förvånande att man orkar störa sig så mycket på såna här saker, särskilt artiklar från aftonbladet och expressen ? Det är väl allmänt känt att deras journalistik inte håller högsta nivån..

Jag vet inte men varför ens läsa dessa artiklar ? Än mindre skapa en diskussionstråd om hur värdelöst det är ? Verkar bara dra mer uppmärksamhet kring det ? Själv klickar jag inte in på en artikel om "paradis-flärpen" etc..
Citera
2014-01-02, 12:15
Medlem
Accumulos avatar
Aftonbladet gjorde sig en liten hacka genom att ta in den "inlagan" från Marabou. Tidningarna går på knäna, du kan vänta dig mer av samma kvalitet framledes.

Vad jag är förundrad över är varför du läser Aftonbladet. Är du själv korkad månne?
Citera
2014-01-02, 12:55
Bannlyst
folk som läser aftonbladet och klagar på att det är en dålig hemsida, vad är det för fel på folk? blir folk mer korkade? tror de att de upptäckt något nytt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in